Brev:
Smage på maden? Sige be om?
8. januar 2013
Alder:
3 år
Smage på maden? Sige be om?
Kære Helen.
Lige et spørgsmål ang. spisevaner.
I vores datters børnehave har de en regel om, at de skal smage på maden. Det skal bare være en lille bitte musebid, og så må de godt sige, at de ikke kan lide det.
Da jeg hørte det, var jeg egentlig først lidt i vildrede, fordi vi altid har ladet hende selv bestemme hvad hun vil smage og ikke smage - men synes også det var lidt uhensigtsmæssigt at vise hende, at jeg var uenig med pædagogerne, så sagde bare: nå, okay...:-), når hun fortalte at pædagogerne sagde at de skulle smage på maden, og så fortsatte vi med vores egne regler herhjemme.
Det virker ikke umiddelbart som om at hun er ked af at skulle smage, og nogle gange fortæller hun også: "det kunne jeg faktisk godt lide..." om noget hun har smagt i børnehaven. Så for nyligt tænkte jeg, at så kunne vi jo egentlig også bare gøre det sådan herhjemme. Men så læste jeg her den anden dag i en artikel, at det ikke er godt at sige til børn, at de skal smage, og at de faktisk får det, de har brug for samlet set, hvis man lader dem tage det, de har lyst til (af det, som står på bordet selvfølgelig...).
Men hvad tænker du? Skal jeg snakke med børnehaven om det? Skal vi hoppe med på børnehavens regel eller skal vi gøre ét herhjemme og så blande os udenom hvad de gør i børnehaven?
En anden lignende overvejelse går på det med at sige: "be om", når man gerne vil have noget og lignende høflighedsfraser. Vi har egentlig altid selv tænkt, at vi ikke vil sige: du skal huske at sige..., men i stedet lære hende det ved selv at sige det - for så synes jeg altid hun kopierer med det samme hun opdager at det plejer mor og far at sige... og så bliver det bare lidt sjovere at lære:-)
Men i børnehaven siger de også, at de skal sige be om.
Igen - er det en lille ting, som det ikke er værd at gå ind i eller??
Bedste hilsner
mor til to