Tøj på, skifte ble og gråd

1. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Tøj på, skifte ble og gråd

Kære Helen,

Vi er to frustrerede forælde, der skriver til dig fordi at vi har brug for hjælp. Vores søn er 2 år og 3 måneder og her på det sidste har der været problemer hver morgen når han skal i vuggestuen. Han starter med at græde så snart vi vil give ham tøj på og fortsætter indtil vi er ude af døren. Det er en kamp især at få tøjet på. Pædagogerne i vuggestuen fortæller ligeledes at han lige nu ikke vil have tøj på og er temmelig sur i perioder. Udover dette er han en glad og kærlig dreng som trives.

Den seneste situation har været her til aften, hvor jeg har taget ham ind på puslebordet for at skifte ham, straks efter at han er lagt ned begynder han at vride sig rundt og protesterer kraftigt, jeg forsøger at få ham til at ligge normalt, så jeg kan skifte ham men uden held, uheldigvis har han fået bidt i en blød farveblyant han har fået med i hånden og da jeg ser han har små stykker i munden bliver jeg bange og vred på ham. Han reagerer med endnu mere gråd, bliver trøstesløs og vil ikke over til nogen af os. Mor er kommet til og forsøger at tage ham væk for at afværge situationen, men han vil tilbage og op på puslebordet. Han græder stadig og er nærmest uden for kontakt (føles som om han er i panik). Mor prøver ...

Annonce

... igen at trøste ham, men han vil væk og prøver at vriste sig ud. Mor sætter ham ned på gulvet hvorefter han lægger sig ned og fortsætter at græde og skrige. Når vi kærligt forsøger at tage ham slår han ud efter os. Efter lidt tid tager jeg ham op og forsøger at trøste ham, men er stadig i gråd og trøstesløs og slå mig gentagne gange. Han vil over til Mor, men vil ned lige så snart han kommer over til hende. Vi går væk fra puslebordet og ind i stuen og efter lidt tid med hysteri, går han hen til mor og kræmmer og lige pludselig er gråden væk og han begynder at snakke” og nævne de ting han ser.

Vi har generelt også problemer med at han slår os, når der er nogen han er utilfreds med, herunder ofte om morgenen når han lige er vågnet. I de situationer hvor han slår fortæller vi ham bestemt at han ikke må slå, men f.eks. skal ae i stedet. Bliver han ved sætter vi ham fra os, hvorefter han bryder ud i gråd og kommer tilbage mod os og vil trøstes (dette er især med Mor).

Håber du kan hjælpe os med nogle gode råd, da det tager hårdt på os med den kamp og al den gråd og yderligere er vi bekymret om han har fået et traume grundet hans reaktion på ovennævnte situation ved puslebordet.

Mange hilsener,

Den frustrerede Mor og Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder