Spørgsmål vedr opdragelse

8. december 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Spørgsmål vedr opdragelse

Hej Helen.

Vi har et par spg ift vores søn på 3 år og 5 mdr. Han startede i børnehave i maj måned og blev storebror for knap 3 mdr. siden.

Børnehave starten er gået rigtig godt og han faldt hurtigt til derhenne og fik gode legekammerater. Han er rigtig glad for lillebror, men har reageret ved at ville være rigtig meget sammen med mig (mor) og far har ofte svært ved at få lov til at tage over. Jeg prøver at være så meget sammen med ham som overhovedet muligt, men jeg kan jo ikke være der for ham i samme omfang som før. Far får ofte ad vide at han skal gå væk, at han ikke gider lege med ham, at han er dum og at han ikke kan lide ham.

Vi synes det kan være svært, hvordan vi tackler dette og hvad vi siger til ham i disse situationer. Vi synes ikke det er ok at sige at far er dum og så fortæller vi ham, at det må man ikke sige og ellers prøver vi at sige, at det er ok at blive sur og far går væk hvis han beder ham om det.

Kan man fx sige at far faktisk bliver ked af at få sådan noget at vide eller er det forkert??? Vi ved jo godt, det nok er fordi det hele er lidt svært for ham og vi vil så gerne kunne støtte ham bedst muligt……

Han trives i børnehaven ...

Annonce

... men har flere gange på det sidste snakket om at han ikke havde nogen at lege med i dag, at dem han plejede at lege med ikke gad lege med ham osv…. Vi har snakket med pædagogerne om det, men de har ikke observeret, at han ikke har haft nogen at lege med eller gået og været ked af det….. Det er som om det fylder en del lige nu al den snak om at have/ikke have nogen at lege med og vi tænker også at det far får at vide også kommer fra børnehaven. Er det bare en del af hans alder og det at være i børnehave? Vi synes det kan være svært hvad man siger/gør når han kommer hjem og siger, at i dag blev jeg ked af det fordi xx og xx ikke gad lege med mig. Det er ikke sikkert det er noget vi skal lægge så meget i men det gør bare alligevel ondt helt ind i hjertet når ens barn kommer hjem og siger sådan nogle ting… Selvom der måske ikke rigtigt er noget om det hvad kan så være godt at sige i sådanne situationer …. Igen så vil vi så gerne kunne støtte ham bedst muligt……

Du plejer at have så mange gode input og vi tænkte om du ikke kunne dele dine tanker omkring dette med os, så vi kan blive lidt klogere på, hvordan vi støtter ham bedst muligt……

Med venlig hilsen
Far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet