Brev:
Kan ikke lide - og usikkerhed
27. juni 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kan ikke lide - og usikkerhed
Hej Helen,
S. er nu 2 1/2 år gammel og stadig en dejlig dreng. Han øver meget sin selvstændighed og at sige fra, og det er jo dejligt :)
Han siger rigtigt tit, at der er noget han ikke kan lide, nogle gange at det er "scary". Han virker sjældent bange (undtagen for høje lyde, f.eks. fra skraldebilen), men der er altå rigtigt mange ting, som han ikke kan lide. Jeg kan selvfølgelig ikke lige komme på konkrete eksempler, men når han siger det, tænker jeg ofte, at det er lidt mærkeligt, fordi det enten er nogle helt almindelige hverdagsting eller ikke noget, som virker skræmmende.
Er det normalt for alderen?
Jeg spørger nogle gange "hvorfor kan du ikke lide det?", hvilket han sjældent kan svare på. Andre gange siger jeg "nå, så går vi bare udenom det". Altså gør ikke et stort nummer ud af det. Er der andet at gøre?
Han er også meget lidt begejstret for at prøve nye ting, eller hvis han prøver noget med begrænset succes, vil han ikke prøve igen. F.eks. at rutsje på rutsjebaner vil han ikke rigtigt. Han lader sig slet ikke påvirke af, at andre børn omkring ham suser ned og virker til at have det sjovt. I sådanne situationer bruger jeg en blanding af "det er også helt okay, du behøver ikke" og "du kan sagtens, skat, mor er lige her". Jeg synes, at det er rigtigt svært at finde den rette balancegang, for S. er så forsigtig, at han nogle gange virker til at have brug for et lille skub i den rigtige retning, men på den anden side vil jeg heller ikke have, at han føler sig "forkert", fordi han ikke gør som andre børn.
Hvad er den bedste måde at støtte ham?
Han er, som børn er flest, en smule genert over for fremmede, men sætter de sig ned i hans højde og snakker lidt med ham, åbner han lynhurtigt op. Fremmede mennesker herove henvender sig ofte til ham, og putter han sig lidt hos mig, siger de med et smil "nårh, er han lidt genert?". Det irriterer mig, dels fordi, at det er han altså ikke, dels fordi jeg selv ofte er blevet kaldt genert, og det er træls at blive kaldt.
Hvordan bør jeg reagere på, at de siger sådan?
På forhånd tak :)
Mette