Fjolle-alder?

21. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Fjolle-alder?

Kære Helen.

Mange tak for dine tidligere svar:-)

Jeg har lige endnu et spørgsmål:

Jeg har lagt mærke til, at vores datter på det seneste er begyndt at "fjolle" meget. Altså ikke bare sådan normal fjolleri (hvad det så end er;-)), men på sådan en overgearet måde, hvor hun egentlig virker som om hun ikke rigtig ved hvad hun skal gøre af sig selv...

Fx når der er gæster og hun vil vise dem sit værelse - så kan hun gå sådan helt fjolleagtigt og lidt ukontrolleret rundt og fx sige: "det her er ikke mit værelse, det er en sørøver!" og sige det med en anderledes, overgearet stemme. Eller det kan være mange andre situationer, hvor hun gør noget lignende - også når det bare er os, der er herhjemme.

Jeg prøver egentlig bare at rumme det, fjolle lidt tilbage og så ellers forsøge at hjælpe hende "ned i gear", ...

Annonce

... men kan mærke, at jeg bliver usikker på hvordan jeg skal agere... For helt ærligt, så synes jeg egentlig det er en lidt irriterende adfærd og synes også det er lidt svært at forholde sig til - måske også især fordi jeg bliver i tvivl om, hvorfor hun gør sådan...

Bliver også ked af at mærke, at jeg dybest set bliver irriteret på hende... Synes faktisk det først er noget, jeg har kunnet mærke hos mig selv her efter hun er blevet storesøster som 2½ årig, og tænker nogle gange på, om det er fordi lillesøster er kommet til, at jeg har fået de følelser eller om det ligesom bare er noget, der kommer jo større de bliver... (det er vel bare lettere at blive irriteret på en 3årig end en på 0 år...)

Men altså: er det bare noget, der hører alderen til at være sådan lidt fjolle-overgearet nogle gange?

De bedste hilsner
fra mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin