Konflikter, konflikter, konflikter.

10. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Konflikter, konflikter, konflikter.

Hej Helen

Tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har mange gange læst dine svar til frustrerede forældre med problemer, der lignede vores og indtil nu har jeg kunnet ”nøjes” med det. Denne gang er det dog ikke helt nok, selvom vores problemer på ingen måde er unikke…

Vores dreng på 3½ er en fantastisk dejlig og empatisk dreng. Han er sød og hjælpsom og kærlig også mod sin lillebror på 15 mdr. Der er bare så utrolig mange konflikter for tiden og jeg kan mærke af afmagten overvælder mig somme tider, så jeg ikke løser konflikterne som jeg gerne ville. Jeg har i dine svar til andre læst om din betegnelse ”fortvivlelsesanfald”, og det er et meget rammende udtryk. Jeg har også læst om din skelnen mellem fortvivlelse og mere manipulerende adfærd, hvor barnet satser på at opnå noget ved at råbe længe nok. Det giver rigtig god mening….

Vores konflikter opstår i to generelle situationer: enten når der er noget han vil som han ikke må, få slik f.eks. eller når der er noget han skal, som han ikke vil, f.eks. i bad. Når der er noget han ikke må, går det ok med at rumme hans fortvivlelse og såmænd også hans plageri. Det kan ende med at slikket bliver flyttet væk til et sted hvor han ikke kan nå det eller han bliver afledt med noget andet – men han kan godt nok være vedholdende…. Mit problem opstår når det kommer til noget han skal. Hvis jeg siger til ham at nu skal han i bad, og han så bliver ved med at sige nej, så er jeg , som jeg ser det, nødt til at ...

Annonce

... fastholde at det skal han. Men hvad gør man så derfra?

Jeg kan jo ikke tage en skrigende tre-årig som slår og sparker og putte ham i bad. Mht. badesituationen, så kan jeg jo rent praktisk ikke få tøjet af ham og det føles også som noget af et overgreb… Jeg forsøger at tale ham til ro og forklare, hvorfor han skal i bad. Vi forhandler også lidt med, at han kan nøjes med at blive vasket (hvilket vil sige, at han står i brusekabinen og bliver vasket med vaskeklud). Men selvom han er nogenlunde rolig, når vi snakker sammen, fastholder han at han ikke vil, og det ender derfor igen i skrigeri. Jeg synes jeg forsøger at give det et positivt spin og sige, at han lige kan nå lidt fjernsyn hvis han skynder sig eller at der er frugt bagefter osv. Har også forsøgt med at alternativet er at han kommer direkte i seng. Intet hjælper og jeg bliver så frustreret.

Efter flere dage med konflikt på konflikt, må jeg ærligt indrømme at hvor gerne jeg end ville – så kan jeg ikke rumme ham lige der… Han ender med at blive vasket mens han skriger og falder bagefter i søvn på sofaen uden at vi er blevet gode venner…

Øv, hvor man bare føler sig som en dårlig mor. Han og jeg har altid været så tæt, men nu er der tidspunkter hvor jeg ikke orker ham – og jeg hader det!

Lang smøre – jeg ved det godt. Men kogt sammen, så er mit spørgsmål – hvordan tackler jeg det, når der er noget han skal, som han ikke vil?

Den triste mor

PS: Hvor længe kan man forvente, at denne fase varer?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi