Brev:
Fjolle-alder?
21. januar 2013
Alder:
3 år, 1 mdr.
Fjolle-alder?
Kære Helen.
Mange tak for dine tidligere svar:-)
Jeg har lige endnu et spørgsmål:
Jeg har lagt mærke til, at vores datter på det seneste er begyndt at "fjolle" meget. Altså ikke bare sådan normal fjolleri (hvad det så end er;-)), men på sådan en overgearet måde, hvor hun egentlig virker som om hun ikke rigtig ved hvad hun skal gøre af sig selv...
Fx når der er gæster og hun vil vise dem sit værelse - så kan hun gå sådan helt fjolleagtigt og lidt ukontrolleret rundt og fx sige: "det her er ikke mit værelse, det er en sørøver!" og sige det med en anderledes, overgearet stemme. Eller det kan være mange andre situationer, hvor hun gør noget lignende - også når det bare er os, der er herhjemme.
Jeg prøver egentlig bare at rumme det, fjolle lidt tilbage og så ellers forsøge at hjælpe hende "ned i gear", men kan mærke, at jeg bliver usikker på hvordan jeg skal agere... For helt ærligt, så synes jeg egentlig det er en lidt irriterende adfærd og synes også det er lidt svært at forholde sig til - måske også især fordi jeg bliver i tvivl om, hvorfor hun gør sådan...
Bliver også ked af at mærke, at jeg dybest set bliver irriteret på hende... Synes faktisk det først er noget, jeg har kunnet mærke hos mig selv her efter hun er blevet storesøster som 2½ årig, og tænker nogle gange på, om det er fordi lillesøster er kommet til, at jeg har fået de følelser eller om det ligesom bare er noget, der kommer jo større de bliver... (det er vel bare lettere at blive irriteret på en 3årig end en på 0 år...)
Men altså: er det bare noget, der hører alderen til at være sådan lidt fjolle-overgearet nogle gange?
De bedste hilsner
fra mig