Brev:
Optimal aldersforskel mellem søskende
25. maj 2013
Alder:
10 mdr.
Optimal aldersforskel mellem søskende
Hej Helen
Vi har nu en datter på 32mdr og en på 10 mdr og hvor er de dog skønne! Vi har altid snakket om at skulle have 2 børn - synes det er mere praktisk og overskueligt antal end 4 - f.eks. er mange ferier langt an på 4 personer ikke 5.
Men så skønne som vores to piger er tænker jeg at det bare ville være dejligt med en mere (og så ikke flere!). Jeg har nævnt det ad nogle gange for min mand og han er vist ved at være med på ideen. Vi har ikke endeligt besluttet os men pt. taler mest hvis for at vi får en 3er :-) (eller ihf. prøver - man ved jo aldrig med sikkerhed). Jeg er 34 og har ikke lyst til at skulle være alt for gammel som mor både for at mindske risikoen for komplikationer ved graviditeten og for barnet og for at have nok overskud. Jeg kan mærke at det er væsentligt hårdere at komme op om natten nu end da jeg var 31 - om det så virkelig er de par år jeg er blevet ældre der gør forskellen eller det at der er flere børn at se til det ved jeg ikke.
Med 21½ md. imellem pigerne er de tæt på at være pseudotvillinger. Og jeg tror heller ikke vores ældste har nogen erindring om tiden før lillesøster. De kommer bare så godt ud af det sammen selvom der selvfølgelig også begynder at opstå nogle udfordringer nu hvor lillesøster kan komme omkring selv og netop gerne vil være der hvor storesøster er. Men 95% af tiden nyder de bare hinanden og det så skønt at se på. Og jeg tænker at den korte aldersforskel også er til deres fordel.
Det har været en hård start med lillesøster da hun havde en slags kolik så hun og jeg holdt os stort set for os selv de første 3-4 måneder, hvor jeg så ikke så meget til storesøster. Det havde sikkert været nemmere for os alle hvis storesøster havde været ældre for her et år efter er hun jo meget mere selvkørende. Så jeg har tænkt at en eventuel 3er helst skulle komme 2½-3 år efter nr 2 så nr 2 også kan være næsten selvkørende før nr 3 kommer og tager opmærksomheden.
Men jeg hører også mange nævne at hvis der kommer afstand til nr 3 kommer vedkommende nemmere til at være lidt udenfor. Vi har pt. 2 børn der sover middagslur og i starten var der også to blebørn så selvom det er hårdt så har vi prøvet det og klaret os igennem. Flere nævner at hvis man laver afstand til nr 3 så bør man få en 4er så 3eren ikke bliver alene. Nu skal vi ikke have 4 (medmindre 3eren skulle være tvillinger...) og jeg tænker derfor at det ville være en fordel hvis der også er kort tid mellem 2 og 3 så nr 2 heller ikke skal føle at der er gået noget fra hende fordi hun husker tiden før nr.3 Altså at det vil være bedst for børnene og skabe bedst sammenhold hvis de alle er tæt aldersmæssigt. Så vil det måske være hårdt de næste 2-3 år men så også lige pludselig blive meget bedre og de vil i højere grad kunne gøre ting sammen fordi de har samme alder. Jeg tænker også at overgangen til 3 vil være nemmere end overgangen til 2 - fordi 1 og 2 har hinanden og forventeligt ikke vil være helt så afhængige af forældreunderholdning som nr.1 var da vi fik nr 2.
Men nu har jeg så hørt en sige at undersøgelser viser at for at 2eren ikke skal blive for klemt bør der være mindst 3 års afstand til nr3.
Hvad siger dine erfaringer dig? Jeg ved godt at det normale svar er at det er individuelt og afhængigt af præferencer og du kan selvfølgelig ikke vide hvad der er rigtigt for os men jeg vil gerne have dine erfaringer som indspark i vores overvejelser.
Vi tænker også at der jo er en risiko for at ødelægge det super gode vi har med en 3er - hvis nu børnene ikke kan sammen, hvis vi skulle få et sygt barn, hvis vi slet ikke har tid nok til nogen af dem etc.
Omvendt tænker jeg også bare at så skønne de er så ville det være dumt at afstå fra en 3er pga. frygt (selvom historier om forældre der får handicappede børn osv. gør indtryk!), det ville være dejligt med en lidt større familie end den vi har (den er ikke særligt stor og det skal siges at vi ikke har det vilde netværk at trække på) både for os og børnene.
På forhånd tak
Mor til 2
P.S. Vi har plads i huset, mener godt økonomien kan hænge sammen med 3 og at det kan lade sig gøre at opgradere bilen hvis det skulle blive nødvendigt.