Straffer og laver regler for sig selv

4. oktober 2012

Kategori:
Alder:
5 år

Straffer og laver regler for sig selv

Hej igen Helen

Tak for dit fine svar vedr. William der var lidt en lus mellem to negle i børnehaven. Du anbefalede at han måske skulle begynde at gå til noget og han er begyndt til håndbold, som han har talt om længe. Jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at gå.

Sagen er at han er helt ude af flippen for tiden, min dejlige dreng. Jeg ved ikke om det bare er alderen. Han har en lillebror på 3 og de kommer helt fantastisk ud af det med hinanden, selvom de selvfølgelig også slås. Men mens William er en meget sensitiv dreng er lillebror en tonser, der godt kan finde på at mene, at det er ham der sætter dagsordenen. Og William kan slet ikke finde ud af at sige fra.

For tiden skal der ingenting til, måske rækker lillebror tunge, så bryder william fuldstændig sammen og går ind på værelset og barrikaderer døren. Jeg føler slet ikke jeg kan trænge igennem til ham. Den anden dag kom jeg til at afbryde ham, og han var sur på mig i 1 time, selvom jeg undskyldte og forklarede at det ikke var med vilje. Så går han og siger: jeg må ikke sige noget, og så holder han ...

Annonce

... fast i det selvom vi fortæller ham, at vi rigtig gerne vil høre hvad han siger. Og sådan er det med alt.

Hvis han kommer til at gøre noget, der gør ondt (den anden dag sad han på mig og hans bukser foldede dumt så det gjorde ondt på mig), så straffer han sig selv ved at sætte sig ud på stolen (den vi bruger til time out) eller vil ikke op til mig igen, selvom vi har glattet bukserne. Det er heeeeele tiden han kører det der selv destruktive, eller selv straffende: Jeg må ikke, selvom vi siger han gerne må. (f.eks. sidde ved mig).

Vi er meget opmærksomme på at være anerkendende og tale om positive ting der sker, ting vi glæder os over og til, men der er bare ingenting der virker.

Jeg har nu bestilt en cd med mentaltræning til børn i håbet om at det kan hjælpe ham til at få et bedre selvværd/ bedre selvtillid, men jeg ved slet ikke hvad jeg ellers skal gøre.
Drengene leger ellers utrolig godt sammen, og jeg prøver at fordele min tid lige mellem dem, så det ikke kun er lillebror der får mor.

Håber du kan komme med et godt råd, eller sige det bare er alderen ...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor