Konflikter, tvivl og afmagt

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Konflikter, tvivl og afmagt

Kære Helen

Vi har den skønneste dreng på 3 år og 3 måneder, som jeg desværre har store problemer med lige nu. Jeg er usikker på, hvordan jeg skal tackle ham, når konflikterne spidser til. Vi har desuden en lillebror på 1 år og et par måneder samt to større halvbrødre (7 og 12 år), som er hos os i deleordning (5-9).

Der er særligt to problemstillinger. Den første opstår, når jeg henter ham i børnehave. Når han ser mig, begynder han at skrige, smider sig under et bord, sparker og slår vildt omkring sig. Kalder mig dum, og vil ikke med hjem (men løber ikke væk).

Det er mit klare indtryk, at han er rigtig glad for at være i børnehaven; han leger godt og alderssvarende med de andre børn, snakker, synger og fortæller, spiser sin madpakke og sover en lille middagslur. Han vil gerne afsted om morgenen og pædagogerne mener også, at han er glad for at være der (personalet er søde og dygtige, og jeg føler stor tillid til dem).

Jeg har oftest lillebror med ned at hente, hvilket ikke gør situationen nemmere, men jeg har ikke andre muligheder. Min søns voldsomme reaktion frustrerer mig og gør mig meget ked af det, for jeg føler, at han ikke vil med hjem pga. alle de problemer, vi har derhjemme. Han har nu gået i børnehaven i knap to måneder.

Den anden problemstilling opstår så derhjemme, hvor jeg ofte er alene med drengene om eftermiddagen, indtil min mand kommer hjem til aften (Han er desuden ofte ude at rejse med sit job i ca. en uge ad gangen). Min dreng kan blive rasende, råbe og skrige, sparke og slå, og smide om sig med ting, hvis noget går ham imod.

Et eksempel: Min dreng kan pludselig komme i tanke om, at han ikke kom først op af trappen til 1. sal, hvis vi skal ovenpå for at skifte lillebror. Jeg er måske kommet op, og han smider sig så for foden af trappen og skriger, at jeg skal komme ned igen, så han kan komme først op. Og her opstår mit problem så, for jeg mener ...

Annonce

... ikke, det er hensigtsmæssigt, at han skal styre mine handlinger på den måde. Omvendt ved jeg godt, at han vil blive meget ulykkelig meget længe, og fortsætte med at insistere på, at jeg skal komme ned igen, hvis jeg ikke gør det. Jeg forsøger i stedet at tale til/med ham: "Det var også træls, at du ikke kom først denne gang, men det gør nu nok næste gang." eller: "Kom nu op til os, så kan vi følges ned igen", men det beroliger ham ikke. Jeg kan ende med at sige det samme igen og igen. Skrigeriet kan stå på så længe, at jeg til sidst også råber og skriger i afmagt.

Bagefter føler jeg mig som en dårlig mor, for jeg ved godt, at det ikke er godt at afvise ham på den måde, men hvordan bør jeg reagere? Jeg har jo også en lillebror, som er meget morsyg, og som ofte også begynder at græde, særligt, hvis jeg sætter ham fra mig. Når det hele er overstået kan vi kramme og nusse, kysse og tale om, hvor dumt det hele var.

Han får helt klart ofte for lang snor, netop for at undgå, at det hele spidser til, også fordi jeg kan have vanskeligt ved at skelne imellem hvornår han gerne vil have sat grænser og hvornår han søger opmærksomhed. Om aftenen, når han skal sove, vil han helst putte helt tæt ind til mig, mens han falder i søvn ved at nusse mit hår. Er det forkert? Jeg er så forvirret, og frygter, at vores relation måske er for tæt, hans alder taget i betragtning.

Han blev født ved et voldsomt, akut kejsersnit og jeg fik efterfølgende en efterfødselsreaktion og kæmpede gennem det meste af min barsel med skyldfølelser, angst for ikke at slå til som mor osv. Heldigvis forløb det fint med lillebror, men usikkerheden dukker op i disse voldsomme konfliktsituationer.

Jeg håber, at du kan overskue mit lange brev. Det, som jeg har brug for er et par konkrete råd til, hvordan jeg tackler hhv. afhentningssituationen i børnehaven og de talrige konflikter hjemme.

Med venlig hilsen
Marlene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.