Sur, kaster med ting og slår

9. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Sur, kaster med ting og slår

Hej kære Helen.

Jeg har brug for lidt råd igen.

Vores dreng på 3,5 år er en velfungerende sund og frisk dreng, der elsker sin børnehave, men som de seneste 3-4 mdr. tit bliver mopset, kalder os konstant dumme (nogle gange bliver han sur på os helt ud af det blå), skælder ud, vil ikke børste tænder og i seng, kaster med ting og slår os.

Vi har i lang tid sagt bestemt til ham, at vi ikke vil have at han slår, at det gør ondt, at man ikke skal smide med tingene osv. Nogle gange sætter vi ham på vores seng, og siger han kan komme ind til os i stuen, når han ikke er sur mere. Vi har også prøvet at distrahere ham med noget sjovt, så snart han begynder på noget. Men det er som om han gennemskuer det, og han bare har lyst til at være sur. Når vi spørger hvorfor han er sur, eller hvorfor vi er dumme siger han bare "jeg gider aldrig". Det er meget svært at finde ud af, hvad der er galt, eller hvad han vil.

Jeg tænker om det kan være kedsomhed (han har ingen søskende at lege med - kun os, som jeg jo synes må være ret sjove at lege med ;) ), eller mangel på opmærksomhed, men vi har lige haft to ugers juleferie sammen, og der blev det faktisk ikke bedre.

Har du nogen ide om, hvad det kan være? Er det bare alderen?

Har du i øvrigt nogle tips til, hvad vi ...

Annonce

... kan gøre, når han kaster med ting? Han hiver billeder ned af væggene, kaster med bamser, skubber ting ned af bordene osv. Vi kan jo ikke gå og fjerne alle ting, og hvis vi giver ham en time-out, så finder han bare noget, han kan slå mod væggen eller larme med. Hvis han ikke har fundet noget, så sidder han og råber/skriger indtil, han får en reaktion. Skal vi lade ham gøre det, eller skal vi lade være med at gå tilbage til ham? Vi siger som regel til ham, at han godt må være sur, og han kan komme ind til os igen, når han ikke er sur mere. Burde vi så ikke lade være med at gå derind, når han sidder og råber....?
Vi får nemlig heller ikke lov til at trøste ham - så slår han os bare. Så det er lidt svært at finde ud af, hvordan man skal hjælpe ham....

Jeg kan for øvrigt sige, at hans far også havde et meget vildt temperament som barn, hvor han ødelagde sit værelse, legetøj osv., og også har et stort temperament som voksen. Så jeg er selvfølgelig bange for, at hans udvikling går den vej, især fordi jeg selv er helt ovre i den anden boldgade, og nærmest har "for lidt temperament". Kan vi gøre noget ekstra for at forhindre, at vores barn udvikler et endnu større temperament end han allerede har, når nu han kan have arvet det?

På forhånd tusind tak for dine råd!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder