Hjælp til min dreng på 4 år

9. august 2012

Kategori:
Alder:
4 år

Hjælp til min dreng på 4 år

Kære Helen

Jeg har en søn der lige er blevet 4 år, her i juli måned. Har læst meget om at 4 årige kan være stride, men vil alligevel godt have din hjælp.
----
Jeg har været alene med min søn fra starten, så han har aldrig været vant til at have mor og far på samme tid. Det første halvandet år, var min søn og jeg meget os to. Selvfølgelig med mødregrupper og besøg hos min familie, men de bor langt væk. Hans far kom cirka en gang om ugen, i en times tid. ( hans eget valg) og min søn ville ham slet ikke.

Efter halvandet år begyndte vi stille og roligt med samvær hos ham, og det er efter lidt kamp for at få ham til at holde aftaler osv. Begyndt at gå rigtig godt – Han er hos ham hver anden weekend fra fredag til mandag + torsdag/fredag den anden uge. Det sidste års tid har jeg kunne mærke på min søn, at han er rigtig glad for at være hos sin far, og det er jo skønt at kampen er lykkes – synes det er så vigtigt han har et godt forhold til sin far.

Han har altid været glad for at gå i vuggestue/børnehaven, og er generelt glad for at have mennesker omkring sig. Han er en aktiv dreng, meget kærlig og elsker krammere. Han er også en meget følsom dreng. Hvis han for eksempel laver noget der er sjovt, og man griner fordi det er humor, bliver han så gal og siger man ikke må grine af ham.

Men jeg synes at det er gået ”ned af bakke” det sidste halve års tid. Han siger at han leger alene i børnehaven, og siger jævnligt at han ikke vil derhen. Har selvfølgelig haft fat i børnehaven, og de ser ikke problemer, og siger at han trives fint. Men har perioder hvor han er lidt stille.. Men de holder øje med ham og giver updates.
De sidste par måneder er han begyndt at snakke grimt sprog og slå, og jeg retter ham med det samme, og siger at det sprog vil vi ikke have herhjemme, og det skal stoppe.. Hvis der er noget der gør ham sur, skal han sige det så jeg kan hjælpe ham for det er ok at være, det kan mor også være.

Jeg har et par eksempler på forskellige ting der bekymrer mig :
For nogle måneder siden ringede børnehaven, at jeg måtte hente med det samme da jeg måtte på skadestuen med min søn – Han havde fået en spade lige på læben, der var flækket på langs.. Det var en ny dreng dernede der havde slået ham.. Han er en lidt større dreng, og tror vist de andre børn ser lidt op til ham. Jeg kunne mærke at min søn har været mærket af episoden, er blevet forskrækket - Børnehaven har haft episoden oppe og vende til samling, og det er snakket godt igennem..

Forleden dag skulle jeg vække ham, han var faldet i søvn på sofaen – da jeg vækker ham siger han bare ”du er dummere end lort”, og sover videre…
Jeg er tit dum eller en lort – og jeg synes det kan komme ud af det blå. Han har bare altid før været en kærlig dreng, der elsker krammer og hygge og leg. Hans far ser ikke samme udfald, men jeg tænker at det er fordi han ikke er på hjemmebane på samme måde, som hos os.

Nu har vi så lige været på sommerferie – Min kæreste, hans søn, mig og min søn. Begge børn er 4.. Min kæreste har måske nok haft lidt mere fokus på sin søn, og det har min søn kunne mærke. Han er ikke vant til at skulle dele, og er derfor blevet rigtig sur på min kæreste, så han en gang har sparket efter ham, og da han spurgte om han måtte få en ...

Annonce

... krammer sagde min søn – hvis du tager en krammer, sparker jeg dig i hovedet !!!! Og så har han jævnligt gået og små slået, eller irriteret min kærestes søn i ferien. Min kærestes søn er en mere stille type, og er hurtigt blevet ked af de mindre ting også, såsom hvis min dreng kilder ham, eller driller harmløst.

Vi har så efter endt ferie, første dag i børnehaven i mandags – og jeg kører ned og henter min søn. Han bliver rigtig rigtig sur, og slår mig – Jeg tager ham til side, og spørger hvad der er galt. Han siger jeg er dum – Jeg siger ok, men hvis du nu fortæller mig der gør dig ked af det, vil jeg prøve at hjælpe, og jeg remser lidt ting op.
Er nogen i børnehaven dumme
Savner du far
Eller er der en helt anden ting.

Han begynder så at græde, og siger at han savner far – det kan jeg sagtens forstå, for vi har lige holdt ferie, og der har han ikke set ham i lidt over 3 uger, og så oveni købet har han skulle forholde sig til at skulle dele min kæreste med hans søn, som vi normalt ellers kun har hver anden wwwkend. Han er også lige blevet storebror ( fars side) og det kan jeg godt se også er spændende at følge..

Jeg ringede så til far, og spurgte om vi måtte komme ud til dem. Min søn ville gerne have at jeg også blev, og jeg var der en time. Vi havde på vejen derud snakket om at det ville være hyggeligt at han blev der og sov, så han kunne hygge med far. Det var ok sagde han.

Da vi så kommer derud til han slet ikke snakke med far, smækker døren til sit værelse, og der må kun mig og ham være. Vi fik så snakket lidt igen, og jeg fik ham listet ud på græsset og lege, og far tog så mere og mere over. Da jeg så ville gå, holdt han fast i benet på mig og græd.. Uhh hvor gør det ondt indeni, for jeg ville gerne hjælpe ham, også derfor vi kørte ud til far med det samme, så han kunne fornemme at han blev hørt når han sagde han savnede ham – Jeg vil ikke have han skal føle der er en mur mellem mor og far.

Tirsdag da jeg hentede var han så glad, og børnehaven sagde at de havde været lige ved at ringe til mig, fordi han ville have mig. Vi havde en rigtig dejlig eftermiddag sammen uden ballade.

Onsdag da jeg så henter ham, er jeg igen en dum lortemor, og da vi skulle putte om aftenen bliver han sur over en lille ting, og siger ”jeg elsker dig ikke” – Jeg siger så til ham – ” det er ok, jeg elsker stadig dig rigtig meget” – Tror nu ikke han mener det så bogstaveligt, men tænker at han kæmper med en masse ting lige nu… Men hvordan hjælper jeg ham bedst muligt.. Jeg vil ikke have det sprog, og jeg vil ikke have at han slår – Det er ikke kun mig, det er også min mor når hun er på besøg engang imellem. Har prøvet at være forstående, blive sur, time out, blive puttet i seng. Er så ked af det og frustreret.

Han skal ud til sin far de næste 2 weekender, og igen på forlænget weekend fra onsdag til mandag, sidst på måneden.

Det er rigtig rodet fortalt det her, da det jo er over en længere periode. Imellem sine flip, har vi det rigtig hyggeligt, og jeg ser min dejlige dreng igen. Vi har jo et tæt bånd, fordi det har været meget os to. Det er meget kort ridset op, men jeg håber det i grove træk giver en idé om hvad det handler om

Med venlig hilsen
En ked af det mor, det vil have sin glade sjove søn tilbage.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor