Dumme mor

9. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Dumme mor

Kære Helen,

Det er et helt år siden jeg sidst skrev til dig ang. vores yngste dreng, som nu er 3½ år. Sidst jeg skrev handlede det bl.a. om hans til tider voldsomme reaktioner, når han blev fortvivlet. Jeg synes vi fik godt styr på at rumme ham og møde ham med forståelse, og det klingede gradvist af, så der gik længere tid imellem at han 'tændte af' og hans frustrationsudbrud varede kun i ganske kort tid før han faldt ned igen. Så tak for dine gode råd dengang :-)

Men nu synes jeg det er ved at eksalere lidt igen, uden at jeg helt kan sætte en finger på, om noget har ændret sig for ham i hverdagen. I børnehaven har de ikke registreret at han har ændret adfærd overfor kammeraterne, så jeg tænker at det må være hans verden herhjemme, at vi må kunne gøre bedre for ham.

Det gode er, at han nu har langt mere sprog til at sige fra (typisk overfor storebror), og det sætter en dæmper på deres konflikter. De to (storebror er nu 6 år) er blevet super gode til at finde på nogle rigtig gode lege sammen, faktisk kan det være helt svært at komme afsted om morgenen, fordi de allerede er i gang med en god leg, og det synes jeg er fantastisk at opleve.

Jeg synes også at han og jeg har nogle gode snakke, når den 'dumme situation' er lidt på afstand. Min mand og jeg har også gjort et større nummer ud af at lave ting med de to dreng hver for sig, da det giver et roligere tempo for den lille, hvilket han har det meget bedre med - end altid at forsøge at følge storebror noget opskruede tempo og ofte mere vilde leg.

Men vi vil gerne være bedre til at dæmme op for de situationer, hvor han fortvivler fuldstændigt og alt bare bliver til 'dumme mor, dumme farmor osv' - det skriges af lungernes fulde kraft, så man ikke kan være i tvivl og tit forfølges det af at han enten marcherer ind på sit værelse, smækker med døren og kaster rundt med sit legetøj eller at han går i gang med at slå.

Når han går ind for sig selv giver vi ham lov til at rase ud og ...

Annonce

... spørger så lidt efter om han er klar til at komme ud og være med igen, og det virker egentlig ok for ham.
Det er når han slår, at han kan være svær at takle - han er jo efterhånden også stærk - og slår for at ramme. Jeg er meget bevidst om at tale roligt men bestemt til ham, at jeg ikke vil have at han slår, og så holde hans arme væk. Men han er svær at få til ro, når det først er røget ud af den tangent. Hvis jeg går ind i et andet værelse, bliver han dybt ulykkeligt og reagerer nærmest med endnu flere slag. Så jeg prøver at holde mig i nærheden, hvilket dog oftest ender med at han forsøger at kaste ting eller legetøj efter mig. Så jeg synes det er svært at trække grænsen med at sige klart fra - og stadig være til stede for ham. Hvordan gør jeg det bedre?

Han har det bedst, når han er forberedt på en situation. Dvs. f.eks. før vi skal afsted om morgenen, siger jeg at 'om 5 minutter skal vi ud og have tøj på, så hvis han skal have legetøj med i børnehave, kan han finde det nu' og i børnehaven følger de op med at forberede ham på samme måde, når der skal spises, hviles osv. På den måde undgår vi en del frustrationer.

Derfor kan det alligevel vælte. Et eksempel er vores ugentlige mor-barn svømning. Han er kæmpe vandhund, enormt modig og elsker det. Derfor er det også svært, når vi skal op efter lektionen på kun 25 minutter. Kun få gange har det virket at sige 'om 5 minutter skal vi op, så er det de andres børns tur', og når jeg siger at jeg sagtens kan forstå at han gerne vil blive i længere tid, så er det næsten som om han tænder endnu mere af. Jeg kan jo ikke gå fra ham i bassinet, og det ender ind i mellem som et virvar af arme og ben, når vi skal op. Han er så gal og vil bare slå løs. Vi kan godt tale stille og roligt og lave en aftale om det på forhånd, men han er stadig bare så lille, at det er gået fløjten, når vi så står i situationen.

Håber du har et råd til mig, så jeg kan dæmme op for det inden det situationen når dertil?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre