Svær skolestart

14. september 2012

Kategori:
Alder:
6 år

Svær skolestart

Kære Helen.

Tak for dit søde svar på mit sidste brev. Det trøstede.

Vi har været igennem en rigtig udfordrende tid med min datter: Flytning, nye venner, start på ét fritidshjem, skift til et andet fritidshjem og skolestart.
Puha.
Vi valgte at skifte fritidshjem. Det var alt for svært at få en god dialog om min datters behov og trivsel, men nu har vi heldigvis fundet et supergodt sted at være, og hun er også blevet glad for det.

Men udfordringen med at sige farvel følger os.
Jeg afleverer hende hver morgen på skolen, vi kommer 5 - 10 min i 8, og jeg har aftalt med lærerne, at det er ok hun skal holde en voksen i hånden, når jeg går. Det er blevet sværere og sværere at komme afsted, jeg skal nærmest vriste hende løs og de voksne skal holde hende for at jeg kan komme ud af døren. I morges lykkedes det hende at suse efter mig, og vi havde en kæmpe grædescene i skolegården. Læreren var supersød og kom ud og hentede hende, men det lykkedes ikke at sige farvel på en god måde.

Om skolen siger hun, at hun ikke kan lide at være der. Hun siger også, at hun hader det. Når jeg spørger mere ind til det ...

Annonce

... siger hun, at hun synes det er træls at der hele tiden er nogen der bestemmer hvad man skal. Og det er selvfølgelig også surt:-) Samtidig kommer hun stolt hjem og synger de sange, de lærer derovre, og hun er vellidt af sine kammerater, som meget gerne vil lege med hende, også efter skole.
Ifølge lærerne har hun det fint derovre i løbet af dagen.

Jeg spekulerer selvfølgelig på, om hun er skoleparat, samtidig med at jeg har meget svært ved at forestille mig hende i en børnehave. Og jeg tror hun er kvik nok til at lære det, man skal kunne i 0. klasse.

Efter 6 år med dårlige afleveringer er jeg faktisk ved at være lidt slidt. Hvad pokker kan jeg gøre for at det bliver bedre? Jeg kan efterhånden mærke, at jeg begynder at blive irriteret på hende, fordi hun er så stor. Og samtidig synes jeg det er rigtig synd at det er så svært for hende at sige farvel, og jeg tænker, at hun med sin baggrund har en ekstra sårbarhed, som jeg skal tage hensyn til.

Hvad tænker du? Kan jeg gøre noget for at vende det? Og hvor meget kan man egentlig forvente at lærerne kan yde i 0. klasse?

God weekend!

Med venlig hilsen
moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene