Udfordringer for en lydsensitiv storebror

20. marts 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Udfordringer for en lydsensitiv storebror

Hej Helen.

Det er ved at være længe siden jeg sidst har skrevet - men dine råd sidst har hjulpet meget, og vores sensitive 3½ årige søn har efterhånden lært at håndtere sin terrængående signalstærke lillesøster :o) Men nu er hun jo så blevet 1½ og udover stadig at være stædig, modig, ihærdig og med et temperament og et drive der siger spar to, så er den lille dame også blevet en smule udspekuleret. Hun har nemlig luret at storebror ikke kan lide høje lyde! Så når han har noget som hun gerne vil have - og der ikke lige er forældre i umiddelbar nærhed - så tager hun fat i det, og skriger ham ind i ansigtet. Velvidende at hans reaktion er at sige "nej M, jeg leger med den" som det første, med gråd i stemmen at sige "du må ikke tage den" som det næste - for så at slippe, holde sig for ørerne og selv begynde at skrige! Hvorefter hun flygter med byttet og han efterlades bundulykkelig - hvis ikke han får væltet hende i forsøget på at beholde legetøjet og slippe væk samtidigt, så hun begynder at brøle over det og de så begge to er på fuld udrykning.

Se, vi ved jo absolut godt at hun ikke gør det her for at gøre ham ked af det. Hun er så lille at hun bare har opdaget at det virker, og ...

Annonce

... hvorfor så ikke gøre det der virker? Der er klart et element af "ha, jeg har fået min vilje" i det, men det vil enhver 1½ årig antageligt føle :o)

Hvis vi når at komme ind i det inden det er gået helt amok, så kan vi sagtens tale med hende og sige "se, D er ked af det, han vil gerne lege med den" og så slipper hun, (og puster på ham, han må jo have slået sig når han er ked af det) og finder på noget andet.

Det vi så overvejer nu, er om han skal have en hjælpende hånd i forhold til at kunne lege uden at hun "bøller" ham. Han er blevet bedre til at håndtere høje lyde ved at holde sig for ørerne, der er så bare situationer hvor det ikke er den optimale løsning. Men ville høreværn være at gå til yderligheder? Jeg har ikke undersøgt markedet, men ved at der findes nogen til børn. Han skal jo bare heller ikke lukke verden helt ude, tanken var at han kunne tage dem på når han følte han havde behov for dem. Men hvad tænker du? Er der andet vi kan gøre - at lære lillesøster ikke at skrige er desværre ikke en mulighed, hun udtrykker sig meget højt hvad enten hun er vred, ked af det eller begejstret :)

Venlig hilsen

Mette (der selv er lydsensitiv og af og til overvejer høreværn til mor! ;o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far