Brev:
Legegrupper
30. oktober 2012
Alder:
6 år
Legegrupper
Kære Helen,
Jeg er lidt i tvivl om jeg overreagerer ved at sende denne mail, og om den er lidt udenfor kategori. Men jeg har brug for et fagligt og objektivt råd i forbindelse med fænomenet "legegrupper", så hvis du kan hjælpe vil jeg blive utrolig glad.
Lidt baggrundsviden:
Min datter som lige er fyldt 6, begyndte i O. klasse efter sommerferien. I tillæg til dette flyttede vi et par måneder forinden til en ny kommune og derved helt nye omgivelser.
Klassen min datter er kommet i virker rigtig god, både børn og forældre er søde og rare. Men her er mit problem: et meget "engageret" forældrepar som er i forældrerådet har iværksat legegrupper (ca 1 gang hver 14. dag), uden der rigtig var mulighed for at sige stop.
Som udgangspunkt finder jeg det fuldstændig vanvittigt at børn som lige er startet i skole (med at hvad det indebærer af nye udfordringer - faglige såvel som sociale) skal tvinges til at lege sammen i bestemte grupper efter skole og SFO. Men hensigten er at undgå klikedannelser for tidligt, så der ikke er nogle som føler sig alene og udenfor, og det er jo svært at argumentere imod, trods det at det ikke synes at være tilfældet (endnu).
Nu er det bare sådan at jeg ikke synes at legegrupper tilgodeser min datters behov. Min mand og jeg har bevidst valg at hun kun går til en fritidsaktivitet om ugen, som iøvrigt inkluderer flere piger fra klassen. Derudover mener vi at der skal være plads til en legeaftale om ugen, hvis hun skulle få lyst til det. Desuden henter mormor og morfar engang om ugen, og så er ugen sådan set fyldt op synes vi. Min datter var ikke ellevild ved første legegruppeaftale, men kan sagtens være blevet "smittet" af mig, selvom jeg har forsøgt at forholde mig neutral. Hvis jeg skal være ærlig tror jeg, at hun er ligeglad med om hun deltager eller ej.
Så altså: hvad er din erfaring med fritids aktiviteter for børn i denne alder? Hvor ofte synes du at det er ok at have aktiviteter efter skole/SFO? Jeg ser naturligvis på min datters trivsel generelt, men er hun gammel nok til selv at tage stilling eller bør jeg tage beslutningen for hende?
Jeg håber at du kan hjælpe mig til enten at se mere positivt på udfordringen eller tage tyren ved hornene og få sagt fra overfor det dominerende forældrepar :-)
Kærlige hilsner
mor