Trodsalder - vil ikke noget

21. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Trodsalder - vil ikke noget

Hej Helen

Jeg er mor til Mathias. En helt fantastisk dreng på 2 år og 8 måneder.

I øjeblikket har han og vi det dog rigtig svært. Det er som om at han ikke vil noget som helst. Han har aldrig været rigtig god til at lege med sig selv, så vi har altid hjulpet ham igang, og leget meget med ham. Vi har tit haft et ønske om at han kunne lege selv nogle gange, men har aldrig rigtig fundet ud af at hjælpe ham til det.

I øjeblikket vil han dog slet ingen ting. Når vi foreslår noget, siger han konsekvent nej. Hvis vi går igang med det foreslåede alligevel, så bliver han sur (det kan man måske godt forstå, når nu han har sagt nej). Hvis vi bare sætter gang i en leg med legetøj, tegneredskaber, puslespil eller andet, så er han med i to minutter, og så bliver han irriteret på legen, giver op, og vil gerne have sin sut og tiger (sovedyret).
Det eneste vi kan holde han fokus på i op til 10-15 minutter er når vi læser højt eller synger og danser.

Han havde noget babylegetøj som godt kunne holde ham fanget i længere tid, og da han var to år var han helt opslugt af puslespil. Da kunne han sidde i op til en halv time og lægge puslespil der var beregnet til 4-5 årige, men nu er der intet der fanger hans opmærksomhed. Han leger aldrig med sit legetøj.

Det samme gælder når vi skal ud at lege, i skoven på besøg hos bedsteforældre eller andre steder hen. Han vil ikke med, løber sin vej og bliver ked af det, når vi giver ham tøj på. Det går heldigvis hurtigt over, og når vi først er ude, så synes han også at det er ok, men der går ikke lang tid før han siger at han gerne vil hjem. Tidligere har vi været meget aktive, og kun været hjemme for at sove, uden at det generede ham. Nu siger han hele tiden at han helst bare vil være der hjemme, og her hjemme gider han jo ikke at lave noget.

Det skal lige siges at han er meget intellektuelt udviklet af sin alder. Vi er med i et forsøg på Gentofte hospital, hvor han er blevet testet, og han er sprogligt og intellektuelt på niveau med en på 3 år og 8 måneder, altså et år mere end han er.

Vi kan godt tænke at han er lidt understimuleret, men vi ved ikke hvad vi skal gøre for at hjælpe ham.

Et andet problem vi ikke rigtigt ved hvordan vi skal håndtere, er at han kan ikke tåle den mindste modgang. Hvis han får et nej, eller skal have tøj på, eller noget andet, som han ikke lige gider, kan han flippe helt ud. Løber rundt i lejligheden, kaster med ting, slår og sparker. Han reagerer ikke på vores ...

Annonce

... irettesættelser. Når han kaster med ting siger vi bestemt NEJ til ham. Så laver han et rigtigt gavtyvesmil og gør det igen, eller slår ud efter os. Vi bliver meget provokerede af at han tilsyneladende ikke reagerer (et gavtyvesmil er selvfølgelig også en reaktion). Hvis vi hæver stemmen og bliver vrede (hvilket godt kan ske når vi føler os magtesløse og alt legetøjet er kastet ud over hele lejligheden), så hjælper det ingen vegne. Han fortsætter på samme måde og griner af os. Jeg ved godt at han ikke griner fordi han synes at det er sjovt, eller for at provokere os, men vi ved simpelt hen ikke hvad vi skal stille op, for at få ham til at lytte.

Sidst det skete og var meget voldsomt, endte det med at jeg tog ham på skødet og holdte om ham, så han ikke kunne slå og sparke. Jeg holde ikke så fast at han ikke kunne bevæge sig, eller så det gjorde ondt, kun lige nok til at han ikke kunne slå mig. Så sad jeg med ham og talte stille og kærligt til ham mens han skreg af sine lungers fulde kraft, at han ville ned. Først da han slappede af efter 15 min. og vi kunne snakke sammen, gav jeg slip og vi fik i fællesskab ryddet op efter ham. Det virkede, men det var ikke rart. Jeg brød mig ikke om at holde ham fast.

Generelt er der utrolig meget kærlighed, kys, kram, sjov og spas i vores hjem. Vi har læst om særligt sensitive børn og har en fornemmelse af at Mathias godt kan være særligt sensitiv. Han går i vuggestue og er generelt glad for det, men kan også godt have off-dage, hvor han bare slet ikke vil være med. Han kan også godt blive meget ked af det når det ikke er mig der kommer og henter ham, selv om han har fået af vide flere gange, at det er far, eller farmor.

Til sidst vil jeg også lige nævne at jeg er ved at afslutte mine studier og skriver meget og har meget aktivitet ud af huset på mærkelige tidspunkter. Det har stået på i et par måneder og der er to måneder til jeg er færdig. Jeg planlægger det sådan at når jeg er hos Mathias, så er jeg også meget på og har ikke mine tanker alle mulige andre steder, men der er to til tre aftener om ugen hvor jeg ikke er hjemme. Det kan jeg desværre ikke lave om på før jeg har været til min afsluttende eksamen og det bliver nok kun værre jo tættere vi kommer på. Jeg ved at det kan være en del af årsagen til hans opførsel, men det ændrer ikke på at vi skal håndtere det bedre.

Det var et meget langt brev. Jeg håber at du kan hjælpe os, for der er alt for få øjeblikke med kærlighed og overskud lige i øjeblikket.

Hilsen Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina