Smage på maden? Sige be om?

8. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år

Smage på maden? Sige be om?

Kære Helen.

Lige et spørgsmål ang. spisevaner.

I vores datters børnehave har de en regel om, at de skal smage på maden. Det skal bare være en lille bitte musebid, og så må de godt sige, at de ikke kan lide det.
Da jeg hørte det, var jeg egentlig først lidt i vildrede, fordi vi altid har ladet hende selv bestemme hvad hun vil smage og ikke smage - men synes også det var lidt uhensigtsmæssigt at vise hende, at jeg var uenig med pædagogerne, så sagde bare: nå, okay...:-), når hun fortalte at pædagogerne sagde at de skulle smage på maden, og så fortsatte vi med vores egne regler herhjemme.

Det virker ikke umiddelbart som om at hun er ked af at skulle smage, og nogle gange fortæller hun også: "det kunne jeg faktisk godt lide..." om noget hun har smagt i børnehaven. Så for nyligt tænkte jeg, at så kunne vi jo egentlig også bare gøre det sådan herhjemme. Men så læste jeg her den anden dag i en artikel, at det ...

Annonce

... ikke er godt at sige til børn, at de skal smage, og at de faktisk får det, de har brug for samlet set, hvis man lader dem tage det, de har lyst til (af det, som står på bordet selvfølgelig...).

Men hvad tænker du? Skal jeg snakke med børnehaven om det? Skal vi hoppe med på børnehavens regel eller skal vi gøre ét herhjemme og så blande os udenom hvad de gør i børnehaven?

En anden lignende overvejelse går på det med at sige: "be om", når man gerne vil have noget og lignende høflighedsfraser. Vi har egentlig altid selv tænkt, at vi ikke vil sige: du skal huske at sige..., men i stedet lære hende det ved selv at sige det - for så synes jeg altid hun kopierer med det samme hun opdager at det plejer mor og far at sige... og så bliver det bare lidt sjovere at lære:-)

Men i børnehaven siger de også, at de skal sige be om.
Igen - er det en lille ting, som det ikke er værd at gå ind i eller??

Bedste hilsner
mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi