Nye spisevaner

27. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Nye spisevaner

Hej Helen,

Jeg håber, at du kan hjælpe mig med nogle tanker som vi, og andre (f.eks. min søster) tumler med :o)

Når man ser sig omkring i omgivelserne, og i pressen, så bliver man hurtigt klar over at børn og mad ikke altid er forenelige, som de voksne ønsker det.

Næsten dagligt læser/hører man om hvordan man bekæmper kræsenhed, hvad man skal putte i madpakken osv. – jeg mener faktisk at pressen og andre klogere instanser er med til at puste til vores bekymring, og gøre os usikre, i stedet for at vi stoler på vores egen dømmekraft.

Jeg er helt afklaret med hvad vores søn spiser, og hvor meget – det har ikke altid været sådan, men jeg har kapituleret og accepteret situationen :o)

Hos os hygger vi altid sammen over maden, og Simon vælger selv hvad han vil spise af det der er på bordet: børnevenlig mad, rugbrød og en slags pålæg. Han mangler ikke noget i vægt, tværtimod, og spiser med stor velbehag sin madpakke på 6-8 kvarte stk rugbrød, hver dag.

Ved aftens måltidet sørger vi for, at der er minimun en ting han (normalt) kan lide, ellers kan han frit vælge rugbrød.

Simon startede i BH i maj, og skal nu spise alt sin varme mad hjemme, ikke som i VG, hvor de fik varm mad 3 gange om ugen, og han spiste lystigt af den.

Efter start i BH, og efter han er blevet 3 år, er det som om vi går baglæns i mad udviklingen – nu spiser han f.eks. ikke sovs og kartofler, kun kartoflerne, som han ...

Annonce

... gjorde tidligere – hvorfor nu det..??

I week-enden var vi på besøg hos min søster og hendes mand, og her fik vi os en lystig diskussion om emnet: børn og mad :o)

Min svoger er af den mening, at børn skal spise det der bliver serveret, og ikke have tilbudt rugbrød, og siger man til dem at de skal spise det, der bliver serveret, så skal de nok spise efter et par dage uden mad..!!
Sådan er han selv blevet opdraget, og mener selv at det er derfor han spiser ALT..!! – det var ikke altid rart, men sådan var det – siger han..
De har 2 drenge på 9 og 11 år, som ikke er blevet opdraget helt efter min svogers ønske, da min søster har kæmpet for den metode vi bruger hos os.

Min søster og jeg er f.eks. aldrig blevet tvunget til at spise noget, og fik vi noget som min mor vidste at vi ikke kunne lide, fik vi gerne en anden ret.
Jeg var selv meget kræsen godt op i alderen, men er “vokset” helt fra det, og spise nu lystigt (næsten) alt mad :o)

Faktisk har jeg også hørt fra andre, at hvis man laver mad som de små burde kunne lide, så skal man bare sige: “der er menuen i dag, spis det eller lad være”, og efter et par dage med den sætning, ja så spiser de faktisk.

Jeg er ikke i panik over Simons spisevaner, men undrer mig bare over den omvendte udvikling mad Simons madvaner har taget, er vi for afslappet, eller skal vi stramme lidt op..??

Jeg er spændt på at høre fra dig

– Mange hilsner fra Vibeke :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor