Brev:
3 år og vil intet spise
14. november 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
3 år og vil intet spise
Hej Helen
Jeg har lige 2 problematiker jeg håber du kan være behjælpelig med.
Min yngste søn er nu 3 år og 4 måneder, og er gået fra at elske al slags mad til, intet at spise.
Til morgen spiser han en mini portion havregryn med mælk, rosiner og lidt sukker. Madpakken (eftermiddagsmad) kommer altid næsten urørt med hjem, selvom jeg prøver at lave den så indbydende som muligt. ½ stk. rugbrød med noget han plejer at kunne lide. Frugt eller grønt skåret i bidder, måske en lille pose med mandler og rosiner.
Om eftermiddagen når han kommer hjem er han sulten, men han vil KUN have kiks eller hvidt brød, og det synes jeg måske ikke er helt optimalt at spise sig mæt i.
Til aften laver jeg gerne noget der ikke er sammenkogt, da jeg netop er opmærksom på at børn ikke bryder sig om, ikke at vide hvad de spiser. Det eneste jeg kan få ham til at spise til aften er pasta uden noget. Mit indtryk er at han ikke er glad for kød i det hele taget, selv i lasagne bliver det pillet fra så han kun spiser pastaen.
Jeg synes efterhånden denne perioder har varet længe. Både han og hans storebror har indimellem været igennem perioder hvor de ikke spiser så meget, efterfulgt at en periode hvor de grovæder, og det er lidt det jeg har gået og ventet på.
Den anden ting angår også den yngste, og hans glæde ved sin mor. Jeg ved godt at det måske er et luksus problem, men jeg er ved at gå amok. Begge mine drenge (3 og 5 år) har ALTID været mor-drenge. Det der med perioder hvor det er far der duer og perioder med mor, kender vi slet ikke til her i huset, det har altid været mig og kun mig. For Theodor på 3 synes jeg det er helt ude af proportioner nu, og min stakkels mand er også ved at gå ud af sit gode skind. Jeg skal helst være indenfor 1 meter konstant, det er KUN mig der må tørre ham, KUN mig der må stå op med ham om morgenen og hjælpe ham i alle henseender, ellers får han et hysterisk anfald.
Vi har indimellem prøvet, når jeg har stået med hænderne i noget andet, at lade ham sidde på toilettet, i håbet om at han så ville lade sin far hjælpe, men nej.... efter at han havde siddet der en halv time og grædt, overgav jeg mig og gjorde det. Synes ikke det føltes rigtigt at lade ham sidde derude og græde. Og sådan er det med de fleste ting. Når han først er kørt op i en spids, kan man slet ikke tale med ham, og prøver vi at "bare være der" skubber han os væk og brøler os ind i hovedet. Der er ingen problemer med at aflevere ham i børnehaven, uanset hvem af os der gør det.
I sommer var jeg 3 uger i Norge for at arbejde, og jeg håbede meget at dette ville betyde at far og søn ville få et tættere forhold så min mand fremover kunne få lov at hjælpe drengen, og selvom det gik helt fantastisk mens jeg var væk, så var tingene tilbage som de plejede da jeg kom hjem. Min mand laver mange sjove og hyggelige ting med Theodor, og de leger meget sammen, så jeg forstår simpelthen ikke hvad det handler om, eller hvad vi skal gøre.
Theodor er en skøn dreng, han er kvik (også lidt for kvik for sin alder), har gode legekammarater, flot sprog, han griner meget og er vellidt. Derfor vil jeg også så gerne hjælpe ham ift. kosten og disse trælse situationer der opstår.
Hilsen