Brev:
3 omsorgspersoner
29. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
3 omsorgspersoner
Kære Helen,
Tak for dit sidste svar, angående at lære min datter at tage flaske. I starten måtte jeg tage nogle (meget) korte arbejdsdage, men stille og roligt lærte hun at tage flasken og nu går det rigtig godt. Nu har jeg så brug for dig igen, men til en noget mindre konkret problemstilling.
Vi er bosat i Uganda og jeg blev nødt til at starte på arbejde, da min datter var omkring 4 måneder. Vi har ansat en nanny der kommer hver dag fra 9-17. (min arbejdstid er 10-16).
Jeg skriver til dig fordi jeg har brug for at høre dine tanker om det at have 3 omsorgspersoner.
Lidt om min datter:
Hun er født 8 dage over termin ved igangsættelse (15/5-2012) hele forløbet var meget udramatisk og tog lige under 12 timer fra første ve.
Min datter udvikler sig som hun skal, endda lidt til den hurtige side. Hun er rigtig godt med motorisk, og pt er hendes store projekt at lære at kravle (kommer dog kun baglæns, til hendes store frustration).
Hun pludrer meget og hviner og skriger, siger pruttelyde med læberne og hendes seneste lyd og eneste ”ægte” stavelse er ”BA”.
Hun er en utrolig glad pige og det er virkelig sjældent at hun græder. Hun er begyndt at reagere på (nogle) fremmede, med gråd, oftest hvis det er mænd og de studerer hende fremfor at interagere med hende. Når hun kommer tilbage på kendt arm, har hun intet imod at ”snakke” med den fremmede.
Jeg ammer hende stadig og når jeg er på arbejde får hun flaske. (vi startede op på grød da hun var 4.5 måned gammel og startede op med mos for en uges tid siden. Alt vi har givet hende har været et hit.)
Det virker til at hun er lige glad for sin far, sin mor og vores barnepige. Hvis hun sidder på min arm og barnepigen går forbi rækker hun ud efter hende og omvendt.
Fra 9.30 til 16.30 er hun herhjemme sammen med barnepige og cirka halvdelen af den tid er far også hjemme. Også her er hun glad og tilfreds.
Det er en stor fordel at have hjælp i huset og at vi dermed sjældent skal tænke på praktiske ting, såsom rengøring, tøjvask, madlavning osv. Det giver selvfølgelig rigtig meget tid og overskud til at være sammen og jeg har det rigtig godt med at hun først skal starte i institution, når vi oplever at hun har behovet, for at være sammen med andre børn.
Så egentlig går alt jo fint og vores pige virker til at være i stortrivsel.
Jeg har dog siden jeg startede på arbejdet, selvfølgelig været naget af dårlig samvittighed, men også evindelige tanker om hendes tilknytning og hvad det gør ved hende at hun har 3 personer i hendes liv, som jo kommer og går i løbet af en dag. Hun er jo ikke i stand til at forudsige, hvornår den ene eller den anden er hjemme og jeg er bange for at hun lærer at hun ikke kan regne med nogen, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg læste din artikel om at kun 55% af børn har en tryg tilknytning og det gjorde absolut ikke mine tanker mindre.
Så kære Helen, hvad er dine tanker omkring det at have 3 omsorgspersoner, som kommer og går? Er der tegn jeg skal være opmærksom på? Og hvad er i det hele taget dine tanker omkring den måde vi har indrettet os på?
Hilsen