Konflikthåndtering med 3 årig

6. juli 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Konflikthåndtering med 3 årig

Kære Helen,

Jeg sidder her og er så sindsyg frustreret over de konflikter, vi har med vores 3 årige dreng, Villum.

Umiddelbart er han den dejligste knægt med glimt i øjet og en rigtig puttetrold, men...

Jeg synes vi (min mand og jeg) har enormt svært ved at tackle de konflikter, der opstår med ham og jeg håber du kan give os nogle gode råd til dette og evt. anbefale en bog eller to, så vi kan gå lidt ud fra det. Lige nu synes jeg vi famler totalt i blinde og ikke kommer nogen vegne. De fleste konflikter ender med at vi alle bliver i enormt dårligt humør og jeg ofte temmelig ked af det.

Som bonusinfo kan jeg nævne, at han netop har smidt sutten og er godt på vej med bleen, men konflikterne var der også før dette.

Vi forsøger ellers at leve meget ens hver dag med faste pladser ved bordet, samme rutine hver morgen og eftermiddag og aften. Ingen slinger i valsen her.

Som eksempel på en konflikt, kan nævnes her i eftermiddag, hvor ham og jeg kommer hjem fra arbejde + bhv. Vi sludrer fint på vej hjem. Alt er fryd og gammen. Han skal have vasket hænder og lidt andet tøj på (som vi plejer). Han får sæbeskum i håndvasken og jeg dypper uden at tænke over det en klud i sæbevandet, hvorved lidt af sæben forsvinder. SÅ starter showet. Han råber og skriger, slår efter mig flere gange. Jeg siger: jeg vil ikke have du slår. det gør ondt på mig. ...

Annonce

... Fjerner ham fra situationen og ind på værelset. Sætter ham på sengen og bliver ved ham. Han kaster sig rundt, slår ud efter mig, kaster sengehesten efter mig. Vi flytter over i stolen og jeg beder ham stille og roligt slappe af flere gange og prøver virkelig at bevare roen. Han fortsætter og til sidst får jeg bare nok og råber lidt for højt og går... og føler mig som den dårligste mor i hele verden, da jeg ikke engang kan magte min egen søn.....og nu triller tårerne igen...

Sådan er der flere eksempler både morgen og aften og måske knap så meget i weekenden..

Det er som om han bliver meget meget vred og ikke kan komme ud af det igen. Vi føler ikke, at vi kan nå ind til ham. Som om han er i en osteklokke.

Typisk er det meget små ting (i vores øjne), der giver konflikter.
Måske skulle der have været 5 rosiner istedet for 4 på havregrynene, måske er skeen blå istedet for rød osv.

Om morgenen især, er det som om vi gå på listefødder for ikke at vække en ny konflikt til live.

Jeg vil SÅ gerne hjælpe ham og i sidste ende os alle sammen, da det tærer så meget på vores lille familie.

Vi har en datter på 6, som i forhold til ham er en engel og hun bliver uden tvivl også påvrket af det. Ikke mindst fordi vi bruger så meget krudt på yngstemanden.

Det blev en lang skrivelse.

Håber du har et råd eller to.

Venlig hilsen
den triste mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig