Konsekvens i opdragelse

28. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Konsekvens i opdragelse

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få et par gode råd om opdragelse.

Vi har en søn på 2.5. Han er en fantastisk dejlig og glad dreng, ... og han har svært ved at tage et nej for et nej. Det er måske meget typisk for en dreng på hans alder, men jeg vil gerne lige høre om vi takler det ok.

Det der sker er at han ofte ikke stopper sin (u)gerning, når vi siger nej. Det kan f.eks være at han tegner på bordet, tager chokolade i skabet eller trykker på fladskærmen. Måske er vi ikke lige ved siden af ham når han gør disse ting, og vi siger nej og stop, indtil vi kan nå at fjerne ham fra sit forehavende og imens bliver han ofte mere og mere ivrig for at fortsætte.

Andre gange synes han det er sjovt f.eks at løbe ud af døren i nattøj, eller på anden vis at gøre det til en leg, at vi skal "jagte ham" hvis han f.eks skal have en jakke på osv. Hvordan takler vi sådanne situationer?

Vi er for nylig flyttet i et bofællesskab hvor der er præcise regler omkring spisning. Han ved, at hvis han ikke sidder på sin stol mens der spises, må vi gå hjem. Hvis han hopper ned fra stolen (i det ...

Annonce

... kvarter der spises) får han en påmindelse og bliver sat op igen, - kravler han ned igen, så går vi hjem. Men måske skal han ingen advarsel have, når han kender reglerne? Jeg tænker jo også at han er et barn der måske bliver optaget af noget spændende og derfor glemmer reglerne, så derfor påmindelsen. På samme måde er der regler for at børnene ikke må løbe i spisesalen, jeg er enig, men tænker også at børn jo løber, og voksne går, derfor skal de som minimum mindes om det først.

Denne form for advarsel+konsekvens bruges også i andre situationer; vi må stoppe legen/gå hjem, hvis han ikke opfører sig ordenligt.

Eftersom det virker rimelig effektiv iforhold til en almindelig irettesættelse (feks et nej uden konsekvens), er jeg bange for at brugen af konsekvens eskalerer lidt for os som forældre, og jeg synes nogle gange at vi ofte siger "hvis du ikke, ... så...! Hvilket jeg faktisk ikke bryder mig om, da der jo ligger både en trussel og en konsekvens i det. På den anden side er der jo konsekvenser for alt hvad man gør, og det er han jo også ved at lære...

Hvad tænker du om det?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene