Dejlig dreng på 3 år, der slår rigtig meget

26. maj 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Dejlig dreng på 3 år, der slår rigtig meget

Kære Helen

Vores ældste søn på 3,5 år er en dejlig og følsom dreng. I børnehaven sig han ikke så meget og leger kun i små grupper med de samme børn. Han slår lidt oftere end de fleste børn i stedet for at bruge sit sprog. Han trives bedst med rutiner og de siger at han er bange for at begå fejl samtidig med at den mindste modstand gør at han bliver helt knust.

Derhjemme har vi en dreng hvis mund ikke vil stå stille... han er god til at lege med andre børn og elsker at opleve nye ting men også at fordybe sig med at tegne eller lægge puslespil. Dog har han altid slået meget på os. Det går lidt op og ned. Det er selvfølgelig mere slemt når der sker store forandringer som skift fra vuggestue til børnehave og det at få en lillebror.

Men selv I de perioder hvor han har det godt slår han MEGET og vi ved ikke hvad vi skal gøre.
Vi prøver at hjælpe ham med at sætte ord på hans følelser og vi prøver at vise og anerkende at det er okay han bliver sur og ked af det. Men min tålmodighed er ved at briste og jeg er efterhånden begyndt at blive så frustreret at jeg tilsidst råber SÅ STOPPER DU! efter at have været en boksebold i flere timer.

Vi prøver at løse konflikten iden den opstår fx i weekenden med at komme ud og lege lige efter morgenmaden, ved at vi om aftenen finder tøj frem til om morgen og laver madpakker således at vi kan bruge vores tid på at lege. vi er gode til at inddrage ham i hverdagen og I at passe hans ...

Annonce

... bror hvilket fungere fint... men han vil have at vi skal være på hele tiden. Hvis vi ikke gør det så slår han. De fleste at mine toilet besøg foregår fx ofte med at han står og slår eller sparker på mig eller på hans lillebror eller raserer det rum han er I. Og han er begyndt på at udvise en ubehagelig adfærd. Fx hvis hans bror kravler forbi så kan han finde på, helt uden grund, at sparke han i hovedet, i maven eller nive han med al sin kraft.

I alle disse situationer har jeg prøvet med timeout på en skammel men han griner bare og hopper af også selvom jeg sætter han tilbage igen 10gange eller så skriger, sparker og bider han når man sætter han derhen. Hvis han kommer ind på værelset skriger eller græder han helt hysterisk og kaster rundt med tingene og smadder hele hans værelse. Jeg har også prøvet at holde ham i min favn. Hans skreg og var hysterisk i 30 min hvor han tilsidst var våd af sved.

Mit problem er at han er ved at blive så stærk at jeg snart ikke kan holde ham fysisk og jeg er også bange for at han kom kommer til at gøre skade på sin lillebror. Det at jeg råber gør jo bare det hele meget værre idet han så ofte bryder helt sammen, ryster og er bange for mig.

Hvad skal jeg gøre? Og kan du anbefale noget litteratur om konfliktløsning med den aldersgrupper.

Med venlig hilsen
Helene

Ps Vi flytter i hus om en uge i et forsøg på at se, om det at han så selv kan gå ud i en have vil hjælpe lidt på det.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke