Ny hverdag i udlandet og suttestop

19. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Ny hverdag i udlandet og suttestop

Kære Helen,

Jeg skriver til dig om vores datter A, der fylder fire til maj.

Lidt forhistorie, som supplerer de aktuelle vanskeligheder:

Hun blev storesøster i oktober og har taget det ret godt. Hun havde nogle betænkeligheder og reaktioner allerede mens jeg var gravid. Det kunne hun heldigvis sætte ord på, og vi kunne tale om det. Da den umiddelbare begejstrering over lillesøsters fødsel (den varede et par timer) havde lagt sig, var hun mut, trist og meget indelukket i en uges tid, som om hun grublede meget over, hvad det ville sige at være fire i familien. Herefter kom mormor & morfar på et langt besøg (flere dage), hvor hun fik meget opmærksomhed og "kom sig". I børnehaven berettede de om, hvordan hun bearbejdede sin storesøsterrolle meget eksplicit gennem rollelege far-mor-børn, og hun blev stille og roligt sig selv. Vi talte selvfølgelig også med hende om det og sagde, at det var i orden at være vred og ked af det indimellem.

Kort inden lillesøsters fødsel (vel en måneds tid inden) fik hun endelig helt styr på renligheden - det kneb lidt med at få styr på afføringen, men det kom altså i orden, og der var ikke tilbagefald ifm. lillesøsters fødsel.
I december var far tre uger i udlandet for at komme på plads i nyt hjem og på nyt arbejdsplads. Jeg blev i Danmark med pigerne for at vores store pige længst muligt kunne være i trygge, velkendte rammer. Det var da hårdt alene med to piger, hvoraf den ene kun var syv uger, da far tog afsted, men vi fik god hjælp af venner og familie. Der har dog nok været situationer, hvor A har set sin mor være noget presset og ked af det.

Far kom hjem til jul og lige inden nytår flyttede vi alle fire til USA, hvor vi skal bo i et år.

A begyndte efter nytår i en amerikansk børnehave (preschool), som vi forventede ville have andre børn af ikke-amerikansk herkomst, men det er ikke så meget tilfældet. Hun er den eneste ikke-engelsktalende på sin stue. Umiddelbart gik indkøringen nu rigtig fint. Specielt var vi på forhånd bekymrede for, om hun ville kunne klare to timers obligatorisk nap time dagligt, eftersom hun kun ganske sporadisk har sovet til middag siden hun var knapt tre. Men det gik fint - hun syntes vist det var lidt eksotisk og spændende. Nogle få dage sov hun, hvilket vi tænkte var ok, da der nok var lidt øget søvnbehov ifm. alt det nye. Andre dage hvilede hun bare med tæppe, sovedyr og sut, bøger, puslespil og andre stille aktiviteter, der kan foregå på hendes madras.

Det engelske går det ikke så stærkt med, men hun tæller og synger nogle sange på engelsk, og der kommer langsomt flere og flere ord. Hun leger godt med de andre jævnaldrende piger på stuen - noget vi savnede lidt i hendes gamle, danske børnehave, og en af pigerne, som hun er særligt glad for, har vi haft legeaftaler med i weekenden.

Herovre er alle børnene på stuen samme årgang.
Generelt er vi meget begejstrede for hendes preschool, som har gode og mere rummelige fysiske rammer end vi er vant til, søde og i vores øjne kompetente pædagoger, god mad osv.

Efter en måned herovre gjorde vi - måske - en fejltagelse.
Vi har gerne villet af med sutten længe, men den har været ekstremt højt skattet, og der har hele tiden været undskyldninger for at vente: skift fra vuggestue til børnehave, pottetræning (som voldte nogle kvaler), lillesøsters fødsel, flytning... Men vi har talt med hende om, at den snart skulle væk, da hun var en stor pige, og den ikke var god for tænderne. Hun fik i januar tilsendt billeder af bedstevennen i Danmark, der hængte sine sutter op på et suttetræ, og det har hun været meget optaget af. Vi talte om, at vi skulle lave et suttetræ i haven, da der ikke er suttetræer i parkerne i USA, og nogle aftener sagde hun selv, at hun gerne ville prøve at blive puttet uden sut (men hun kunne nu ikke gennemføre forsøgene).

Ifm. med at min mand var ude at købe en ny cykel, så hun og fik lov til at prøve nogle fine børnecykler med støttehjul. Hun var meget betaget, og da alt andet syntes at gå så fint, greb vi chancen: Hvis sutterne blev hængt ud på det udsete træ, når vi kom hjem, måtte hun få cyklen med. Hun indvilligede glad, og sutterne kom uden modstand eller gråd ud på suttetræet, hvor ...

