Brev:
Trodsalder - vil ikke noget
21. oktober 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Trodsalder - vil ikke noget
Hej Helen
Jeg er mor til Mathias. En helt fantastisk dreng på 2 år og 8 måneder.
I øjeblikket har han og vi det dog rigtig svært. Det er som om at han ikke vil noget som helst. Han har aldrig været rigtig god til at lege med sig selv, så vi har altid hjulpet ham igang, og leget meget med ham. Vi har tit haft et ønske om at han kunne lege selv nogle gange, men har aldrig rigtig fundet ud af at hjælpe ham til det.
I øjeblikket vil han dog slet ingen ting. Når vi foreslår noget, siger han konsekvent nej. Hvis vi går igang med det foreslåede alligevel, så bliver han sur (det kan man måske godt forstå, når nu han har sagt nej). Hvis vi bare sætter gang i en leg med legetøj, tegneredskaber, puslespil eller andet, så er han med i to minutter, og så bliver han irriteret på legen, giver op, og vil gerne have sin sut og tiger (sovedyret).
Det eneste vi kan holde han fokus på i op til 10-15 minutter er når vi læser højt eller synger og danser.
Han havde noget babylegetøj som godt kunne holde ham fanget i længere tid, og da han var to år var han helt opslugt af puslespil. Da kunne han sidde i op til en halv time og lægge puslespil der var beregnet til 4-5 årige, men nu er der intet der fanger hans opmærksomhed. Han leger aldrig med sit legetøj.
Det samme gælder når vi skal ud at lege, i skoven på besøg hos bedsteforældre eller andre steder hen. Han vil ikke med, løber sin vej og bliver ked af det, når vi giver ham tøj på. Det går heldigvis hurtigt over, og når vi først er ude, så synes han også at det er ok, men der går ikke lang tid før han siger at han gerne vil hjem. Tidligere har vi været meget aktive, og kun været hjemme for at sove, uden at det generede ham. Nu siger han hele tiden at han helst bare vil være der hjemme, og her hjemme gider han jo ikke at lave noget.
Det skal lige siges at han er meget intellektuelt udviklet af sin alder. Vi er med i et forsøg på Gentofte hospital, hvor han er blevet testet, og han er sprogligt og intellektuelt på niveau med en på 3 år og 8 måneder, altså et år mere end han er.
Vi kan godt tænke at han er lidt understimuleret, men vi ved ikke hvad vi skal gøre for at hjælpe ham.
Et andet problem vi ikke rigtigt ved hvordan vi skal håndtere, er at han kan ikke tåle den mindste modgang. Hvis han får et nej, eller skal have tøj på, eller noget andet, som han ikke lige gider, kan han flippe helt ud. Løber rundt i lejligheden, kaster med ting, slår og sparker. Han reagerer ikke på vores irettesættelser. Når han kaster med ting siger vi bestemt NEJ til ham. Så laver han et rigtigt gavtyvesmil og gør det igen, eller slår ud efter os. Vi bliver meget provokerede af at han tilsyneladende ikke reagerer (et gavtyvesmil er selvfølgelig også en reaktion). Hvis vi hæver stemmen og bliver vrede (hvilket godt kan ske når vi føler os magtesløse og alt legetøjet er kastet ud over hele lejligheden), så hjælper det ingen vegne. Han fortsætter på samme måde og griner af os. Jeg ved godt at han ikke griner fordi han synes at det er sjovt, eller for at provokere os, men vi ved simpelt hen ikke hvad vi skal stille op, for at få ham til at lytte.
Sidst det skete og var meget voldsomt, endte det med at jeg tog ham på skødet og holdte om ham, så han ikke kunne slå og sparke. Jeg holde ikke så fast at han ikke kunne bevæge sig, eller så det gjorde ondt, kun lige nok til at han ikke kunne slå mig. Så sad jeg med ham og talte stille og kærligt til ham mens han skreg af sine lungers fulde kraft, at han ville ned. Først da han slappede af efter 15 min. og vi kunne snakke sammen, gav jeg slip og vi fik i fællesskab ryddet op efter ham. Det virkede, men det var ikke rart. Jeg brød mig ikke om at holde ham fast.
Generelt er der utrolig meget kærlighed, kys, kram, sjov og spas i vores hjem. Vi har læst om særligt sensitive børn og har en fornemmelse af at Mathias godt kan være særligt sensitiv. Han går i vuggestue og er generelt glad for det, men kan også godt have off-dage, hvor han bare slet ikke vil være med. Han kan også godt blive meget ked af det når det ikke er mig der kommer og henter ham, selv om han har fået af vide flere gange, at det er far, eller farmor.
Til sidst vil jeg også lige nævne at jeg er ved at afslutte mine studier og skriver meget og har meget aktivitet ud af huset på mærkelige tidspunkter. Det har stået på i et par måneder og der er to måneder til jeg er færdig. Jeg planlægger det sådan at når jeg er hos Mathias, så er jeg også meget på og har ikke mine tanker alle mulige andre steder, men der er to til tre aftener om ugen hvor jeg ikke er hjemme. Det kan jeg desværre ikke lave om på før jeg har været til min afsluttende eksamen og det bliver nok kun værre jo tættere vi kommer på. Jeg ved at det kan være en del af årsagen til hans opførsel, men det ændrer ikke på at vi skal håndtere det bedre.
Det var et meget langt brev. Jeg håber at du kan hjælpe os, for der er alt for få øjeblikke med kærlighed og overskud lige i øjeblikket.
Hilsen Anna