MANGE konflikter

1. juli 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

MANGE konflikter

Kære Helen.

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har haft behov for at skrive. Nu står vi med en del udfordringer, synes jeg, hvoraf den sværeste er at vores yngste på 3 har nogle voldsomme udbrud, som vi har svært ved at tackle.

Om morgenen er det især at få tøj på som volder problemer. Han kan gå så meget i baglås at det ender i råb og stress over ikke at kunne komme ud af døren. Vi har prøvet at få ham til at vælge en bluse dagen før, det går også fint, men han kan stadig nægte at have det på næste morgen. Han bliver så vred og ked af det at han godt kan se det kedelige i situationen, men kan ikke bryde ud af det: han siger mor skal vælge, men accepterer ikke mit valg. Vi kan bruge halve timer, og alle i familien bliver kede af det.

Om aftenen er det tit ved aftensmaden det går galt. Osten ligger forkert på pastaen eller han siger han ikke kan lide maden. Han har en god appetit normalt. Vi fortæller ham at det også er træls at maden driller, at han skal smage, og at han også godt må lade være med at spise det, men at det er dét der er i dag. Hvis han ikke spiser aftensmad (vi snakker ikke om at han ikke spiser op, men om han får mere end et par mundfulde, for vi ved at han kan spise mere), så kan han jo heller ikke spise jordbær til dessert. Det falder aldrig i god jord!

Til sidst har jeg fornemmelsen af at det bliver en ”princip-sag” for ham, selvom om jeg stille og roligt forsøger at forklare igen og igen. Han vil meget gerne forhandle! Jeg forsøger ikke at gøre det! Hvis jeg selv bliver vred går det helt i hårdknude, og det ligger mig meget på sinde ikke at nå derud, men det sker jo desværre en gang imellem, når jeg har forklaret ham det 10 ...

Annonce

... gange, og han har forklaret mig, at han ikke vil have aftensmaden men kun pasta eller jordbær…

Han sover ikke til middag mere og er derfor super-nem at lægge kl. 19. Han sover ca. 12 timer hver nat. Han kan stadig ikke falde i søvn selv, men hvis vi sidder/ligger hos ham går der sjældent mere end 10 minutter før han sover. Han virker ikke træt om eftermiddagen/aftenen, men jeg tænker at en del af hans aftenudbrud dækker over træthed?

Som bonus-info skal jeg lige forklare at vi er meget sårbare og pressede i familien, og har været det længe, og at det måske er derfor han reagerer som han gør. Vores ældste dreng har efter flere års uklare symptomer og 6 måneders hospitalsudredning fået konstateret børnegigt. Han får nu medicin og er virkelig vokset og modnet. Han har vendt på en tallerken, er blevet en glad, normal skoledreng. Ikke den deprimerede dreng som jeg tidligere har skrevet til dig om. Derudover flyttede vi for to måneder siden og vores drenge er startet i henholdsvis børnehave og skole.

Umiddelbart har de taget skiftet rigtig godt, og er glade for haven og hinandens selskab. Dog er de tit uenige og deres leg kan tage overhånd. Ofte må storebror tage meget hensyn til lillebror, der skriger højt, hvis han ikke synes legen er passende.

Hvis dette kan være årsagen mangler vi simpelthen værktøjer til at tackle det, da han stadig kun er tre år og det er svært at forklare at vi forstår at han synes det er træls at være den raske søskende, fordi han sandsynligvis ikke selv er klar over årsagen til sin frustration. Han har altid været meget temperamentsfuld! Vi prøver at gøre ting med ham alene og give ham plads.

Mange hilsner
Den frustrerende og trætte mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet