Brev:
Udlandsophold
31. maj 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Udlandsophold
Kære Helen,
Min datter er netop fyldt tre år og skal være storesøster i slutningen af september / begyndelsen af oktober.
Hun er glad, har temperament, men er også følsom, trives i sin børnehave og har haft en nem overgang fra vuggestue i den integrerede institution. Bleen har hun stadig på, men vi træner regelmæssige toiletbesøg efter dine råd og har indimellem dage uden ble (med varierende held). Sutten er højtelsket og skulle gerne lægges på hylden, inden lillesøster kommer, men renlighed har størst prioritet (og interesse!), og vi tager én ting af gangen.
Blot en orientering om situationen som den er nu. Mit spørgsmål handler egentlig om noget andet:
Min mand har fået arbejde i USA fra 1. december og ét år frem. Vi har længe gerne villet prøve at bo i udlandet i en periode og synes, at tidspunktet nu på mange måder passer os godt (både økonomiske, boligmæssige, karrieremæssige og praktiske omstændigheder ifm. barsel). Vi regner selvfølgelig med, at hele familien: far, mor og storesøster 3 1/2 år og lillesøster 2-3 mdr. skal afsted sammen. Storesøster skal gå i lokal (deltids)børnehave (vi er allerede ved at finde frem til én efter anbefalinger), og det forventer vi egentlig kommer til at gå ret fint. Hun er ikke specielt genert eller tilbageholdende overfor andre børn og har haft let ved at finde fremmedsprogede legekammerater på en nylig ferierejse. Men vi er da klar over, at der kan komme reaktioner / vanskeligheder.
Jeg skal være hjemmegående på barsel hele det år, vi skal være afsted.
Vi har diskuteret muligheden for, at vi alle tager afsted sammen i slutningen af november og etablerer os sammen. Det bliver nok en noget rodet første måned (december) med udpakning, jobstart og et spædbarn på ca. 2 mdr. Men familien er samlet.
Den anden mulighed er, at far tager afsted alene i slutningen af november, pakker ud så vidt muligt, køber bil og begynder arbejde i højt gear. Jeg og pigerne flytter så midlertidigt ind hos mine forældre, som vores store pige har et meget, meget nært og kærligt forhold til. De bor ganske vist i den anden ende af landet, så hun vil ikke kunne komme i børnehave. Far skulle så komme hjem efter ca. fire uger for at holde jul i Danmark, hvorpå vi alle fire ville flytte til USA efter nytår. Og flytte ind i "færdige" omgivelser. Børenhavestart vil vi så begynde på stille og roligt i løbet af januar.
Praktisk set virker den sidste løsning mest tiltalende på os, men vi er meget i tvivl. Vores store pige vil savne sin far i de ca. fire uger de evt. skal være adskilt, og selvom vi vil kunne Skype dagligt, tale i telefon osv. bliver det utvivlsomt meget svært for hende både at savne far, sin børnehave og blive storesøster.
Vi er også bekymrede for, om det vil betyde noget for tilknytningen til den mindste, som vil være ca. to mdr., når far evt. rejser?
Det havde måske været mest optimalt at flytte familien, inden fødslen og så have født i USA, men så præcist har det simpelthen ikke kunnet lade sig gøre at planlægge det.
Kan du give gode råd om, hvordan vi bedst flytter?
På forhånd tak.
Venlig hilsen,
A