Optimal aldersforskel mellem søskende

25. maj 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Optimal aldersforskel mellem søskende

Hej Helen

Vi har nu en datter på 32mdr og en på 10 mdr og hvor er de dog skønne! Vi har altid snakket om at skulle have 2 børn - synes det er mere praktisk og overskueligt antal end 4 - f.eks. er mange ferier langt an på 4 personer ikke 5.

Men så skønne som vores to piger er tænker jeg at det bare ville være dejligt med en mere (og så ikke flere!). Jeg har nævnt det ad nogle gange for min mand og han er vist ved at være med på ideen. Vi har ikke endeligt besluttet os men pt. taler mest hvis for at vi får en 3er :-) (eller ihf. prøver - man ved jo aldrig med sikkerhed). Jeg er 34 og har ikke lyst til at skulle være alt for gammel som mor både for at mindske risikoen for komplikationer ved graviditeten og for barnet og for at have nok overskud. Jeg kan mærke at det er væsentligt hårdere at komme op om natten nu end da jeg var 31 - om det så virkelig er de par år jeg er blevet ældre der gør forskellen eller det at der er flere børn at se til det ved jeg ikke.

Med 21½ md. imellem pigerne er de tæt på at være pseudotvillinger. Og jeg tror heller ikke vores ældste har nogen erindring om tiden før lillesøster. De kommer bare så godt ud af det sammen selvom der selvfølgelig også begynder at opstå nogle udfordringer nu hvor lillesøster kan komme omkring selv og netop gerne vil være der hvor storesøster er. Men 95% af tiden nyder de bare hinanden og det så skønt at se på. Og jeg tænker at den korte aldersforskel også er til deres fordel.

Det har været en hård start med lillesøster da hun havde en slags kolik så hun og jeg holdt os stort set for os selv de første 3-4 måneder, hvor jeg så ikke så meget til storesøster. Det havde sikkert været nemmere for os alle hvis storesøster havde været ældre for her et år efter er hun jo meget mere selvkørende. Så jeg har tænkt at en eventuel 3er helst skulle komme 2½-3 år efter nr 2 så nr 2 også kan være næsten selvkørende før nr 3 kommer og tager opmærksomheden.

Men jeg hører også mange nævne at hvis der kommer afstand til nr 3 kommer vedkommende nemmere til at være lidt udenfor. Vi har pt. 2 børn der ...

Annonce

... sover middagslur og i starten var der også to blebørn så selvom det er hårdt så har vi prøvet det og klaret os igennem. Flere nævner at hvis man laver afstand til nr 3 så bør man få en 4er så 3eren ikke bliver alene. Nu skal vi ikke have 4 (medmindre 3eren skulle være tvillinger...) og jeg tænker derfor at det ville være en fordel hvis der også er kort tid mellem 2 og 3 så nr 2 heller ikke skal føle at der er gået noget fra hende fordi hun husker tiden før nr.3 Altså at det vil være bedst for børnene og skabe bedst sammenhold hvis de alle er tæt aldersmæssigt. Så vil det måske være hårdt de næste 2-3 år men så også lige pludselig blive meget bedre og de vil i højere grad kunne gøre ting sammen fordi de har samme alder. Jeg tænker også at overgangen til 3 vil være nemmere end overgangen til 2 - fordi 1 og 2 har hinanden og forventeligt ikke vil være helt så afhængige af forældreunderholdning som nr.1 var da vi fik nr 2.

Men nu har jeg så hørt en sige at undersøgelser viser at for at 2eren ikke skal blive for klemt bør der være mindst 3 års afstand til nr3.

Hvad siger dine erfaringer dig? Jeg ved godt at det normale svar er at det er individuelt og afhængigt af præferencer og du kan selvfølgelig ikke vide hvad der er rigtigt for os men jeg vil gerne have dine erfaringer som indspark i vores overvejelser.

Vi tænker også at der jo er en risiko for at ødelægge det super gode vi har med en 3er - hvis nu børnene ikke kan sammen, hvis vi skulle få et sygt barn, hvis vi slet ikke har tid nok til nogen af dem etc.
Omvendt tænker jeg også bare at så skønne de er så ville det være dumt at afstå fra en 3er pga. frygt (selvom historier om forældre der får handicappede børn osv. gør indtryk!), det ville være dejligt med en lidt større familie end den vi har (den er ikke særligt stor og det skal siges at vi ikke har det vilde netværk at trække på) både for os og børnene.

På forhånd tak
Mor til 2

P.S. Vi har plads i huset, mener godt økonomien kan hænge sammen med 3 og at det kan lade sig gøre at opgradere bilen hvis det skulle blive nødvendigt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt