Brev:
Sutteafvænning eller ej
23. august 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Sutteafvænning eller ej
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet med henblik på min søns sutteafhængighed. William er i dag knap to et halvt år og bruger stadig sut. Det bekymrer mig dog ikke så meget, at han bruger sut. Jeg synes bare at William er begyndt at sende lidt blandede signaler eller også læser jeg dem bare ikke korrekt.
William er ikke helt så afhængig af sin sut som han har været. Han har den når han sover og som regel ligger den også et sted på gulvet, når han leger, selvom vi prøver at fjerne dem, når vi bliver opmærksomme på dem. Men vi er bare ikke og har ikke været konsekvente nok med hans sutter. Det er jeg selvfølgelig ked af, fordi jeg frygter at det er en bjørnetjeneste vi gør ham. På den anden side har jeg det også sådan, at William trods alt kun er knap to et halvt år og synes at have brug for sin sut.
Vi er blevet bedre til at bede ham om, at tage sutten ud, hvis han leger eller laver andet, hvor han ikke har brug for, at have den i munden. Og som regel tager han den også ud, når vi beder ham om det. Men i øjeblikket, når han er vred og ked af det og vi giver ham sutten, så smider han den væk fra sig Og som regel et sted hen, hvor han ikke selv kan komme til den igen. Og så bliver han endnu mere ked af det. Men finder vi den så til ham igen, så smider han den endnu engang væk og sådan kan det blive ved længe. Jeg kan ikke finde ud af, hvad det betyder. Kan du hjælpe mig med en forklaring på hans tvetydige opførsel? Hvad er det han prøver at sige?
Vi oplevede også for et par uger siden, at William sad og så fjernsyn og så bad min mand ham tage sutten ud. Det gjorde han så og smed den fra sig (hvilket han plejer at gøre) så den landede på sofabordet foran ham. Nærmest med det samme herefter, begyndte han at putte hele sin hånd i munden og suttede på den. Noget som han aldrig har gjort før eller siden, men som virkelig undrede os. Da vi blev lidt forskrækkede over det og frygtede, at det var begyndelsen for fingersutteri, gav vi ham sutten igen, som stadig lå på bordet. Vi synes trods alt at det var bedre at han suttede på den end på sine fingre eller hele hånden. Men hvad skal det betyde at han gjorde det? Får vi ham nogensinde vendt fra eller vil han så begynde at sutte fingre? Og hvordan skal vi sammenholde denne oplevelse med den, hvor han smed sin sut væk.
Vi har prøvet at have ham med inde, hvor han selv fik lov til at vælge en bamse i håb om, at han ville knytte sig til den i stedet for sutten. Men det er ikke gået, som vi havde håbet på. Han ænser den dårligt nok og han gider den ikke, som substitut for sutten.
Vi er lidt i tvivl om, hvad vi skal gøre nu. Hvornår vil det være det bedste tidspunkt for ham, at slippe sutten? Og hvordan? Her skal det lige nævnes, at vi flytter i hus midt oktober i år og han skal flytte til en anden Vuggestue i den nye kommune vi flytter til.
Vi har virkelig brug for lidt hjælp, så vi kommer igennem sutteafvænningen uden for store problemer for William.
Vi ser frem til at høre fra dig!!
Mange hilsner fra
Betina