Brev:
Trodsig
31. maj 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Trodsig
Hej Helen,
Jeg har lige endnu et spørgsmål vedr. min knapt 3-årige søn.
Han er egentlig en meget kærlig og normalt velopdragen dreng, men han er inde i en periode, hvor han er meget trodsig, og han ved lige nøjagtigt, hvad han skal gøre for at få (negativ) opmærksomhed; eksempelvis skubbe til lillebror, ikke gøre som der bliver sagt eller lignende. Hvis han får et nej, kan han blive godt sur, og nu er han begyndt at råbe af os i denne forbindelse. Jeg kan slet ikke have, når han svarer mig igen og råber af mig, for jeg synes det er så respektløst. Jeg forsøger altid, at sige stille og roligt – men bestemt at jeg godt kan se, han er sur på mig, og at det også er ok, men at jeg ikke vil have, han råber af mig. Men det har absolut ingen effekt, han råber bare videre.
Vi har mange konflikter med ham i tiden, og vi forsøger at vælge vores konflikter med omhu, men jeg vil simpelthen ikke acceptere, at han råber sådan af mig, eller at han gør noget mod lillebror, og i disse tilfælde er en konflikt uundgåelig.
Han kan også være svær at få med ud af døren, og her opstår der ofte også en konflikt. Eksempelvis i morges hvor han hverken ville have børstet tænder eller tage sko og jakke på (eller bare lade mig give ham det på), da vi skulle i vuggestue. Til sidst slap min tålmodighed op, og jeg sagde, at så går lillebror og mor bare. Det var han ligeglad med, og jeg tog derfor lillebror og nøglen og gik ud af døren. Han blev selvfølgelig dybt ulykkelig over at være blevet ”forladt”, og vi kom hurtigt ind til ham igen. Jeg forklarede ham, at vi gik, fordi han jo ikke ville høre efter og komme med. Det forstod han tilsyneladende godt; vi kyssede og krammede og fik ganske fredeligt gjort os klar til at gå.
Inderst inde ved jeg jo godt, at det er totalt upædagogisk at gøre det på den måde, og derfor vil jeg virkelig gerne have dine råd til, hvordan man skal håndtere sådanne morgensituationer, ligesom jeg også gerne vil høre dine bud på, hvordan jeg skal reagere, når han begynder at råbe af mig og opfører sig virkelig respektløst overfor mig og hans far (han gør det aldrig overfor andre).
Med venlig hilsen
Helle