Trodsig 7 årig med mareridt

29. november 2012

Kategori:
Alder:
7 år, 1 mdr.

Trodsig 7 årig med mareridt

Kære Helen

Jeg har mine to store dejlige tvillingepiger på 7 år. De startede i skole i sommers i hver deres klasse og blev storesøstre for første gang 2uger efter skolestart.

De er meget forskellige. S er et meget følsomt ordensmenneske, der kan ofte prøver at afkode stemningen og kan også manipulerede sin tvillingesøster. M er mere følelsesmæssig ligetil, fjollet og et rodehoved. Vi oplever generelt, at de er velfungerende både socialt, mentalt og fysisk i skolen. Og de er glade for lillesøster -dog er M mere ubetinget glad for hende, hvor jeg oplever S mere tilbageholdende, hvilket vi accepterer som en normal reaktion på familieforøgelsen.
Vi kan mærke, at de er begyndt at prøve kræfter med os herhjemme. Og det er hertil min forespørgsel er.

S bliver mere og mere trodsig over for både mig, far og tvillingesøster. Det er som om hun træder ind i en rolle, der slet ikke er hende. Hun virker ligeglad med irettesættelser (selvom jeg ved, at hun slet ikke er det) og svarer meget igen. Hun snakker med sjællandsk accent (trods hendes meget jyske rødder) hver gang hun hun 'spiller' ligeglad og svarer igen. Hun råber aldrig, men påtager sig en ligeglad overlegen rolle. Nogen gange er hun lige ved at græde, men hun bider det i sig, hvilket er hårdt at se, da jeg altid har fortalt dem om vigtigheden af at snakke sammen. Jeg er også ved at være træt af ikke at lave andet end at skælde hende ud.

Jeg vil jo bare gerne hygge med hende og synes det er synd, at hun får sat sig i en træls situation gang på gang. M er også ...

Annonce

... trodsig og svarer igen, men det foregår med følelser og hun er til at tale med. S har også et stort behov for at hævde sig over sin tvillingesøster. Jeg har bl.a fundet M ulykkelig på sit værelse, hvor S sad næsten frydefuld og havde erobret M's legekammerat (trods hun havde sin egen) og havde forvist M fra værelset.

Jeg har både skældt ud, haft forklarende/opklarende snakke, prøvet at vælge mine kampe med omhu og har startet hver dag på en frisk -intet virker indtil videre.

Er det normalt at have en miniteenager i huset? Findes der måder at håndtere en trodsig 7 årig, for ligenu føler både mig og far, at vi har fejlet som opdragere, hvilket er meget frustrerende. Vi vil begge meget gerne hjælpe hende ud af rollen og tilbage til at være S på fuldtid, som er en fantastisk varm og kærlig pige.

Begge mine store piger har altid lidt af mareridt, hvilket er kommet igen på fuld styrke. De kan have mareridt op til 3 gange på en nat, hvilket forstyrer deres (og vores) nattesøvn. De bliver altid putter med historie og kram, så vi afslutter altid dagen godt uanset, hvor trodsige de måtte have været og de bliver altid trøstet om natten, når de har mareridt. Kan det have en sammenhæng med trodsigheden? De drømmer oftest om tyve, der stjæler dem fra os og børnelokkere.

Jeg ved ikke om så store børn også gennemgår udviklingstrin? For det føles som om både dag og nat er kørt ud på et sidespor. Eller skal jeg se det hele som en reaktion på sommerens begivenheder og regne med at der falder ro på gemytterne på er tidspunkt?

Hilsen mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor