Tryghedssøgende vuggestuebarn

28. maj 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Tryghedssøgende vuggestuebarn

Hej Helen.

Vores lillebror på 1, er meget pylret og far/mor syg. HAn vil helst løftes rundt eller køres i sin klapvogn. Hjemme vil han være lige om kring en, og hvis vi forsøger at snige os til at forlade det rum han er i, bliver han ked af det!

Eller i perioder kan han sagtens bevæge sig frit omkring - på andre tidspunkter slet ikke.

Han er ikke så let at få til at gå ret langt ude. Han græder en del, men overgiver sig og går lidt med. Ofte lader vi han ikke græde, hvorfor han ofte sidder/har siddet på arm.

Han har været sent til at gå, har haft problemer med ørene og at i alt har det nok haft betydning herfor - vi har båret ham for meget rundt i et forsøg på at anerkende hans behov for nærhed/nærværd.

Hvordan kan vi vende dette?? Ofte sætter jeg mig ned på gulvet med ham, hvilket får ham til at græde. Og så sidder han der lidt, imend jeg taler med ham om, at jeg ikke kan løfte ham hele tiden, men at han må sidde ved mig. Og ind i mellem vil han efter en tid gerne bevæge sig rundt - nogle dage en hel del :-)

Men i institutionen ser de det lidt som en problem/udviklingsområde (hvilket jeg er helt indforstået med :-)) Vi øver fx., at han selv går ind om ...

Annonce

... morgenen og går ind på stuen. Det gør han slet ikke selv, men på gode dage gør han det med mig i hånden. Ofte bliver han ked når han når ind blandt de andre børn. SÅ græder han eller skriger og han er tydeligvis generet af hvis de kommer for tæt på.
Jeg vil gerne have en så tårerfri afsked som muligt, så med det samme han bliver ked, tager jeg ham op på armen. Hvad bør jeg gøre i stedet??

Min nabo fortalte mig, at han en dag sad helt alene ved et bord, og at de havde sagt, at han ikke lige var klar til at være sammen med de andre børn. Det gør mig lidt utryk at høre! Hvorfor er han ikke det? Er det hans alder? Savner han noget fra os??

Hans storebror havde også sådan en periode i dagplejen, hvilket får mig til at tænke på, om der er noget vi gør forkert i vores måde at være sammen med vores børn på? Jeg tænker også på, at lillebror før været vældig social og glad. Og han virker også interesseret i de andre børn. Han forsøger at sige deres navne og vinker og smiler til dem, når vi skal hjem - bare ikke om morgenen. Pædagogerne har også nævnt, at han godt kan blive sur, hvis de andre børn kommer for tæt på. Kan de sige hvad hans reaktioner bør fortælle os?

Med venlig hilsen
mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder