Søskende

28. maj 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Søskende

Hej Helen.

Vores drenge er nu godt 4 år og 1,5 år. Der er ingen tvivl om, at de er glade for hinanden, men de er ofte ofte i konflikt - eller der opstår konflikter i vores families samspil/relationer.

Den yngste har været/er meget viljefast og også pylret. Han vil helst være ved en voksen hele tiden - gerne løftes :-)

Hvis storebror nærmer sig skriger han højt og slår ud efter ham.

På den ene side kan det gøre storebror ked af det og sur - at han føer sig tilsidesat (både af forældre men også af lillebror. Han forstår ikke hvorfor han ikke vil ham).

Men omvendt han jeg også på fornemmelsen, at han nogle gange synes det er vældig sjovt at få ham til at skrige højt! Så han driller, driller, driller.... Og når så den lille skriger, så griner den store! Og jeg har med min voksen-forståelse så svært ved at man driller, gør andre kede af det og så griner! Så det fører ofte til skæld ud og irettesættelser!
PÅ det sidste er det også som om, at den lille ved, at skriger han blt højt nok, så kommer vi og reder ham - og irettesætter storebror!?! Kan det passe??

JEg er opmærksom på at være anerkendende, hvilket ofte giver mig en større indsigt i storebrors bevæggrunde.

Det er fx. ofte et problem når jeg henter drengene. Storebror "flyver" hen til lillebror, der bare skriger og vil hen til mig. Hvilket får storebror til at insistere endnu mere på at løfte, holde i hånd, knuse mv. Hvilket ofte fører til konflikt, hvormeget jeg end beslutter mig for ikke at ville det. Jeg har ...

Annonce

... forsøgt meget med at fortælle ham, hvad han skal. "Gå stille hen til ham, spørg ham først, stop når han siger nej osv. Men det hjæper ikke rigtigt (nok). Jeg hører også mig selv sige noget lignende: Nu skal vi ind og hente lillebror, og jeg vil have, at du er forsigtig derinde, gå ham i møde ligeså stille mv." For det meste henter jeg nu den lille først - for at undgå dette, men disse problemer opstår også andre steder. Hvad bør jeg gøre anderledes??

En dag på vej hjem i bilen talte vi om, hvordan det havde været at hente. Jeg sagde at jeg godt kunne forstå, at han bliver ked af at lillebror ikke vil hen til ham. Og han fortsatte med noget lignende: Mor jeg har savnet ham SÅ meget, og så vil han slet ikke sige hej til mig, eller holde mig i hånden eller give knus - det bliver jeg ked af! Jeg vil bare vise ham hvordan man gør - jeg er jo hans storebror.

Og der var det som om, at jeg blev lidt opmærksom på, at han bare SÅ gerne ville vise de andre børn/voksne er her er hans lillebror, men at det så ikke lykkedes, og så finder han en anden måde at få kontakt på??

Men som sagt, har jeg også ofte på fornemmelsen, at han gør det udelukkende for at få opmærksomhed??

Jeg er meget overbevist om, at vores børn får meget opmærksomhed. De har (næsten) altid mindst én voksen omkring dem til at lege med dem - så det undre mig, at han bliver ved med at søge opmærksomheden i sådan en grad. Er det et udtryk for for meget opmærksomhed?? Eller blot deres alder der spiller ind??

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre