Sutteafvænning eller ej

23. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Sutteafvænning eller ej

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet med henblik på min søns sutteafhængighed. William er i dag knap to et halvt år og bruger stadig sut. Det bekymrer mig dog ikke så meget, at han bruger sut. Jeg synes bare at William er begyndt at sende lidt blandede signaler eller også læser jeg dem bare ikke korrekt.

William er ikke helt så afhængig af sin sut som han har været. Han har den når han sover og som regel ligger den også et sted på gulvet, når han leger, selvom vi prøver at fjerne dem, når vi bliver opmærksomme på dem. Men vi er bare ikke og har ikke været konsekvente nok med hans sutter. Det er jeg selvfølgelig ked af, fordi jeg frygter at det er en bjørnetjeneste vi gør ham. På den anden side har jeg det også sådan, at William trods alt kun er knap to et halvt år og synes at have brug for sin sut.

Vi er blevet bedre til at bede ham om, at tage sutten ud, hvis han leger eller laver andet, hvor han ikke har brug for, at have den i munden. Og som regel tager han den også ud, når vi beder ham om det. Men i øjeblikket, når han er vred og ked af det og vi giver ham sutten, så smider han den væk fra sig Og som regel et sted hen, hvor han ikke selv kan komme til den igen. Og så bliver han endnu mere ked af det. Men finder vi den så til ham igen, så smider han den endnu engang væk og sådan kan det blive ved længe. Jeg kan ikke finde ud af, hvad det betyder. Kan du hjælpe mig med en forklaring på hans tvetydige opførsel? Hvad er det han prøver at sige?

Vi oplevede også for et par uger ...

Annonce

... siden, at William sad og så fjernsyn og så bad min mand ham tage sutten ud. Det gjorde han så og smed den fra sig (hvilket han plejer at gøre) så den landede på sofabordet foran ham. Nærmest med det samme herefter, begyndte han at putte hele sin hånd i munden og suttede på den. Noget som han aldrig har gjort før eller siden, men som virkelig undrede os. Da vi blev lidt forskrækkede over det og frygtede, at det var begyndelsen for fingersutteri, gav vi ham sutten igen, som stadig lå på bordet. Vi synes trods alt at det var bedre at han suttede på den end på sine fingre eller hele hånden. Men hvad skal det betyde at han gjorde det? Får vi ham nogensinde vendt fra eller vil han så begynde at sutte fingre? Og hvordan skal vi sammenholde denne oplevelse med den, hvor han smed sin sut væk.

Vi har prøvet at have ham med inde, hvor han selv fik lov til at vælge en bamse i håb om, at han ville knytte sig til den i stedet for sutten. Men det er ikke gået, som vi havde håbet på. Han ænser den dårligt nok og han gider den ikke, som substitut for sutten.

Vi er lidt i tvivl om, hvad vi skal gøre nu. Hvornår vil det være det bedste tidspunkt for ham, at slippe sutten? Og hvordan? Her skal det lige nævnes, at vi flytter i hus midt oktober i år og han skal flytte til en anden Vuggestue i den nye kommune vi flytter til.

Vi har virkelig brug for lidt hjælp, så vi kommer igennem sutteafvænningen uden for store problemer for William.

Vi ser frem til at høre fra dig!!

Mange hilsner fra
Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor