Brev:
Sige undskyld
6. marts 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Sige undskyld
Hej igen
Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker om hvad man kan forvente af en 2-årig i forhold til f.eks. det at sige undskyld. Jeg passer mine børn selv og er derfor meget inde over alle de små konflikter, som opstår når både min 1-årige og 2-årige leger med hinanden og med andre børn. Jeg er meget glad for at jeg har mulighed for at være med i alt dette, men det er jo også en stor udfordring.
Mit spørgsmål nu går mest på den ældste (2 år og 3 mdr). Den yngste (1 år og 2 mdr) er jo for lille til at sige undskyld og hende tager jeg bare op og giver et knus, hvis en uretfærdig overgår hende eller hvis hun gør noget forkert mod andre, så tager jeg hende bare væk og siger måske nej. Men, med den ældste kan jeg godt være i tvivl. Er hun gammel nok til at sige undskyld? Og tage imod en undskyldning? Kan de forholde sig til at sige undskyld og det at tilgive? Vi har prøvet det flere gange (altså når den ældste leger med jævnaldrene), hvor de siger undskyld og så har givet hinanden et knus og leget fint videre bagefter.
Jeg ved, at man skal gøre hvad man kan for at undgå at situationen i det hele taget opstår. Og det meste af tiden, synes jeg, også børnene leger så fint, og vi mødre prøver at tale de gode ting op. Men, altså hvad gør man når skaden er sket? Jeg synes det er rigtig vigtigt at man forholder sig alvorligt til konflikten og ikke bare slår det hen og leger videre, men omvendt skal det måske heller ikke blive alt for katastrofe-alvorligt....hmmm.. Men, hvad kan man forvente og forlange af dem?
Kærlig hilsen
Mor til to søde piger