Brev:
Sur, kaster med ting og slår
9. januar 2013
Alder:
3 år, 8 mdr.
Sur, kaster med ting og slår
Hej kære Helen.
Jeg har brug for lidt råd igen.
Vores dreng på 3,5 år er en velfungerende sund og frisk dreng, der elsker sin børnehave, men som de seneste 3-4 mdr. tit bliver mopset, kalder os konstant dumme (nogle gange bliver han sur på os helt ud af det blå), skælder ud, vil ikke børste tænder og i seng, kaster med ting og slår os.
Vi har i lang tid sagt bestemt til ham, at vi ikke vil have at han slår, at det gør ondt, at man ikke skal smide med tingene osv. Nogle gange sætter vi ham på vores seng, og siger han kan komme ind til os i stuen, når han ikke er sur mere. Vi har også prøvet at distrahere ham med noget sjovt, så snart han begynder på noget. Men det er som om han gennemskuer det, og han bare har lyst til at være sur. Når vi spørger hvorfor han er sur, eller hvorfor vi er dumme siger han bare "jeg gider aldrig". Det er meget svært at finde ud af, hvad der er galt, eller hvad han vil.
Jeg tænker om det kan være kedsomhed (han har ingen søskende at lege med - kun os, som jeg jo synes må være ret sjove at lege med ;) ), eller mangel på opmærksomhed, men vi har lige haft to ugers juleferie sammen, og der blev det faktisk ikke bedre.
Har du nogen ide om, hvad det kan være? Er det bare alderen?
Har du i øvrigt nogle tips til, hvad vi kan gøre, når han kaster med ting? Han hiver billeder ned af væggene, kaster med bamser, skubber ting ned af bordene osv. Vi kan jo ikke gå og fjerne alle ting, og hvis vi giver ham en time-out, så finder han bare noget, han kan slå mod væggen eller larme med. Hvis han ikke har fundet noget, så sidder han og råber/skriger indtil, han får en reaktion. Skal vi lade ham gøre det, eller skal vi lade være med at gå tilbage til ham? Vi siger som regel til ham, at han godt må være sur, og han kan komme ind til os igen, når han ikke er sur mere. Burde vi så ikke lade være med at gå derind, når han sidder og råber....?
Vi får nemlig heller ikke lov til at trøste ham - så slår han os bare. Så det er lidt svært at finde ud af, hvordan man skal hjælpe ham....
Jeg kan for øvrigt sige, at hans far også havde et meget vildt temperament som barn, hvor han ødelagde sit værelse, legetøj osv., og også har et stort temperament som voksen. Så jeg er selvfølgelig bange for, at hans udvikling går den vej, især fordi jeg selv er helt ovre i den anden boldgade, og nærmest har "for lidt temperament". Kan vi gøre noget ekstra for at forhindre, at vores barn udvikler et endnu større temperament end han allerede har, når nu han kan have arvet det?
På forhånd tusind tak for dine råd!