Brev:
Puttevaner og søskendekonflikter
22. januar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Puttevaner og søskendekonflikter
Kære Helen.
Jeg skriver til dig fordi vi er kommet lidt ud af kurs mht putning af vores søn. Vi har en søn på 2 år og 3 mdr og en datter på næsten 4 år. De har længe sovet sammen men vi synes det skabte en del uro til sidst samtidig med Valdemar tog tilløb til at kravle ud af tremmesengen med benet op over kanten. I november fik de i stedet hvert sit værelse og det kørte som smurt i 3-4 uger...
Så i december startede jeg arbejde og to dage efter skulle min mand rejse med jobbet hvilket Valdemar altid reagere på i form af at blive pjevset og vågne utallige gange om natten. Efter nogle dage hvor det tog over 2 timer at putte ham begyndte jeg at lægge mig på en madras hos ham til han sov og det kan vi så ikke komme ud af nu. Har forsøgt nogle gange men så snart jeg er ude af døren følger han fluks efter. Han hverken græder eller er sur men står med et skævt smil i døren... Han vågner stadig om natten for det meste men komme nogle gange selv rendende med sin vågelampe og kravler op i smørhullet. Andre gange brokker han eller hvis han er for urolig i vores seng blir løsningen tit at farmand ligger sig på en madras hos ham resten af natten.
Vi har altid haft lidt rod i søvnen med ham og er heller ikke ved at være helt tyndslidt men kan mærke jeg blir træt når man ligger hos ham en halv til en hel time hver aften og næsten selv falder i søvn og skal hive sig op til aftenens gøremål.
Har som sagt prøvet at gå ud på gangen og sige jeg er lige her og ordner tøj men han blir ved med at komme rendende (han kom i juniorseng da de gik hver sit værelse, og tør ikke tage tremmesengen ind igen fordi han prøvede at kravle ud)... Har sagt han ikke skal stå ud af sengen men kalde og så er jeg gået ind når han kalder men 1-2-3 så render han ud igen...
For lige at give et indblik i dagsrytmen vækker vi ham 6.15-6.30 hvis han ikke selv er vågen hvilket han tit er kl 6 ca... Han sover til middag i ca 1,5-2 timer og kommer i seng 19.30-20...
Hans dagplejer stoppede i tirsdags og den nye dagplejer var syg så han kom i Gæstepleje de tre dage og er nu startet. Han har været hos både gæsteplejen og den nye før men det er stadig mange ting for ham med alle de skift og han er en lille sensitiv dreng der reagerer på forandringer og oplevelser så tænker der lige skal falde ro på fordi der er sket meget og også med jul osv. Men omvendt virker han som sagt ikke ked om aftenen bare lidt stædig og en dårlig vane med at løbe ud. Også til middag må vi gå med han i barnevognen til han sover hvilket vinke har gjort siden han var baby og i dagplejen er der heller ikke problemer med det. Vi har nok bare fået skabt lidt dårlige vaner...
Han har ikke været så hurtig til at snakke og det har været midt frustrerende med alle de fagpersoner der siger når de er 2 år skal de gerne kunne sætninger med 2-3-4 ord for Valdemar kunne bestemt kun ord og enkelte 2 stavelsesord. De små sætninger er ved at komme nu på de der 3 ord, ikke så tydeligt i udtale men der er sket rigtig meget.
Men han har en del "nej-dage" hvor han bare siger nej til det hele og også meget i søvne. Har tolket det som en reaktion på forandringerne, 2 års trods og manglende sprog til at kunne sætte nærmere ord på...
Han har det desværre også med at skubbe og slå som jeg også ser som reaktion på manglende sprog men hvordan tackler vi det? Særligt hans søster får nogle slag og hun kunne bare ikke drømme om at gøre en flue fortræd... Men omvendt provokerer hun ham ved at sige det samme igen og igen når han siger nej nej nej og til sidst slår... Og så er der den søskendekonflikt... Hvem har så ret??? Prøver at tackle det fra den ene situation til den anden men der er mange konflikter dagligt selvom de naturligvis også har mange gode stunder og god glæde af hinanden. Men to forskellige børn er de. Men hvordan får vi ham til at holde op med at slå og skubbe og sige nej nej nej hele tiden??
Håber du kan give et par ord med til at gøre hverdagen lidt nemmere hvad angår konflikter og putning :-)
Bedste hilsner Diana