Brev:
Dagplejeskift og humørsvingninger
21. juni 2012
Alder:
23 mdr.
Dagplejeskift og humørsvingninger
Hej Helen,
så er jeg på banen igen.
Min datter bliver 23 mdr. om lidt og har endnu ikke lært at sove om natten. Vi har haft en længere god periode, hvor hun blev puttet kl. 20:30, lagde sig til at sove uden vrøvl og sov hele natten. Hun stod op kl. 06:30 og var frisk hele dagen.
Så begyndte det igen at gå skævt. For 3 uger siden begyndte hun igen at vågne om natten og ville ind imellem os. Som om, det ikke var nok, så stoppede hendes elskede dagplejemor i fredags og hun er nu flyttet til en ny dagplejer. Omkring dette, har vi flere bekymringer, men det kommer jeg tilbage til.
For at sætte prikken over i'et, så skal hun være storesøster til januar, så vi kan slet ikke overskue, at hun roder sådan rundt om natten, når der også kommer et spædbarn.
Siden dagplejeskift (første dag i mandags d. 18. juni), har hun været ekstremt overgearet. Har humørsvingninger i elefantstørrelse og kan være helt oppe at ringe over noget, for derefter at hyle og skrige, hvis hun ikke får sin vilje. Sådan kender vi hende slet ikke. Hun plejer at være så rolig og mild, men vil hele tiden have vores opmærksomhed. Hvis hun ikke selv får lov at ex. lyne jakken, eksploderer hun som en vulkan og er helt utrøstelig bagefter. Hun virker fraværende og frustreret, kan ikke sove om natten (vågen 3 timer i nat) og gør konsekvent det modsatte af, hvad jeg beder hende om. Hun er flabet og svarer igen, når hun bliver irettesat.
Hendes forhenværende dagplejegruppe bestod af 3 jævnaldrende piger. De havde verdens bedste gruppe og det gjorde ondt på os at skille dem ad. Men dagplejemor gik på efterløn og sendte pigerne videre - hver til sit - og min datter er nu hos en ny dagplejer, som er rigtig sød. Ulempen er, at der kun er 1 andet barn (pige, der skal i børnehave til januar) og så kommer der en baby til efteråret. Vores bekymring går på, at vores datter nu ikke længere får den stimulans og modstand, hun er vant til. Derudover skifter hun også legestuegruppe, så alt er nyt og anderledes for hende.
Vi forstår, at det er forvirrende og frustrerende for hende og ønsker at hjælpe hende bedst muligt videre. Hun var i forvejen dårlig til at sove, men efter skiftet, er det blevet endnu værre.
Hvordan griber vi alt dette an på bedste måde?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
den nu endnu mere trætte og udmattede mor