Brev:
Spørgsmål vedr opdragelse
8. december 2012
Alder:
3 år, 5 mdr.
Spørgsmål vedr opdragelse
Hej Helen.
Vi har et par spg ift vores søn på 3 år og 5 mdr. Han startede i børnehave i maj måned og blev storebror for knap 3 mdr. siden.
Børnehave starten er gået rigtig godt og han faldt hurtigt til derhenne og fik gode legekammerater. Han er rigtig glad for lillebror, men har reageret ved at ville være rigtig meget sammen med mig (mor) og far har ofte svært ved at få lov til at tage over. Jeg prøver at være så meget sammen med ham som overhovedet muligt, men jeg kan jo ikke være der for ham i samme omfang som før. Far får ofte ad vide at han skal gå væk, at han ikke gider lege med ham, at han er dum og at han ikke kan lide ham.
Vi synes det kan være svært, hvordan vi tackler dette og hvad vi siger til ham i disse situationer. Vi synes ikke det er ok at sige at far er dum og så fortæller vi ham, at det må man ikke sige og ellers prøver vi at sige, at det er ok at blive sur og far går væk hvis han beder ham om det.
Kan man fx sige at far faktisk bliver ked af at få sådan noget at vide eller er det forkert??? Vi ved jo godt, det nok er fordi det hele er lidt svært for ham og vi vil så gerne kunne støtte ham bedst muligt……
Han trives i børnehaven men har flere gange på det sidste snakket om at han ikke havde nogen at lege med i dag, at dem han plejede at lege med ikke gad lege med ham osv…. Vi har snakket med pædagogerne om det, men de har ikke observeret, at han ikke har haft nogen at lege med eller gået og været ked af det….. Det er som om det fylder en del lige nu al den snak om at have/ikke have nogen at lege med og vi tænker også at det far får at vide også kommer fra børnehaven. Er det bare en del af hans alder og det at være i børnehave? Vi synes det kan være svært hvad man siger/gør når han kommer hjem og siger, at i dag blev jeg ked af det fordi xx og xx ikke gad lege med mig. Det er ikke sikkert det er noget vi skal lægge så meget i men det gør bare alligevel ondt helt ind i hjertet når ens barn kommer hjem og siger sådan nogle ting… Selvom der måske ikke rigtigt er noget om det hvad kan så være godt at sige i sådanne situationer …. Igen så vil vi så gerne kunne støtte ham bedst muligt……
Du plejer at have så mange gode input og vi tænkte om du ikke kunne dele dine tanker omkring dette med os, så vi kan blive lidt klogere på, hvordan vi støtter ham bedst muligt……
Med venlig hilsen
Far og mor