Stædig søn

11. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 år

Stædig søn

Hej Helen,

Jeg har været medlem tidligere og har nu for alvor brug for din hjælp :-)

Min søn er blevet 4 år og skal være storebror til juli. Det sidste halve års tid har der ofte været store konflikter, f.eks. når han skal afleveres og hentes i børnehaven. Han bliver ved med at sige "lige om lidt" eller "jeg er ikke færdig endnu", selvom jeg/min mand har sagt, "vi går om 5 min". Nogle gange lader jeg ham lege videre længere tid, for at undgå at løfte ham, og bære ham hjem mens han græder, eller tvinge ham i klapvognen (som han næsten også er for stor til ).

Da jeg har bækkensmerter i forbindelse med graviditeten, er det bedst, hvis jeg ikke løfter for meget på ham. Men tit tænker jeg, at så kan jeg jo ikke være konsekvent? For så ender det med at han får en halv - en hel time længere at lege færdig i, selvom jeg har sagt, at vi skal gå hjem om 5 min. Til gengæld går han jo så selv, så jeg skåner min ryg.

Nogle få gange lykkes det mirakuløst at skifte emne og lokke ham hjem med noget legetøj, eller en is. Pædagogerne har prøvet at hjælpe og siger til min søn, "du skal hjem nu, så kan du lege med det igen i morgen" osv. Men det hjælper desværre sjældent. Han er meget, meget stædig.

Om morgenen er det jo det samme problem, med at jeg sidder længe og siger, vi skal gå nu, og ender med at give ham sko på mens han sparker, fordi vi jo er nødt til at være i børnehaven senest 9.30. Nogle gange lykkedes det at blive klar hurtigt, måske fordi jeg får sagt så snart han vågner, at i dag har vi travlt, fordi jeg skal til læge eller lignende. Andre gange går han ikke med til noget, og må tvinges i klapvognen, hvilket ofte ender med at han både slår, sparker og græder.

Han har haft en svær start i børnehaven, hvor han ikke rigtigt gav udtryk for sine behov derhenne, mht. at bede om mere ...

Annonce

... mad og drikke m.m. men i løbet af vinteren begyndte han at lege med en dreng i vuggestuen derhenne. Nu er denne dreng startet i børnehaven, og de leger stadigvæk rigtigt godt sammen, så jeg ved nu, at han er glad for at være derhenne. Det er jo nok også derfor han ikke gider hjem. Der har været tilknyttet en støtteperson i børnehaven, på grund af at han var så stille derhenne og nu går det meget bedre. Han er blevet mere åben og snakker meget mere, vil gerne krammes af pædagogerne, og leger også nogle gange med andre af børnene. Han er for det meste glad derhenne og det er kun få gange, vi har hørt, at han har grædt eller været vred. Støttepersonen mente bl.a. at vi ikke skulle være bange for at stille krav til ham, hvilket vi prøver mere nu, f.eks. er han ofte med til at lave mad osv. Han er også blevet observeret af en børnepsykolog nogle gange, for at se hvad vi og børnehaven yderligere kan gøre for at styrke ham socialt. Vi venter nu på en samtale derhenne. Han gik ikke i vuggestue-delen i den integredede inst. hvor han er nu, men i en anden lille vuggestue, uden børnehave-del. Måske derfor det var så svært i starten, at starte i børnehaven.

Men de problemer han har haft, med at falde til i børnehaven, har nok gjort mig lidt for bekymret og for eftergivende overfor ham, fordi jeg fik ondt af ham, hvis han ikke fik sin vilje, i nogle tilfælde. Jeg har tit tænkt, at "nu har han haft en hård dag i børnehaven, så er det bedst ikke at stille for store krav herhjemme". Men hvordan ændrer vi på dette nu? Det bilver jo kun sværere når hans lillesøster kommer til verden, og hvis jeg, som er arbejdsløs p.t., får job eller skal i gang med en uddannelse. Så bliver det ret presset om morgenen hvis han nægter at komme med ud ad døren.... Beklager det lange brev, håber du kan hjælpe mig :-)

Venlig hilsen
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet