Søster hård ved lillebror

2. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Søster hård ved lillebror

Hej Helen

Så skriver jeg igen. Jeg har nydt godt af dine tidligere råd.

Som du ved er vores dejlige datter på 3 år og 3 mdr. inde i en alder hvor der er sket og stadig sker en hel masse. Hun blev storesøster i februar, har sagt farvel til sutten, begyndt i børnehave og er så småt i gang med at smide bleen. Hun trives i børnehaven og er en kvik pige med at fantastisk sprog og hun er smaddergod til at sætte ord på følelser og tanker. Det har vi også fået bekræftet ved opstart i børnehave.

Jeg har brug for din hjælp i forhold til hendes måde at være på overfor lillebror.
I hendes omgang med lillebror som jo nu er snart 7 mdr. er hun utrolig hårdhændet. Legen kan godt starte med at hun pjatter med ham og fjoller for ham, men det udvikler sig lynhurtigt til at hun blive for hård ovfor ham, ex. trækker ham i tøjet eller endnu værre trækker ham i armene eller ruller ham rundt eller løfter på ham.

Vi er efterhånden der som høge, så snart hun opsøger ham og overvåger den mindste bevægelse, da vi ved på forhånd hvor det bærer henad, når hun begynder. Vi prøver så at foregribe begivenhedernes gang og siger nu vil jeg gerne have du sætter dig ned ved siden af lillebror..... eller skal vi ikke synge en sang sammen for lille bror og i den dur for at aflede og begynde på noget andet. Men det siver overhovedet ikke ind, på dette tidspunkt er hun i fuld gang med højlydt at fjolle og tumle med ham og er slet, slet ikke lydhør. Hendes tumlen udvikler sig og vi må gribe ind med højrøstede stemme for at stoppe det.

På de dårlige dage føle jeg ikke, at jeg laver andet end at overvåge og skælde ud! Jeg er alene med børnene om morgenen og om eftermiddagen, og det er hårdt ikke at kunne lade dem være alene.

Jeg ved ikke hvorfor hun er sådan, men tænker hun er jaloux på ham? Ikke at hun er åbentlyst ond/led ved ham, men hvis han bliver lagt i kravlegård, så vil hun i kravlegård. Hvis han får det blå krus, så vil hun have det blå krus. Hvis han får kartoffelmos, så vil hun have det. Vi har flere gange drøftet det med vores familier, så de er meget opmærksomme på at give hende opmærksomheden, og de er generelt rigtig gode til det, men det sker jo selvfølgelig at de snakker med lillebror og hvis det bliver for meget for hende, så siger hun ex. han lå jo lige og hyggede sig på tæppet (=læg ham lige ned igen) osv.

Når hun vil have det ...

Annonce

... samme som lillebror og prøve det samme lader vi hende som oftes, men der er situationer hvor det ikke helt lader sig gøre. Ex. Fik de en gave her i weekenden af nogen. De var ikke ens og hun ville nok allerhelst have lillebrors:(

Farmor og farfar har desværre ikke helt lyttet efter vores ønske om at lade hende få ekstra, ekstra meget opmærksomhed og lade lillebror være, da vi kan se det skærer i hende. De har sagt de forstår og gerne vil gøre som vi siger, men når situationen opstår sker det bare desværre ikke. De ser det bare ikke rigtig.

Hun er meget fysisk omkring ham og for vild. Ligger han og ruller rundt, så ligger hun sig ved siden af og ruller med og trænger ham op i et hjørne. Hun kan også finde på demonstrativt at nive ham i nakken eller træde på hans hånd, jeg tolker det sådan lidt: jeg er din overmand-agtig, eller irritation over han er der, trods det hun knus elsker ham. Problemet er at hun ikke stopper den vildde, hårhændedde behandling af ham, når vi sig stop. Når vi spiser ved bordet kan hun heller ikke lade ham være og skal sidde og sparke til hans stol for at få hans opmærksomhed osv. Jeg har prøvet, at sige han er en baby og kan ikke tumles som ex. martin i børnehaven og i den dur, men det virker ikke.

Vi har prøvet at lade stå lidt til i håb om at lillebror kunne holde til mere end vi troede og selv sagde fra, men det gik ikke, da hun bare blev mere og mere hård.
men intet virker og vi er drøn frusterede.... Hun har det også med at tage tingene fra ham, helt alm. kedelige babyting, som hun ikke finder interessant, men måske bare vil bestemme over ham.

Er det normalt? Gør vi noget forkert? Er hun jaloux? Mangler hun mor-tid? Hvor langt skal vi lade hende gå? Og hvordan kan vi ændre det? Kan vi i yderste konsekvens søge en form for hjælp nogen steder?

Jeg frygter at det udvikle sig til en negativ spiral, hvor det ender ud i et dårlig søskendeforhold, det vil jeg for alt i verden udngå.. Som forældre er vi gang på gang træng op i en krog, hvor vores irrettelsættelser ikke virker og vi fysisk må flytte hende, med skrig og skrål til følge. Det er utrolig negativt.
Til historien hører, at hun er eneste barnebarn på begge sider og jo har været enebarn indtil nu og derfor altid har været familiens midtpunkt.

Det blev langt jeg håber jeg har det hele med:)

Håber meget du vil dele nogle tanker med mig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig