Opdragelse og anfald med argumentation

7. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år

Opdragelse og anfald med argumentation

Kære Helen.

Først vil jeg lige fortælle, at vores datter er blevet super glad for børnehaven, så det er rigtig dejligt:-)

Som jeg tidligere har skrevet, er hun i fuld gang med at udvikle selvstændighed:-) Vi føler os ok rustet til at takle det (bl.a. ud fra de råd, vi har fået fra dig), men har noget, vi er lidt i tvivl om...

Det kommer af, at jeg mener at have læst et sted (måske i bogen: ”fantastiske forældre”?), at der er nogle typer ”anfald”, som man skal takle anderledes end ”frustrationsanfaldene”, og at det er de tilfælde, hvor hun bliver sur over noget hun ikke må, og prøver at kommandere os til at gøre det, hun vil have. Mener at have læst noget med, at man kan skelne det fra frustrationsanfald ved, at der her ikke er tårer og at barnet er i stand til at argumentere, og at man i de tilfælde ikke skal trøste/give opmærksomhed til barnet...? Siger det dig noget, eller er det mig, der har forstået det forkert? Og hvad tænker du om det?

Hvis det er rigtigt, synes jeg nemlig også nogle gange det er lidt svært at skelne mellem det og de frustrationsanfald, hvor det jo er vigtigt, at vi er der og anerkender hende. For synes egentlig jeg oplever situationer, hvor hun reelt er frustreret/sur over noget, hvor hun også har tårer, men hvor hun samtidig meget bevidst kommanderer med os (Gå så ud og hent det, mor!) eller bevidst skriger med en høj lyd eller lignende. Nogle gange kan jeg ...

Annonce

... også høre, at hun ”bevidst” sætter gang i en ”falsk” gråd/et falsk frustrationsanfald – altså ikke forstået sådan, at der ikke er en grund, men jeg kan bare høre, at det ligesom er noget, hun prøver at sætte i gang, mere end at hun græder, fordi det bare kommer af sig selv...

Andre gange er der egentlig ikke umiddelbart noget, hun er sur/frustreret over, men det virker til at hun nærmest prøver at finde en grund til at sætte gang i et frustrationsanfald – altså hvor det igen lyder ret falsk... Og nogle gange ender det med at hun så bliver reelt ked af det/frustreret, men ikke altid...

Kan ikke rigtig finde ud af, hvordan vi bedst takler de situationer? Vil jo rigtig gerne trøste og anerkende, når hun har brug for det, men er der nogle situationer, hvor det er bedre at gøre noget andet? Og hvor det at trøste/give opmærksomhed bare fremmer en negativ adfærd??

En anden ting, vi er i tvivl om, er, hvad vi skal gøre, når hun gør noget, som vi har sagt hun ikke må. Det sker egentlig ikke så tit, men fx:
Hvis jeg har sagt: ”det er helt okay, at du bliver frustreret... Jeg vil ikke have at du råber”. Og hun så fortsætter med det...
Hvis jeg har sagt: ”Jeg vil ikke have at du hopper i sofaen nu. Du må hoppe, når vi er færdige med at spise”. Og hun så gør det, og tydeligvis synes det er vildt sjovt at gøre noget, som hun ikke må...

På forhånd mange tak for dine råd:-)

De bedste hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.