Ulykkelig/frustreret datter og ked mor

22. august 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Ulykkelig/frustreret datter og ked mor

Kære Helen

Min mand og jeg har den mest fantastiske datter på 3 år 8mdr.

Vi har de sidste 4 måneder oplevet en pige "ude af kontrol". Vi kan faktisk ikke kende hende og det gør os kede af det og som virkelig dårlige forældre.

Der skal ingenting til før hendes verden bryder sammen. Hun er yders trodsig. Vil ikke høre efter efter. Hun er rigtig grov overfor sin søster som hun slår og river i håret. Hun har fået et rigtig grimt sprog. Alt er LORTE dit og lorte dat.... og mange andre bandeord.
Hvis hun ikke får det som hun vil ha' det bliver hun fuldstændig hysterisk, bider, slår osv.

Vi kan simpelthen ikke blive kloge på hvordan vi hjælper hende bedst muligt i denne periode.

Jeg er yderst presset og det ender ofte med at jeg selv råber og skriger af ren afmagt! Det er ikke kun den store der har brug for sin mor. Vores yngste datter er også en meget morsyg pige og som ville bo i mig hvis hun kunne.

Det er især eftermiddagene der er værst. Her er jeg alene med begge piger indtil min mand kommer hjem ved spisetid.

Jeg kan tydelig se min store pige har brug for kærlighed - hun higer efter den. Vi er rigtig gode til at kramme, kysse og rose. Det er bare ikke nok i den verden hun befinder sig i ...

Annonce

... lige nu.

Jeg har spurgt hende hvad jeg skal gøre når hun bliver så vred at hun skriger og bruger grimme ord. "du skal trøste mig og kramme mig". Det går lige i hjertet på en mor!!!

Jeg har brug for nogle redskaber til hvordan jeg skal takle de her situationer, så vi kan blive "gode venner", snakke om det der er sket stille og roligt og nå ind til hende igen.

Det hun beder om er, at når hun slår sin søster, kalder mig lorte mor osv. er at jeg skal kramme hende.

Det er i min verden ikke ok. Hun skal forstå at vi ikke vil ha' hun bider, slår og bruger grimme ord.... inden vi krammer.

Har jeg fuldstændig misforstået det?

Vi har prøvet time out når hun får de her anfald, men jeg kan ikke ha' det for hun er virkelig ked af det. Hun græder med tårer osv. Jeg vil så gerne hjælpe hende.
Jeg kan bare IKKE rumme hende i de situationer og ja det gør mig til en dårlig mor. Det vil jeg ikke være. Jeg vil være en mor der kan hjælpe sin datter, når hun tydeligvis er ulykkelig og har brug for os.

Jeg håber virkelig du kan komme med gode råd til hvordan vi lære hende "god opførsel" - her tænker jeg hendes agressive adfærd) uden at undertrykke de voldsomme følelser hun har.

Med venlig hilsen
den triste mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.