Brev:
Konflikter, konflikter, konflikter.
10. januar 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Konflikter, konflikter, konflikter.
Hej Helen
Tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har mange gange læst dine svar til frustrerede forældre med problemer, der lignede vores og indtil nu har jeg kunnet ”nøjes” med det. Denne gang er det dog ikke helt nok, selvom vores problemer på ingen måde er unikke…
Vores dreng på 3½ er en fantastisk dejlig og empatisk dreng. Han er sød og hjælpsom og kærlig også mod sin lillebror på 15 mdr. Der er bare så utrolig mange konflikter for tiden og jeg kan mærke af afmagten overvælder mig somme tider, så jeg ikke løser konflikterne som jeg gerne ville. Jeg har i dine svar til andre læst om din betegnelse ”fortvivlelsesanfald”, og det er et meget rammende udtryk. Jeg har også læst om din skelnen mellem fortvivlelse og mere manipulerende adfærd, hvor barnet satser på at opnå noget ved at råbe længe nok. Det giver rigtig god mening….
Vores konflikter opstår i to generelle situationer: enten når der er noget han vil som han ikke må, få slik f.eks. eller når der er noget han skal, som han ikke vil, f.eks. i bad. Når der er noget han ikke må, går det ok med at rumme hans fortvivlelse og såmænd også hans plageri. Det kan ende med at slikket bliver flyttet væk til et sted hvor han ikke kan nå det eller han bliver afledt med noget andet – men han kan godt nok være vedholdende…. Mit problem opstår når det kommer til noget han skal. Hvis jeg siger til ham at nu skal han i bad, og han så bliver ved med at sige nej, så er jeg , som jeg ser det, nødt til at fastholde at det skal han. Men hvad gør man så derfra?
Jeg kan jo ikke tage en skrigende tre-årig som slår og sparker og putte ham i bad. Mht. badesituationen, så kan jeg jo rent praktisk ikke få tøjet af ham og det føles også som noget af et overgreb… Jeg forsøger at tale ham til ro og forklare, hvorfor han skal i bad. Vi forhandler også lidt med, at han kan nøjes med at blive vasket (hvilket vil sige, at han står i brusekabinen og bliver vasket med vaskeklud). Men selvom han er nogenlunde rolig, når vi snakker sammen, fastholder han at han ikke vil, og det ender derfor igen i skrigeri. Jeg synes jeg forsøger at give det et positivt spin og sige, at han lige kan nå lidt fjernsyn hvis han skynder sig eller at der er frugt bagefter osv. Har også forsøgt med at alternativet er at han kommer direkte i seng. Intet hjælper og jeg bliver så frustreret.
Efter flere dage med konflikt på konflikt, må jeg ærligt indrømme at hvor gerne jeg end ville – så kan jeg ikke rumme ham lige der… Han ender med at blive vasket mens han skriger og falder bagefter i søvn på sofaen uden at vi er blevet gode venner…
Øv, hvor man bare føler sig som en dårlig mor. Han og jeg har altid været så tæt, men nu er der tidspunkter hvor jeg ikke orker ham – og jeg hader det!
Lang smøre – jeg ved det godt. Men kogt sammen, så er mit spørgsmål – hvordan tackler jeg det, når der er noget han skal, som han ikke vil?
Den triste mor
PS: Hvor længe kan man forvente, at denne fase varer?