Brev:
Voldsomme anfald
27. marts 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Voldsomme anfald
Hej Helen
Tak for dit sidste svar mht hundehvalpen og det går nu meget bedre.
Vores datter er knap 3 år og som tidligere nævnt er glad, dejlig, fuld af energi, og meget dygtig sprogligt og motorisk.
Hun er særlig sensitiv som viser sig i form af: holder sig for ørene ved støvsugning, køkkenredskaber, har det meget svært med skift så som når jeg henter hende og hun skal hjem eller når hun laver noget og skal noget andet. Dagplejen har rådet os til ikke at benytte os af omplacering med hende.
På trods af det så en velfungerende pige men pyha nogle anfald.
Her til aften efter spisning, ville hun lege, men jeg holdte fast i at vi skulle have nattøj på. Først ville hun lige hente en bamse osv med en masse undskyldninger. Jeg er til sidst nød til at bære hende ud på badeværelset. Hun skriger og græder helt ulykkeligt. Vil ikke tage tøjet af og vi må ikke hjælpe hende. Vi prøver og snakke udenom, lege sjov, fortælle vi forstår hende, men intet hjælper. Så vil hun have sut, men kaster den væk når hun får den, så skal far men så duer han ikke alligevel, osv. Efter lang tid med gråd, nusser jeg hende og leger tøjet af hende og nattøj på, men pyha.
Forleden ville hun ikke med ud fra bilen og jeg gav hende lov til at sidde der 5 min men til sidst måtte jeg rive hende ud og hun var meget sur og ked atte.
Kan vi gøre noget til at hjælpe de ture? Vi forsøger at fortælle hvad der skal ske lige om lidt, og at være forstående.
Ved putning vil hun ikke ligge sig ned, og efter læsning af bøger, kommer hun ud og vi må følge hende ind mange gange. Mener du vi griber det rigtig an med at følge hende stille ind igen?
Hendes far og jeg er forskellige ved at jeg er lidt mere konsekvens men han giver ofte efter for hende. Han starter med at sige til hende i sengen at vi læser 3 bøger også godnat, men efter de 3 bøger, vil hun læse flere og bliver sur og de ender med at læse 2 bøger mere. Far siger at hun skal have nattrøje af men giver efter for hende og hun har nattrøje på i dagpleje. Det skal siges at far er fantastisk og meget omsorgsfuld.
Jeg ved hun er i selvstændighedsfasen og det er skønt for dæleme også mange skønne øjeblikke men hvad skal vi gøre for ar hjælpe os alle bedre igennem? Vi vælger vores diskuioner med omhu, så hun også føler hun får lidt medbestemmelse.
Det blev langt. Håber at høre fra dig - rigtig god påske.