Brev:
Udfordringer for en lydsensitiv storebror
20. marts 2013
Alder:
18 mdr.
Udfordringer for en lydsensitiv storebror
Hej Helen.
Det er ved at være længe siden jeg sidst har skrevet - men dine råd sidst har hjulpet meget, og vores sensitive 3½ årige søn har efterhånden lært at håndtere sin terrængående signalstærke lillesøster :o) Men nu er hun jo så blevet 1½ og udover stadig at være stædig, modig, ihærdig og med et temperament og et drive der siger spar to, så er den lille dame også blevet en smule udspekuleret. Hun har nemlig luret at storebror ikke kan lide høje lyde! Så når han har noget som hun gerne vil have - og der ikke lige er forældre i umiddelbar nærhed - så tager hun fat i det, og skriger ham ind i ansigtet. Velvidende at hans reaktion er at sige "nej M, jeg leger med den" som det første, med gråd i stemmen at sige "du må ikke tage den" som det næste - for så at slippe, holde sig for ørerne og selv begynde at skrige! Hvorefter hun flygter med byttet og han efterlades bundulykkelig - hvis ikke han får væltet hende i forsøget på at beholde legetøjet og slippe væk samtidigt, så hun begynder at brøle over det og de så begge to er på fuld udrykning.
Se, vi ved jo absolut godt at hun ikke gør det her for at gøre ham ked af det. Hun er så lille at hun bare har opdaget at det virker, og hvorfor så ikke gøre det der virker? Der er klart et element af "ha, jeg har fået min vilje" i det, men det vil enhver 1½ årig antageligt føle :o)
Hvis vi når at komme ind i det inden det er gået helt amok, så kan vi sagtens tale med hende og sige "se, D er ked af det, han vil gerne lege med den" og så slipper hun, (og puster på ham, han må jo have slået sig når han er ked af det) og finder på noget andet.
Det vi så overvejer nu, er om han skal have en hjælpende hånd i forhold til at kunne lege uden at hun "bøller" ham. Han er blevet bedre til at håndtere høje lyde ved at holde sig for ørerne, der er så bare situationer hvor det ikke er den optimale løsning. Men ville høreværn være at gå til yderligheder? Jeg har ikke undersøgt markedet, men ved at der findes nogen til børn. Han skal jo bare heller ikke lukke verden helt ude, tanken var at han kunne tage dem på når han følte han havde behov for dem. Men hvad tænker du? Er der andet vi kan gøre - at lære lillesøster ikke at skrige er desværre ikke en mulighed, hun udtrykker sig meget højt hvad enten hun er vred, ked af det eller begejstret :)
Venlig hilsen
Mette (der selv er lydsensitiv og af og til overvejer høreværn til mor! ;o)