Sige undskyld

6. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Sige undskyld

Hej igen

Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker om hvad man kan forvente af en 2-årig i forhold til f.eks. det at sige undskyld. Jeg passer mine børn selv og er derfor meget inde over alle de små konflikter, som opstår når både min 1-årige og 2-årige leger med hinanden og med andre børn. Jeg er meget glad for at jeg har mulighed for at være med i alt dette, men det er jo også en stor udfordring.

Mit spørgsmål nu går mest på den ældste (2 år og 3 mdr). Den yngste (1 år og 2 mdr) er jo for lille til at sige undskyld og hende tager jeg bare op og giver et knus, hvis en uretfærdig overgår hende eller hvis hun gør noget forkert mod andre, så tager jeg hende bare væk og siger måske nej. Men, med den ældste kan jeg godt være i tvivl. Er hun gammel nok til at sige ...

Annonce

... undskyld? Og tage imod en undskyldning? Kan de forholde sig til at sige undskyld og det at tilgive? Vi har prøvet det flere gange (altså når den ældste leger med jævnaldrene), hvor de siger undskyld og så har givet hinanden et knus og leget fint videre bagefter.

Jeg ved, at man skal gøre hvad man kan for at undgå at situationen i det hele taget opstår. Og det meste af tiden, synes jeg, også børnene leger så fint, og vi mødre prøver at tale de gode ting op. Men, altså hvad gør man når skaden er sket? Jeg synes det er rigtig vigtigt at man forholder sig alvorligt til konflikten og ikke bare slår det hen og leger videre, men omvendt skal det måske heller ikke blive alt for katastrofe-alvorligt....hmmm.. Men, hvad kan man forvente og forlange af dem?

Kærlig hilsen
Mor til to søde piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor