Særligt sensitiv dreng

4. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Særligt sensitiv dreng

Hej Helen

Jeg modtog for nyligt en mail fra dig vedr. Særligt sensitive børn. Den "artikel" blev jeg meget lettet over at læse!! Jeg har før snuset til emnet, men ikke rigtig følt, at jeg har kunnet snakke med nogle kompetente og erfarne indenfor området om det og det har været lidt problematisk, for jeg har sådan brug for, at blive ledt i den rigtige retning. Enten at få bekræftet min teori, at jeg sandsynligvis har en særligt sensitiv dreng, så jeg bedre kan tænke og handle ud fra det eller få min teori afkræftet, hvis jeg er helt på vildspor.

Jeg vil starte ud med at oplyse, at jeg selv er overbevist om, at jeg er særligt sensitiv!! Jeg vil ikke bruge dette brev på at uddybe det for meget, men jeg kan sige så meget, at jeg altid har tænkt store og vidtstrækkende tanker og at jeg påvirkes følelsesmæssigt af de mindste og måske ubetydelige ting. Noget jeg har fundet ud af om mig selv, inden for den sidste måneds tid.

Min søn William virker på nogle områder på samme måde, men det er blot en observation, da han ikke rigtig udtrykker det, så det er lidt svært at være sikker på. Han reagerer meget stærkt, hvis han synes at vi er uretfærdige eller hvis hans lille søster gør noget, som han vurderer, at hun ikke må. Det samme hvis han ser et billede, hvor en bliver slået. Så siger han: "han eller hun slår", "må man ikke".

Han kan ikke lide for meget larm og udtrykker det, ved at sige: "det larmer for meget". Det samme gælder, hvis vi er et sted med mange mennesker og især hvis de er højlydte. Så bliver han utryg og krymper sig ligesom lidt, som om han prøver at blive mindre eller forsvinde helt væk. Derudover kan jeg nævne, at han reagerer meget stærkt, hvis f.eks. Jeg er ked af det. Min mand og jeg har haft hårde perioder, som har påvirket mig ...

Annonce

... meget og jeg kan mærke på William igen, hvor meget det påvirker ham, hvis jeg er ked af det og især hvis jeg græder (hvilket jeg prøvet at undgå at gøre foran mine børn, men det er sket ved få lejligheder). William bliver tydeligt utryg og går ligesom lidt forvildet rundt og prøver at overskue situationen. Dette mange gange ved at beskrive, hvad han ser og oplever: "far sur", "mor sur", "mor ked af det" og sådan i den dur. Jeg hader når det sker, for jeg prøver at gøre alt for, at vores børn ikke bliver involveret eller en del af et skænderi, men det er desværre sket enkelte gange og jeg kan mærke hvor meget det især påvirker ham og da er det, at jeg føler mug som en dårlig mor. For jeg vil jo gerne forskåne dem og især ham, fordi han reagerer så stærkt på det.

Jeg har også bemærket, at han lægger mærke til ting, som jeg ikke selv lige har set eller bemærket. Han nævner ofte, at der er en flyver på himlen og det er så også korrekt, at man lige kan skimte en flyvemadkine i det fjerne. Ligesom han også pludselig peger månen ud for os på himlen.

Jeg har nok udeladt lidt, men ellers bliver teksten for lang at komme igennem. Men dette er nogle af de områder jeg har bemærket ved ham er lidt anderledes eller unikt. Han er derudover en dejlig og kærlig dreng, som elsker hygge og trygge rammer, men er også en dreng med krudt og heftigt temperament, når det kommer over ham.

Jeg håber som sagt at du enten kan bekræfte eller afkræfte min mistanke og give nogle forslag til, hvordan vi kan håndtere situationer, hvor han bliver utryk på grund af omgivelserne eller en situation han er havnet i som påvirker ham. For jeg ønsker det aller bedste for mine børn, og ønsker og arbejdet efter, at de skal være elskede, trygge og glade.

På forhånd tak for hjælpen!!

Hilsen BG

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin