Brev:
Påvirkelig af små hverdagsting
20. februar 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Påvirkelig af små hverdagsting
Kære Helen,
Håber du har det godt - det er jo længe siden jeg har skrevet til dig sidst :-)
Jeg vil prøve og dele de ting op jeg har i et par mails og gøre dem så præcise som muligt for at give dig et godt fundament til at svare udfra - hvilket du jo plejer og være super til :-)
L er nu 4,5 år - hold op hvor tiden går stærkt og hun skifter snart til storbørnsgruppen i børnehaven.
Jeg har læst din arktikel på hjemmesiden ang. sensitive børn og mange af de ting du skriver er kendetegnene på dette kan jeg måske genkende lidt fra vores datter og så alligevel ikke - så har brug for din vurdering.
Jeg vil prøve og nævne nogle af de ting i vores hverdag hvor jeg umiddelbart mener at L reagerer lidt voldsomt i forhold til hvad det omhandler - omvendt ved jeg også at nogle gange skal der små ting i børns verdener før "bæret vælter" - ting som vores voksne verden er småting.
F.eks kan hun som det første om morgenen efter vi er vågnet spørge "mor - er det dig som henter mig i børnehaven idag". Jeg prøver og sige at vi lige skal vågne inden vi begynder at planlægge dagen - men hun vil gerne have styr på dagen.
Hendes farmor hentet som regel 1 gang om ugen - dels for hyggens skyld og ikke mindst for at hun den dag bliver hentet lidt tidligere. Men ofte vil hun hellere have jeg henter til trods for at hendes dag så bliver længere - men måske hun er for lille til at se "pointen" og vurdere at det rent faktisk er gavnligt og blive hentet før så hun ikke er så træt sidst på ugen? Det samme gælder hvis min mand fortæller at idag henter far hende tidligt og så skal de rigtig hygge.... så er det også med "nej, mor skal hente" - Hvad handler dette om tror du ?
F.eks her i aften blev hun frustreret og ked af det da vi skulle have nattøj på - fordi hun gerne ville beholde det tøj hun havde på i forvejen - til sidst må jeg sige "nu skal vi altså have tøjet af" og hjalp hende igang - hun blev sur og ked af det og sagde at det skulle hun nok selv bestemme.
Jeg tænker ofte på du ved de mennersker som siger at de har en "prima donna" i huset - som styrer alt. Det synes jeg nu ikke hun gør - men selvstændig - det er hun ihvertfald :-)
F.eks sagde hun forleden "mor når du beder mig om at høre efter hvad du siger så skal du også hører efter, hvad jeg siger til dig" - og ja hun har jo ret fordi det jo går begge veje - men hvad svarer jeg til dette ?? - Nu er det jo os som forældre der skal vise hende vejen, bestemme nogle gang og skære igennem - men hvordan gør man det så hun ikke føler det uretfærdigt? Giver hende en forståelse af hvorfor der er en forskel.
Vi taler meget og medgiver at vi forstår hun synes det er ærgeligt at hun f.eks ikke lige kan lege når vi skal at spise etc og viser vi kan rumme hende.
Hun er meget detaljeorienteret - og rettet på tingene, de skal være i orden (hun er også jomfru i stjernetegn). Hvis hende ene sko er væltet så kan hun godt rejse den op så den står pænt ved siden af den anden når hun får øje på det. En del ting skal gøres på en helt bestemt måde - jeg ser det ikke som et problem, det er vel ingen skade til :-))) ..... ? Men vi vil selvfølgelig gerne sørge for at hun ser verden i det store perspektiv og ikke hænger sig i de små ting - her tænker jeg også på når hun skal i skole osv.
Hvis f.eks hendes far siger noget, så kan hun også skulle have det bekræftet hos mig - som om at mit ord er retvisende. Det er lidt frustrerende både for mig og min mand, da vi jo begge har lige meget og sige :-) - Hun tager f.eks også mit "parti" hvis vi er uenige om noget.... måske det er noget mor/datter forhold som man tit hører om..... ??
Hun har også svært ved ændringer i planer. F.eks hvis jeg har sagt at vi skal besøge nogle venner og så de f.eks aflyser pga sygdom - det har hun svært ved, men ofte primært fordi hun har glædet sig - men også med at hente hende - hvis hendes far henter hende fordi han havde mulighed for det tidligere, så kan hun blive sur over at det ikke var mig der kom for det havde vi jo aftalt.
Vi gør meget ud af og lære hende at være en god kammerat og få skabt sociale kompetancer etc og lære hende at en aftale er en aftale - så derfor bliver hun nogle gange skuffet hvis ting ændrer sig måske det er fordi hun mener at vi ikke holder hvad vi siger - uanset årsagen til ændringen - men det er hun vel også for lille til at forstå endnu ?? f.eks at det var ok vi ændrede på det fordi toget var forsinket eller der var kø på motorvejen.
Hun er meget interesseret I hvordan tingene hænger sammen og stille gode og kvalitative spørgsmål og det er jo dejligt, men hun kan nogle gange godt hænge fast ved en lille detalje.
Ting som hun godt kan selv - f.eks og gå på toilettet - der vil hun pludselig have at jeg skal gå med hende - det samme gælder tøj, hun kan jo sagtens taget det på selv :-))) selvom hun også har en mening om, hvilken slags tøj hun skal have på - skal jeg skære igennem her og sige at hun må tage det tøj på der er lagt frem - man skal jo vælge sine kampe med omhu :-)))
Hold da op - det blev en lang mail - men håber det er fyldestgørende nok selvomd er er mange elementer i dén :-)
Tak Helen for en dejlig brevkasse, som jeg har nydt godt af.
Bedste Hilsner L´s mor