Brev:
Nye spisevaner
27. september 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Nye spisevaner
Hej Helen,
Jeg håber, at du kan hjælpe mig med nogle tanker som vi, og andre (f.eks. min søster) tumler med :o)
Når man ser sig omkring i omgivelserne, og i pressen, så bliver man hurtigt klar over at børn og mad ikke altid er forenelige, som de voksne ønsker det.
Næsten dagligt læser/hører man om hvordan man bekæmper kræsenhed, hvad man skal putte i madpakken osv. – jeg mener faktisk at pressen og andre klogere instanser er med til at puste til vores bekymring, og gøre os usikre, i stedet for at vi stoler på vores egen dømmekraft.
Jeg er helt afklaret med hvad vores søn spiser, og hvor meget – det har ikke altid været sådan, men jeg har kapituleret og accepteret situationen :o)
Hos os hygger vi altid sammen over maden, og Simon vælger selv hvad han vil spise af det der er på bordet: børnevenlig mad, rugbrød og en slags pålæg. Han mangler ikke noget i vægt, tværtimod, og spiser med stor velbehag sin madpakke på 6-8 kvarte stk rugbrød, hver dag.
Ved aftens måltidet sørger vi for, at der er minimun en ting han (normalt) kan lide, ellers kan han frit vælge rugbrød.
Simon startede i BH i maj, og skal nu spise alt sin varme mad hjemme, ikke som i VG, hvor de fik varm mad 3 gange om ugen, og han spiste lystigt af den.
Efter start i BH, og efter han er blevet 3 år, er det som om vi går baglæns i mad udviklingen – nu spiser han f.eks. ikke sovs og kartofler, kun kartoflerne, som han gjorde tidligere – hvorfor nu det..??
I week-enden var vi på besøg hos min søster og hendes mand, og her fik vi os en lystig diskussion om emnet: børn og mad :o)
Min svoger er af den mening, at børn skal spise det der bliver serveret, og ikke have tilbudt rugbrød, og siger man til dem at de skal spise det, der bliver serveret, så skal de nok spise efter et par dage uden mad..!!
Sådan er han selv blevet opdraget, og mener selv at det er derfor han spiser ALT..!! – det var ikke altid rart, men sådan var det – siger han..
De har 2 drenge på 9 og 11 år, som ikke er blevet opdraget helt efter min svogers ønske, da min søster har kæmpet for den metode vi bruger hos os.
Min søster og jeg er f.eks. aldrig blevet tvunget til at spise noget, og fik vi noget som min mor vidste at vi ikke kunne lide, fik vi gerne en anden ret.
Jeg var selv meget kræsen godt op i alderen, men er “vokset” helt fra det, og spise nu lystigt (næsten) alt mad :o)
Faktisk har jeg også hørt fra andre, at hvis man laver mad som de små burde kunne lide, så skal man bare sige: “der er menuen i dag, spis det eller lad være”, og efter et par dage med den sætning, ja så spiser de faktisk.
Jeg er ikke i panik over Simons spisevaner, men undrer mig bare over den omvendte udvikling mad Simons madvaner har taget, er vi for afslappet, eller skal vi stramme lidt op..??
Jeg er spændt på at høre fra dig
– Mange hilsner fra Vibeke :o)