Brev:
Selvværd!
12. november 2012
Alder:
4 år, 8 mdr.
Selvværd!
Hej Helen,
Kunne godt tænke mig lige at høre din vurdering af en situation.
I går da jeg skulle putte min datter, ja så skulle hun som de fleste aftener liiiige ordne og prøve en helt masse ting inden hun havde tid til 1. at børste tænder, 2. at få læst historie, 3. at komme i sin seng :-) Hun har så meget energi og er slet ikke parat til at komme i seng og det ender desværre nogle aftener med skæld ud og en snak om at høre efter. Hun bliver altid ked af det, når der bliver skældt ud og hører så også som regel efter eller bliver sur og siger: hvis du råber af mig, så gør jeg det ikke, og ja hun har jo ret .... ingen har lyst til at blive råbt af! Men når "skynd dig at komme ud og børste tænder, så vi kan nå at læse" og lign. ikke virker, så mister man af og til tålmodigheden og må ty til truslerne i stedet for :-(
I går var der masser af tålmodighed, men alligevel med kom så, slut og nu skal du høre efter og her kommer så det jeg gerne vil vende med dig. Min datter siger pludselig : "jeg er dum" og gentager det igen og igen mens jeg siger, nej du er ikke dum og hvorfor hun siger det? Efter lidt tid svarer hun endelig at hun er dum, fordi hun ikke hører efter. Jeg forklarede hende at man ikke er dum bare fordi man ikke hører efter, men at det bare er rigtig træls, når man ikke hører efter. Hun svaret fornuftigt nok igen at jeg jo heller ikke altid hører efter, hvad hun siger og hvorfor jeg altid bestemmer. Det kommer der så endnu en lang snak ud af og ja det korte af det lange er: Hun vil rigtig gerne høre efter, men synes det er rigtig svært.
Jeg er meget bevidst om at jeg sikkert ikke altid er klar nok og selvom jeg holder fast, når jeg siger ingen godnat historie, fordi hun ikke kom som jeg bad hende om, så må der jo være noget, der gør at hun alligevel ikke forstår konsekvensen. Jeg synes det er svært at praktisere hårdere konsekvens, fordi hun bliver så ked af ikke at have hørt efter og rigtig gerne vil gøre det rigtige, selvom det er svært.
Hun er rigtig sød og kærlig og siger fx ofte: var jeg ikke bare god og hurtig til det og det i dag. Jeg synes virkelig hun prøver og selvom hun kan være strid og råbe højt, så siger hun altid undskyld jeg ikke hørte efter osv. Hun elsker at gøre andre glade og fortæller fremmede at deres tøj er flot eller at de har et flot navn, efter hun har spurgt hvad de hed! Hun fortæller sine nærmeste hvor meget hun har savnet dem og hun rigtig godt kan lide dem og at de er søde og ja - hun virker som om hun mener det oprigtigt, men bliver ofte fanget i at hun også skal huske at sige det til de andre, som også hører det.
Lige pt. har hun enormt megen energi hun skal af med og vi er nok derfor også lidt mere efter hende end vi plejer. Ikke skæld ud, men bare "pas nu på" og lad nu være og sid nu stille osv. Her den anden dag præsterede hun at komme sent i seng og vågnede igen efter 6 timer og kunne ikke sove mere. Hun var på resten af natten og hele næste dag og virkede faktisk ikke engang træt. Hun sov først kl. 19.30 den aften og var super frisk da hun så blev vækket næste morgen kl. 7. Hun kan godt vågne om natten og være lidt bange, som var tilfældet den nat og vil så ikke med ind i min seng, fordi hun ser fisk i loftet osv. I går fortalte hun de vildeste eventyr og fortalte om alle de ting hun kunne se ... Se mor hundehvalpe og se de 2 der de danser kan du se dem? Livlig fantasi i den grad, men dejligt humør og skønne fortællinger.
Nå men dette bare lige for at fortælle hvor vi er lige pt. ... Min bekymring går som sagt på at hun kalder sig selv for dum og at hun stadigvæk kan finde på at slå sig selv, når hun ikke føler hun gør noget godt nok. Hun er meget perfektionistisk og jeg siger dagligt: pyt med det, det gør ikke noget, det ser fint ud, det går da fint og ja selvfølgelig også .... det er også træls når det driller osv. :-) Men jeg bliver noget bekymret for hendes selvværd!!
Glæder mig til at høre dine tanker :-)
Mange hilsner her fra