Brev:
En meget egenrådig dreng
29. marts 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
En meget egenrådig dreng
Kære Helen
Tak for svaret på mit sidste brev. Vi arbejder fortsat på det med maden.
Jeg har imidlertid meget brug for dit syn på Alexanders alvorlige temperament. Jeg ved dårligt hvor jeg skal starte. Alexander er en dejlig, kærlig og charmerende dreng, men han kan blive noget så vred, hysterisk, hidsig!
Det har egentlig altid været sådan med ham, at han har sin mening om hvad han vil og ikke vil. Men hans vredesudbrud er blevet hyppigere og det kan gå ganske vildt for sig.
Jeg oplever, at hans vrede opstår i situationer hvor jeg stiller krav, eksempelvis ved tandbørstning, skiftning af ble, når vi skal hjem fra tur og op ad trapperne, når han skal ha tøj på – eller af - som det er meget pt. ALT er simpelthen en kamp, og jeg orker det faktisk slet ikke længere.
Han slår, sparker og river mig meget i perioder og det gør mig rigtig ked af det. Somme tider kommer jeg til at råbe sådan af ham, fordi det bare er for meget. Jeg oplever slet ikke, at han har nogen respekt for mig. Hvis vi er ude og gå, og han ikke vil sidde i klapvognen, flipper han helt ud og går ned fra klapvognen. Han accepterer ikke umiddelbart, at det er mig der bestemmer. Derfor gider jeg mindre og mindre at have ham med nogen steder – for tænk nu hvis der kommer endnu en scene.
Jeg ved godt der er trodsalder osv., men jeg vil gerne kunne afværge disse situationer og savner redskaber. Det er nemlig en rigtig hård hverdag vi har sammen. Jeg har prøvet alt synes jeg. Både at tale stille og trøste osv. Hvis jeg rører ham når han er vred, råber han: nej, av, væk! Og vifter vildt med arme og ben.
Som du ved, så er jeg alene med Alexander, og disse vilde udbrud forekommer ikke, når han er hos sin far. Han kan både børste Alexanders tænder og det hele uden problemer. Det er kun mig. Omkring mormor og morfar kan han godt blive frustreret, men ikke i samme grad.
Hvad pokker gør jeg? Det påvirker vores hverdag og humør enormt meget, og jeg er så bange for at vores forhold bliver dårligt.
Kærlig hilsen
S