Legegrupper

30. oktober 2012

Kategori:
Alder:
6 år

Legegrupper

Kære Helen,

Jeg er lidt i tvivl om jeg overreagerer ved at sende denne mail, og om den er lidt udenfor kategori. Men jeg har brug for et fagligt og objektivt råd i forbindelse med fænomenet "legegrupper", så hvis du kan hjælpe vil jeg blive utrolig glad.

Lidt baggrundsviden:
Min datter som lige er fyldt 6, begyndte i O. klasse efter sommerferien. I tillæg til dette flyttede vi et par måneder forinden til en ny kommune og derved helt nye omgivelser.
Klassen min datter er kommet i virker rigtig god, både børn og forældre er søde og rare. Men her er mit problem: et meget "engageret" forældrepar som er i forældrerådet har iværksat legegrupper (ca 1 gang hver 14. dag), uden der rigtig var mulighed for at sige stop.

Som udgangspunkt finder jeg det fuldstændig vanvittigt at børn som lige er startet i skole (med at hvad det indebærer af nye udfordringer - faglige såvel som sociale) skal tvinges til at lege sammen i bestemte grupper efter skole og SFO. Men hensigten er at undgå klikedannelser for tidligt, så der ikke er nogle som føler sig alene og udenfor, og det er jo svært at argumentere imod, trods det at det ikke synes at ...

Annonce

... være tilfældet (endnu).

Nu er det bare sådan at jeg ikke synes at legegrupper tilgodeser min datters behov. Min mand og jeg har bevidst valg at hun kun går til en fritidsaktivitet om ugen, som iøvrigt inkluderer flere piger fra klassen. Derudover mener vi at der skal være plads til en legeaftale om ugen, hvis hun skulle få lyst til det. Desuden henter mormor og morfar engang om ugen, og så er ugen sådan set fyldt op synes vi. Min datter var ikke ellevild ved første legegruppeaftale, men kan sagtens være blevet "smittet" af mig, selvom jeg har forsøgt at forholde mig neutral. Hvis jeg skal være ærlig tror jeg, at hun er ligeglad med om hun deltager eller ej.

Så altså: hvad er din erfaring med fritids aktiviteter for børn i denne alder? Hvor ofte synes du at det er ok at have aktiviteter efter skole/SFO? Jeg ser naturligvis på min datters trivsel generelt, men er hun gammel nok til selv at tage stilling eller bør jeg tage beslutningen for hende?

Jeg håber at du kan hjælpe mig til enten at se mere positivt på udfordringen eller tage tyren ved hornene og få sagt fra overfor det dominerende forældrepar :-)

Kærlige hilsner
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder