Brev:
Vores datter slår stadig: Skift af dagpleje?
14. juni 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Vores datter slår stadig: Skift af dagpleje?
Hej Helen
Så har jeg igen brug for din ekspertise.
Jeg skrev til dig for nogle måneder siden ang. vores datter der slår. Hun er nu 2 år og 8 mdr. og det er ikke blevet bedre, tværtimod. Nu skubber hun, sparker og river i hår + hun slår og vi ved snart ikke hvad vi skal gøre. Det værste vi har oplevet skete i går, hvor hun havde en legekammerat på besøg og hun blev udsat for alt det ovenstående. Aftenen endte med at vores datter rev en tot hår ud på pigen. Vi blev alle meget chokerede og min mand og jeg snakkede om det hele aftenen. Vi aner snart ikke vores levende råd, for tænk hvis vores datter bliver sådan et barn som ingen vil lege med fordi hun opfører sig sådan? Det kan jeg slet ikke bære og det gør helt ondt indeni bare ved tanken...
Vi har fulgt det råd du gav os sidst med at sætte ord på hendes følelser, men det har ikke rigtig hjulpet..
Det har stået på i flere måneder nu, i perioder har det været ok, men nu er det eskaleret.. Det skal nævnes at hun for 3 mdr. siden blev storesøster.. Det har hun klaret rigtig flot, vi gør også meget ud af at være der for hende og give hende opmærksomhed, så hun næsten ikke kan mærke forskel fra før, hvor hun var alene..
Når hun slår m.m. sker det når vi giver hende et "nej" til noget hun gerne vil, og når hun leger med andre børn sker det, når hun ikke får sin vilje, eller når de tager noget legetøj som hun ville lege med (hun vil lege med det fordi de tager det)..
Desværre er det sådan så hun til hverdag går i dagpleje, hvor det eneste barn udover hende er en pige på 7 mdr., så hun får ikke meget stimulans i hverdagen.
Dagplejeren er gæsteplejer, men det er jo ikke hver uge der er gæstebørn, så hun har ikke nogen jævnaldrene børn i hverdagen, og vi kan ikke undgå at tænke om det har noget med det at gøre?? Det er jo i samspillet med andre børn at hun lærer at begå sig, dele osv. Vi tænker om hun keder sig derovre, hun har faktisk nævnt forleden at "mig keder mig hos N." Og hun græder næsten hver dag jeg afleverer hende, dette har også stået på ca. 6 mdr. nu..
Så nu er vores store dilemma om vi skal skifte til en anden dagplejer med flere jævnaldrende børn, hvad mener du om det?? Hun har ca. 3-4 mdr. tilbage inden hun skal starte i børnehave, men vi synes også det er vigtigt at forberede hende på det, og det er vigtigt at hun lærer at lege med andre inden hun starter...
Håber du kan hjælpe os med et godt råd.
Mange hilsener
den fortvivlede mor