En meget egenrådig dreng

29. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

En meget egenrådig dreng

Kære Helen

Tak for svaret på mit sidste brev. Vi arbejder fortsat på det med maden.

Jeg har imidlertid meget brug for dit syn på Alexanders alvorlige temperament. Jeg ved dårligt hvor jeg skal starte. Alexander er en dejlig, kærlig og charmerende dreng, men han kan blive noget så vred, hysterisk, hidsig!

Det har egentlig altid været sådan med ham, at han har sin mening om hvad han vil og ikke vil. Men hans vredesudbrud er blevet hyppigere og det kan gå ganske vildt for sig.

Jeg oplever, at hans vrede opstår i situationer hvor jeg stiller krav, eksempelvis ved tandbørstning, skiftning af ble, når vi skal hjem fra tur og op ad trapperne, når han skal ha tøj på – eller af - som det er meget pt. ALT er simpelthen en kamp, og jeg orker det faktisk slet ikke længere.

Han slår, sparker og river mig meget i perioder og det gør mig rigtig ked af det. Somme tider kommer jeg til at råbe sådan af ham, fordi det bare er for meget. Jeg oplever slet ikke, at han har nogen respekt for mig. Hvis ...

Annonce

... vi er ude og gå, og han ikke vil sidde i klapvognen, flipper han helt ud og går ned fra klapvognen. Han accepterer ikke umiddelbart, at det er mig der bestemmer. Derfor gider jeg mindre og mindre at have ham med nogen steder – for tænk nu hvis der kommer endnu en scene.

Jeg ved godt der er trodsalder osv., men jeg vil gerne kunne afværge disse situationer og savner redskaber. Det er nemlig en rigtig hård hverdag vi har sammen. Jeg har prøvet alt synes jeg. Både at tale stille og trøste osv. Hvis jeg rører ham når han er vred, råber han: nej, av, væk! Og vifter vildt med arme og ben.

Som du ved, så er jeg alene med Alexander, og disse vilde udbrud forekommer ikke, når han er hos sin far. Han kan både børste Alexanders tænder og det hele uden problemer. Det er kun mig. Omkring mormor og morfar kan han godt blive frustreret, men ikke i samme grad.

Hvad pokker gør jeg? Det påvirker vores hverdag og humør enormt meget, og jeg er så bange for at vores forhold bliver dårligt.

Kærlig hilsen
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder