Kan ikke lide - og usikkerhed

27. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Kan ikke lide - og usikkerhed

Hej Helen,

S. er nu 2 1/2 år gammel og stadig en dejlig dreng. Han øver meget sin selvstændighed og at sige fra, og det er jo dejligt :)

Han siger rigtigt tit, at der er noget han ikke kan lide, nogle gange at det er "scary". Han virker sjældent bange (undtagen for høje lyde, f.eks. fra skraldebilen), men der er altå rigtigt mange ting, som han ikke kan lide. Jeg kan selvfølgelig ikke lige komme på konkrete eksempler, men når han siger det, tænker jeg ofte, at det er lidt mærkeligt, fordi det enten er nogle helt almindelige hverdagsting eller ikke noget, som virker skræmmende.

Er det normalt for alderen?

Jeg spørger nogle gange "hvorfor kan du ikke lide det?", hvilket han sjældent kan svare på. Andre gange siger jeg "nå, så går vi bare udenom det". Altså gør ikke et stort nummer ud af det. Er der andet at gøre?

Han er også meget lidt begejstret for at prøve nye ting, eller hvis han prøver noget med begrænset succes, vil han ikke prøve igen. F.eks. at rutsje på rutsjebaner vil han ikke rigtigt. Han lader sig slet ...

Annonce

... ikke påvirke af, at andre børn omkring ham suser ned og virker til at have det sjovt. I sådanne situationer bruger jeg en blanding af "det er også helt okay, du behøver ikke" og "du kan sagtens, skat, mor er lige her". Jeg synes, at det er rigtigt svært at finde den rette balancegang, for S. er så forsigtig, at han nogle gange virker til at have brug for et lille skub i den rigtige retning, men på den anden side vil jeg heller ikke have, at han føler sig "forkert", fordi han ikke gør som andre børn.

Hvad er den bedste måde at støtte ham?

Han er, som børn er flest, en smule genert over for fremmede, men sætter de sig ned i hans højde og snakker lidt med ham, åbner han lynhurtigt op. Fremmede mennesker herove henvender sig ofte til ham, og putter han sig lidt hos mig, siger de med et smil "nårh, er han lidt genert?". Det irriterer mig, dels fordi, at det er han altså ikke, dels fordi jeg selv ofte er blevet kaldt genert, og det er træls at blive kaldt.

Hvordan bør jeg reagere på, at de siger sådan?

På forhånd tak :)

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder