Brev:
Sætte grænser del 2
2. april 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Sætte grænser del 2
Kære Helen
Mange tak for dit svar og din efterfølgende artikel om, hvilke krav der passer til barnet alt efter alder. Jeg måtte læse dit svar mange gange før det gik op for mig, hvad du skrev. Jeg blev så forskrækket over brugen af begrebet time out, men da jeg fik læst dit svar rigtig gik det op for mig,at min brug af time out måske ikke er helt forkert. Men jeg vil helst slet ikke skulle bruge det. Og du ramte rimelig rigtig i din diagnose, jeg tænkte nemlig, at nu skulle vi bare have det godt - nu hvor alt andet var fejlet.
Efter din artikel er vi meget godt med i forhold til de generelle krav, så nu er det mere et spørgsmål om at få den rigtige opførsel og accept af reglerne. På mange måder går det meget bedre nu, og samtidig går det også meget værre - en af grundene er jo, at han møder mere modstand nu. Og jeg føler mig stadig magtesløs, når han får et af sine anfald, og samtidig har jeg også en fornemmelse af at omverdenen forventer, at man som forældre er handlekraftig og han er begyndt også at reagere voldsomt, når vi er ude.
Idag blev han sur over, at han ikke måtte have sin cykel med i børnehave - igår var han for første gang ude på sin nye 16" cykel som har stået og ventet på ham vi vinteren over, så jeg kunne godt forstå,at han gerne ville have den med. Jeg forklarede ham, at vi var sent på den, og jeg troede, at det var accepteret, men da jeg sætter ham ned uden for børnehaven ser han rødt. Han bider, spytter, slår ud efter mig. Jeg forklarer ham igen og igen hvorfor han ikke fik cyklen med, og hvis vi var hurtigere næste dag kunne han få den med. Lige lidt hjælper det. Jeg ender med at bære ham ind i børnehaven så vi er væk fra cyklerne og jeg bedre kan komme i øjenhøjde med ham, men derinde fortsætter han. Jeg får dog tøjet af ham, han løber hen til sine venner, og da jeg går over for at sige farvel til ham forklarer jeg igen, at jeg elsker ham, men ikke kan lide hans opførsel. Han siger undskyld, vi krammer og får sagt rigtig farvel. Men hvordan tackles sådan en situation godt?
På forhånd tak!
Enemor