Brev:
Straffer og laver regler for sig selv
4. oktober 2012
Alder:
5 år
Straffer og laver regler for sig selv
Hej igen Helen
Tak for dit fine svar vedr. William der var lidt en lus mellem to negle i børnehaven. Du anbefalede at han måske skulle begynde at gå til noget og han er begyndt til håndbold, som han har talt om længe. Jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at gå.
Sagen er at han er helt ude af flippen for tiden, min dejlige dreng. Jeg ved ikke om det bare er alderen. Han har en lillebror på 3 og de kommer helt fantastisk ud af det med hinanden, selvom de selvfølgelig også slås. Men mens William er en meget sensitiv dreng er lillebror en tonser, der godt kan finde på at mene, at det er ham der sætter dagsordenen. Og William kan slet ikke finde ud af at sige fra.
For tiden skal der ingenting til, måske rækker lillebror tunge, så bryder william fuldstændig sammen og går ind på værelset og barrikaderer døren. Jeg føler slet ikke jeg kan trænge igennem til ham. Den anden dag kom jeg til at afbryde ham, og han var sur på mig i 1 time, selvom jeg undskyldte og forklarede at det ikke var med vilje. Så går han og siger: jeg må ikke sige noget, og så holder han fast i det selvom vi fortæller ham, at vi rigtig gerne vil høre hvad han siger. Og sådan er det med alt.
Hvis han kommer til at gøre noget, der gør ondt (den anden dag sad han på mig og hans bukser foldede dumt så det gjorde ondt på mig), så straffer han sig selv ved at sætte sig ud på stolen (den vi bruger til time out) eller vil ikke op til mig igen, selvom vi har glattet bukserne. Det er heeeeele tiden han kører det der selv destruktive, eller selv straffende: Jeg må ikke, selvom vi siger han gerne må. (f.eks. sidde ved mig).
Vi er meget opmærksomme på at være anerkendende og tale om positive ting der sker, ting vi glæder os over og til, men der er bare ingenting der virker.
Jeg har nu bestilt en cd med mentaltræning til børn i håbet om at det kan hjælpe ham til at få et bedre selvværd/ bedre selvtillid, men jeg ved slet ikke hvad jeg ellers skal gøre.
Drengene leger ellers utrolig godt sammen, og jeg prøver at fordele min tid lige mellem dem, så det ikke kun er lillebror der får mor.
Håber du kan komme med et godt råd, eller sige det bare er alderen ...