Social adfærd

24. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Social adfærd

Hej igen Helen

Jeg har en masse tanker og følelser, som jeg rigtig gerne vil dele med dig. Jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde og slutte, men må prøve at få det ned på skrift og håbe du kan få en samlet mening med det hele.

Det drejer sig om min skønne datter, der bliver 4 til sommer, hun blev storesøster for et lille år siden og elsker uden tvivl lillebror, men har haft svært med at skulle dele os og er ret vild og voldsom i sin omgang med ham. Det er dog blevet bedre og nu hvor lillebror bliver lidt større, kan han også bedre sige fra.

Mine bekymringer og tanker går på hendes manglende evne til at lege selv. Det kan hun - eller vil hun simpelthen ikke. Det har altid gået mig på, hun har nemlig aldrig kunnet. Jeg har trøstet mig med at det nok bliver bedre med tiden, men det synes jeg ikke det gør. Hun vil altid se fjernsyn eller kigge på Ipad. Det prøver vi selvfølgelig at begrænse, men det skal ikke være en hemmelighed, at hun ofte får lov, når hun kommer hjem fra en dag i børnehaven.

Vores hus er i 2 plan og hendes værelse er ovenpå, men hun har et hjørne i vores opholdsrum og stue med masser af legesager. Men hun vil kun lege sammen med nogen og når det er hjemme er det jo os. Vi har aldrig leget (for) meget med hende, så det er ikke fordi at hun er blevet vænnet til det.

Vi har også gennem årene prøvet at opmuntre, igangsætte legen etc, etc men uden succes. Som jeg ser det mangler hun at udvikle evnen til at fantaserer og fordybe sig i en leg alene. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om vi som forældre har gjort noget forkert.

I børnehaven leger hun også altid med andre, som børnehaven siger hun er meget social. Det er jo dejligt. Jeg vil prøve at beskrive hende her: på hendes stue er de 5 børn i hendes årgang som begyndte samtidig. Hun er den eneste pige. Hun leger rigtig godt med drengene, og er bedste ven med den ene af dem, sådan virkelig som to magneter. Da hun gik i dagpleje var der også kun jævnaldrende drenge, så hun har været vant til drengelegen. Det har jeg også synes er helt fint og at hun nok med tiden ville opsøge pigerne.

Hun har dog ingen pigevenner deroppe og det tænker jeg da over....

Jeg har forsøgt at etablere nogle venskaber og der er såmænd grobund for at en anden pige gerne vil lege, men min datter søger hendes drengekammerater.
På et tidspunkt, kommer hun nok til at føle sig udenfor, er jeg bange for, når de bliver ældre og aktiviteter/lege mere kønsbetonet.

Jeg synes ikke hun er god til at opsøge nye kammerater. Hvis de vante kammerater er væk/holder fri, så har hun ingen at lege med og ender med at tuller lidt rundt selv eller i det "dårlige"selskab. Forstået på den måde at der er nogle lidt større drenge (2 stk. ) ...

Annonce

... som begge ikke rigtig har nogle kammerater og derfor bruger de små på en lidt træls måde, synes jeg. Du ved, narrestreger, får dem til ting de ikke må osv. Det er jeg rigtig ked af, men forstår godt hun søger nogen fremfor ingen.

Jeg ser hende lidt som en medløber. Overfor de alm drengekammerater kan hun dog godt sige fra og tage styring.

Det skal siges det er en skøn børnehave, hun elsker at komme afsted og pædagogerne er fantastiske. Så intet at sætte der. Kontaktpædagogen ved godt at jeg gerne vil matche hende med nogle af pigerne og prøver også selv ved lejlighed, men de kan bare ikke bryde den magnetiske tiltrækning der er mellem hende og bonkammeraten. De siger det er sjældent set for børn i den alder.

At hun er en drengepige osv bekymrer mig ikke, men evnen til at etablerer legeforhold og til at lege med piger synes jeg mangler og jeg er bange for om det skader hendes trivsel på sigt.

Kogt ned til mine spørgsmål så lyder det sådan her:
Har vi som forældre fejlet, siden. Hun ikke kan lege selv? Hvad kan vi gøre?
Er det normalt ikke at ville/kunne lege selv? Hvad kan vi gøre? Ville det gøre nogen forskel, tror du om vi havde et andet hus, med et værelse i sammenhæng med vores opholds rum, så hun kan fordybe sig i noget der, men stadig være sammen med os?

Mht. drengevennerne og børnehavesituationen, er mine bekymringer begrundet? I så fald kan jeg jo snakke med børnehaven om det? Jeg tænker på om hun ikke kan have gavn af at komme på stue med nogle piger, når de efter sommerferien formentlig laver nye stuer? Eller skal jeg bare pakke mine bekymringer væk? Skal jeg gøre noget aktivt for at lave legeaftaler med piger, slevfølgelig med min datters ønske.

Mit sidste spørgsmål går på hvordan man kan hjælpe hende til at slappe af og geare ned ex. efter en dag i børnehave. Hun har det med at køre op i et fuldstændig ulideligt mode. Vi mener at have fundet ud af, at det er når hun er træt, men at hun så bare reagerer sådan helt hyper-agtig. Det er nemlig i disse situationer at konflikterne opstår, da hun ikke kan nåes med alm. tale og ofte bliver vild og voldsom i hendes leg med lillebror.

Hun er en utrolig kærlig, meget dygtig og intelligent pige. på mange måder langt foran jævnaldrende, men på det sociale plan vil vi rigtig gerne bakke hende op, Jeg håber rigtig meget du kan hjælpe mig til at komme lidt videre. Jeg har længe gået med tankerne, men haft svært ved at få det samlet på skrift, men efter denne morgen hvor alt bare er gået skævt og hvor jeg sidder med en trist følelse af at have ladet min frustration over hendes manglende evne til at underholde sig selv, gå ud over min datter, så må jeg simpelthen få skrevet til dig.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!