Annonce

... suttefeen hentede dem om natten! Hun har kaldt meget lidt på sutterne og har været nem at putte om aftenen, til vores store overraskelse.

Vi har nu godt kunnet mærke på hende, at hun har savnet sutten, for hendes temperament har været meget labilt, og hun begyndte at få et til flere sammenbrud / raserianfald dagligt over den mindste modstand, ligesom hun virkelig søger grænser og hele tiden udfordrer os. Måske er det kun suttestoppet, måske var det bare dråben... Der har jo været mange omvæltninger. Hun har altid haft temperament, men det nye er nu, at det ikke kun udfolder sig på hjemmebane.

Hun er efter suttestoppet begyndt at opføre sig dumt ifm. preschools nap time. Hun vil ikke blive på sin madras i mere end en halv times tid, løber rundt, er højrøstet og spytter/sprutter med munden (hun spytter ikke direkte, men siger "bbbrrrruuurrr" med samlede læber så spyttet sprøjter). Tre gange har jeg måttet hente hende, da pædagogerne ikke har kunnet få hende til at falde til ro, og her er sproget stadig en barriere. Vi har ellers lavet en lille ordbog, og stuen har en ipad med et oversætterprogram, som de bruger.

Når vi taler med hende om det, siger hun, at det er kedeligt at skulle ligge så længe, og at hun savner sutten, bedstevennen i Danmark og mor og lillesøster (som hun ved er derhjemme).

Jeg har læst din råd om at sætte noget andet i stedet for sutten, og hun har et højtelsket sovedyr, som hun har med til nap time. Vi har givet hende hende egen hovedpude med, danske lydbøger, egne bøger mm., men det hjælper ikke. Hun har åbenbart haft brug for sutten for at kunne geare nok ned, og vi kan ikke finde noget at sætte i stedet, der har ligeså god effekt.

Pædagogerne er meget forstående overfor alle de store ting, der er sket i hendes liv de seneste måneder, og som nok alle har betydning for hendes dårlige opførsel. Foreløbig har vi aftalt, at jeg henter hende tidligt kl. 12.45 (inden nap time), så hun kun er i preschool 3-4 timer hver dag, og at vi så efter et stykke tid måske begynder langsom indfasning igen så jeg f.eks. kommer 20 minutter inde i nap time, så 30 minutter osv. Hun vil nemlig gerne være derovre og lege om eftermiddagen og er begyndt at give udtryk for, at det er kedeligt at være hjemme efter det første par timer. Og så kommer der dagligt konflikter, når vi f.eks. ikke kan gå udenfor og lege, fordi lillesøster skal ammes eller puttes osv. Hun folder virkelig temperamentet ud og er meget provokerende - i går tegnede hun f.eks. med sine udendørs-kridt på gulvet og smed rent vasketøj ud i haven!

Selve konflikthåndteringen, synes jeg egentlig godt vi kan klare fornuftigt, men tålmodigheden er på prøve som aldrig nogensinde før og det er da sindssygt opslidende og hårdt at opleve hende så ulykkelig og vred.

Vi synes egentlig, at ideen med nap time er fin nok, da min mands amerikanske arbejdstider er noget længere end hjemme, så det er ok, hvis hun er lidt mere frisk om aftenen og måske går lidt senere i seng nogle dage.

Jeg vil på sigt gerne have mulighed for at f.eks. gå til babygymnastik med lillesøster en gang om ugen og måske også arbejde lidt, når lillesøster sover til middag. Det er svært med A hjemme fra kl. 12.45.

Vi synes også, det er godt at lære at lege stille og lege alene (noget hun ikke er så god til), men skal en knapt fire-årig kunne sidde stille og være beskæftiget i to timer?

De andre børn på stuen kan jo godt (det er ikke alle der sover), men de har heller aldrig kendt til andet. Og A kunne jo godt og trivedes med det, da hun havde sutten.
Har du andre idéer til, hvordan vi gør hverdagen nemmere for hende og hjælper hende godt igennem den her krise? Hvor længe kan vi forvente, at hun er så kriseramt af suttestoppet (og de andre omvæltninger)?

Lige nu er der dage, hvor vi tænker om hun har ADHD eller har taget skade af alt det vi har udsat hende for af omvæltninger (samvittigheden har det elendigt og er et kapitel for dig), at vi må rejse hjem før tid og jeg ved ikke hvad...

Vi har heldigvis udsigt til en uges familieferie om knapt tre uger efterfulgt af otte dages besøg af mine forældre, som hun er meget knyttet til og glad for. Det er da lyspunkter!

Mange hilsner,
A's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.