Trodsig

31. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Trodsig

Hej Helen,

Jeg har lige endnu et spørgsmål vedr. min knapt 3-årige søn.

Han er egentlig en meget kærlig og normalt velopdragen dreng, men han er inde i en periode, hvor han er meget trodsig, og han ved lige nøjagtigt, hvad han skal gøre for at få (negativ) opmærksomhed; eksempelvis skubbe til lillebror, ikke gøre som der bliver sagt eller lignende. Hvis han får et nej, kan han blive godt sur, og nu er han begyndt at råbe af os i denne forbindelse. Jeg kan slet ikke have, når han svarer mig igen og råber af mig, for jeg synes det er så respektløst. Jeg forsøger altid, at sige stille og roligt – men bestemt at jeg godt kan se, han er sur på mig, og at det også er ok, men at jeg ikke vil have, han råber af mig. Men det har absolut ingen effekt, han råber bare videre.

Vi har mange konflikter med ham i tiden, og vi forsøger at vælge vores konflikter med omhu, men jeg vil simpelthen ikke acceptere, at han råber sådan af mig, eller at han gør noget mod lillebror, og i disse tilfælde er en konflikt uundgåelig.

Han kan også være svær at få med ud af ...

Annonce

... døren, og her opstår der ofte også en konflikt. Eksempelvis i morges hvor han hverken ville have børstet tænder eller tage sko og jakke på (eller bare lade mig give ham det på), da vi skulle i vuggestue. Til sidst slap min tålmodighed op, og jeg sagde, at så går lillebror og mor bare. Det var han ligeglad med, og jeg tog derfor lillebror og nøglen og gik ud af døren. Han blev selvfølgelig dybt ulykkelig over at være blevet ”forladt”, og vi kom hurtigt ind til ham igen. Jeg forklarede ham, at vi gik, fordi han jo ikke ville høre efter og komme med. Det forstod han tilsyneladende godt; vi kyssede og krammede og fik ganske fredeligt gjort os klar til at gå.

Inderst inde ved jeg jo godt, at det er totalt upædagogisk at gøre det på den måde, og derfor vil jeg virkelig gerne have dine råd til, hvordan man skal håndtere sådanne morgensituationer, ligesom jeg også gerne vil høre dine bud på, hvordan jeg skal reagere, når han begynder at råbe af mig og opfører sig virkelig respektløst overfor mig og hans far (han gør det aldrig overfor andre).

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder