Det mere stille barn

11. marts 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Det mere stille barn

Kære Helen

Det er ved at være noget tid siden jeg har haft brug for dine kloge brugbare tilbagemeldinger, men nu vil jeg gerne drøfte lidt bekymringer for dig.

S er startet i bh og det er gået over alt forventning. I hans dagplejetid græd han stort set ved hver aflevering og nu kan det tælles på en hånd de dage han har været ked af at vi gik.

Vil lige opsumere fra hans liv da jeg selv mener det er væsenligt. Han blev født ved planlagt kejsersnit da han var meget stor. Han vejede 5120 g og målte 57 cm. Vi var indlagt et par dage hvor amningen aldrig kom igang da der ingen hjælp var at hente grundet travlhed. Han fik derfor modermælkserstatning og allerede 14 dage gammel havde vi den første indlæggelse med en forstoppet baby. Han blev sat i movicol beh og har fået det til han var 3 år. Jeg var ked af ikke at kunne amme men måtte acceptere at sådan var det for os.

Jeg blev syg i forbindelse med at blive mor. Set tilbage skulle jeg ha haft hjælp tidligere men var flov over mine tanker så jeg delte det ikke med nogen. Da vi kom hjem efter at have fået ham kan jeg huske at jeg var angst og tænkte " han bliver ikke glad for at bo med mig - måske jeg skulle gi ham væk" . Når min søser var på besøg tog hun ham og jeg kan huske at jeg tænkte " hun er meget bedre til at være mor end jeg, hun burde ha ham med hjem". Alt dette kun tanker for når det kom til stykket så beskyttede jeg ham og vågede over ham og inden længe var følelserne således at jeg var sikker på at skulle miste ham. Det betød at jeg fik et ritual om at skulle be en aftenbøn hvor jeg bad om at få lov at beholde ham hver aften når han skulle sove. Havde jeg glemt det blev jeg panisk! Jeg var sikker på han ville lide vuggedød eller andet. Derfor isolerede jeg os i frygt for at han skulle blive syg elller at der skulle ske os noget.

Først da han var omkring et år fik jeg det betydeligt bedre, men så startede han i vuggestue og blev syg med mellemørebetændelse, fik lagt dræn og blev efter 3 mdr i vuggestue med konstant sygdom flyttet i dagpleje. I dagplejen var han meget syg det første år men hvad man kan forvente når de starter. Vores dagplejer havde en del fri, var på kurser og var syg så alt i alt havde jeg ham rigtig meget hjemme i hans 3 første leveår. Dette fordi jeg skønnede det bed end at blive kastet rundt til forskellige dagplejere når jeg selv havde muligheden for at passe ham.... måske en fejl men gjort er gjort. Grunden til at jeg tænker det er en fejl er at han fik lange hjemmeperioder og så skulle starte forfra med at falde til osv når vores dagplejer igen var der og at han dermed er kommet lidt bagud....

S var lidt sent om at snakke rigtige ord i forhold til gennemsnittet men han pludrede russsik længe og forstod hvad der blev sagt. Han var også lidt længere om at gå end gennemsnittet men kravlede og det var lidt ligesom han ikke fandt det nødvendigt da han jo fint kom frem. Endvidere er han også et barn der iagttager og er sikker i sin sag før han kast sig ud i det. Når han så gør det, så kan han også!

S har altid været et barn med brug for ...

Annonce

... tryghed og megen nærvær hvilket han fået! Vi er som forældre meget omsorgsfulde og til stede omkring ham. Måske lige lidt for meget forstået sådan at vi har taget over for ham i situationer hvor han egentlig ville ha godt af at mestre det selv. Jeg selv har haft svært ved at han græd og blev frustreret i hans læring og har været for hurtig til at løse det for ham. Dette fordi jeg mærkede en følelse fra min egen barndom af svigt og fik svært ved at skelne og være i den følelse så jeg forsøgte at stoppe den. Dette er jeg opmærsom på idag og har læst et utal at gode bøger fra din litteraturliste om børneopdragelse.

S har altid været et blidt barn med god kontakt til hans omverden. Han taler gerne med fremmede og mange finder ham ekstrem " nuttet".

Jeg er ekstrem stolt af idag at have en dreng på 3,5 år som er så kærlig og godmodig som han er. Han er vellidt i bh af de fleste børn. MEN nu til mine bekymringer.

S har haft svært ved at indgå i legen og har det til dels stadig. Han bliver nemt overrumblet af de alderssvarende børn og bliver hægtet af da de er meget styrende og har mange bolde i luften. S har altid været god til at lege selv og har nok ikke været vandt til at der er så mange omkring ham på en gang og det kan virke forstyrrende. Derfor trækker han sig lidt. Han har haft svært ved at tolke " legekoderne" og byde ind. Derfor støtter pædagogerne ham nu så de er omkring ham og giver ham redskaber til hvad han kan byde ind med. Endvidere skærmer de ham hvis han er igang med en leg med et enkelt eller to andre børn for at de kan få ro i legen og så han får succesoplevelser.

Jeg har kunnet mærke og kan stadig at han bliver meget afvist af nogle af de and jævnaldrende da han ikke kan følge med og ikke findes særlig interessant, så han bliver mødt med "du med ikke være med i vores leg". Det påvirker ham og han kan om aftenen sige "mor de andre børn kan ikke lide mig, de siger jeg ikke må være med i legen og de slår". Det gør ondt i mit hjerte at høre, men jeg ved at pædagogerne nu er meget obs på det, og de siger at han har gode dage der oppe.

S er god til at snakke og god til at sætte ord på følelser men det er ligesom at hans fantasi mangler et skub. Derfor er vi her hjemme også begyndt at lege rollelege med ham og bare på 14 dage kan jeg høre forskel når han leger selv. Jeg tænker at vi nok heller ikke har været gode nok til at lege fantasi og rollelege.

Mine bekymringer går egentlig på om han kan indhente det forsømte? Synes du der er noget der lyder alamrende? Er der noget vi kan gøre for at støtte ham? Jeg er så bange for at han bliver et mobbeoffer. Han har en god ven i bh som han har legeaftaler med ca en gang om ugen og en af mine venindes dreng som vi har gået i mødregruppe med, som vi ses en gang om ugen med også. Den sidst nævnte er udviklingsmæssigt meget foran, men de er som en slags brødre og savner ofte.

Jeg elsker min lille dreng så højt og vil så gerne støtte ham bedst muligt. Har brugt dig meget og havde brug for lige at opdatere dig og få et ord med på vejen.

Kærlig hilsen fra S og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.