Vuggestue eller privat børnepasser til 1½ årig

12. maj 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Vuggestue eller privat børnepasser til 1½ årig

Kære Helen

Ja, nu har vi igen brug for at trække på nogen af dine erfaringer og dine gode råd og tanker, der altid er i børnehøjde.

Vores dreng på snart 1½ år har været i vuggestue siden han var 10 mdr. gammel. Han havde en hård indkøring hvor det tog far 4 uger inden pasningen kunne overlades fuldstændig til vuggestuen (i samråd med vuggestuen som var enig i at det var nødvendig med den tid til indkøringen).

Vi har altid syntes super godt om 2 ud af de 4 voksne der er tilknyttet hans stue – de virker rigtig søde. Vi har bare aldrig syntes omstændighederne/rammerne har været optimale i institutionen.

De er 3 vuggestuer med 12 børn på hver stue samt en børnehave med 24 børn. Der er derfor meget stor aktivitet og en hektisk stemning i huset idet alle vuggestue børnene er samlet i samme lokale indtil kl 09:00 om morgenen og efter 14 om eftermiddagen. Fra 09:00 til 14:00 er han på sin egen stue med 12 børn.

De har en indstilling i institutionen om at det er godt for børnene at kende alle de voksne fra alle stuerne. Som udgangspunkt er det nogen fra hans egen stue der tager ham op fra middagslur, men man kan sagtens risikere at det er nogen af de andre – da han var mindre slog det vores søn helt ud af den, når det ikke var en af ynglingspædagogerne der tog ham op – og vi prøvede at tale med dem om det – men de sagde, at dette var bare nødvendig en gang imellem, hvis der ikke var andre der havde tid.

Da vi aldrig kunne vide hvem vi kunne aflevere til når vi afleverede ham kl 8:00 om morgenen (altså om der var nogen voksne fra hans egen stue der havde tid til at tage imod ham) – har vi nu igennem flere måneder valgt at aflevere ham kl. 09:00 hver dag. Her er der mere ro på (ikke så mange børn i samme lokale) og der er som regel altid en voksen han er knyttet til – til stede. Kl. 09:00 sætter de sig ned for at spise frugt og da han er super glad for mad virker det som et godt tidspunkt at aflevere på. Derforuden henter vi ham ved 16:00 tiden hver dag. Det er det tidligste vi kan slippe af sted med, og vi fornemmer at det sparer ham for den sidste time i institutionen, hvor der kan være et meget store rend af forældre der henter og skal snakke med personalet.

Vi har været uheldige med en del udskiftning af personalet. En af de faste pædagoger har haft utrolig meget sygdom og der har derfor været et rend af vikarer på stuen. Denne pædagog har nu igennem en måned haft en fuldtidssygemelding – hvilket har betydet at vi har fået en fast vikar på stuen – en ung fyr der er super god til vores søn som elsker at tumle og udfolde sig fysisk. Vi oplever at den unge fyr er super god til specielt drengebørnene, som ikke er så glade for at sidde ned og male osv.

Nu kommer den syge pædagog dog tilbage igen – på nedsat tid. Det betyder at den unge fyr bliver trukket ud af stuen igen, og vi skal tilbage til skiftende vikarer.
Denne beslutning er vi mildest talt ikke særligt glade for. Vi er trætte af at der ikke kan være mere stabilitet i det voksne personale, og synes at man skulle have ventet med at tage den unge fyr ud indtil at pædagogen stille og roligt kunne komme op på fuld tid igen – og at man i det hele tiden fik vished om at hun ikke kommer tilbage med endnu en masse sygemeldinger. Men det er der jo nok ikke råd til.

Der er to andre piger på stuen som vores søn er rigtig tæt knyttet til; begge virker rigtigt søde og gode til børnene. Den ene har dog fri hver fredag og er desværre meget ofte syg om mandagen. Den sidste pige er super stabil, er aldrig syg, og hun er den mest stabile voksne i hans hverdag. Hun absolut hans ynglings ynglings voksne i vuggestuen. Hun stopper desværre henover sommeren fordi hun skal ind og læse.

Vores søn har stadig rigtig svært ved afleveringerne. Vi har haft enkelte dage hvor han ikke siger så meget, gemmer sig lidt bag vores ben og har nedadhængende mundvige når vi går, men græder altså ikke. Disse dage kan vist tælles på to hænder. Ellers har afleveringen været behæftet med en del gråd. Når vi henter kommer han også løbende hen til os for at komme op med det samme og det virker som om han gerne vil hjem med det samme når vi henter. Han græder efterhånden sjældent når vi henter, men hvis han f.eks. ikke kan komme hurtigt nok hen til os, efter han har fået øje på os ...

Annonce

... fordi et andet barn pludselig står i vejen, så er den stensikker – så begynder han at græde.

Vi kan som oftest høre at gråden stilner af få minutter efter vi har sagt farvel (vi kan stå i garderoben og være med på en lytter). Og de fortæller os at de synes han virker til at være en glad dreng der trives fint hos dem, men som har svært ved at sige farvel.

Den sidste uge i institutionen har været helt forfærdelig. Han havde været hjemme en uge pga. sygdom. Da han blev afleveret mandag morgen reagerede han voldsomt. Vi afleveret som altid relativt hurtigt, men i et tempo hvor han stadig kan være med. Efter 2½ time ringede de og sagde at han havde grædt det meste af formiddagen og de kunne ikke få ham til at sove. Vi hentede ham med det samme. Fik ham hjem og sove og så var der ikke mere i vejen den dag. Resten af ugen har han været helt utrøstelig ved afleveringerne og de siger også han har haft nogle hårde dage. Vi har gjort det klart for dem at de ikke skal holde sig tilbage med at ringe til os – hellere en gang for meget end en gang for lidt. Og vi har sagt at vi faktisk ikke finde det ok at han skal græde flere timer inden de ringer. Men han blev ikke ringet hjem de andre dage så de må have vurderet at det var ok. Fredag holdt vi ham hjemme da vi syntes det begyndte at være synd for ham. Og ville derfor holde en pause fra denne ekstra skæve uge.

Vi synes generelt han virker til at trives fint, når vi har ham herhjemme. Han virker glad og udvikler sig i et tempo som er forventeligt i hans alder. Han har altid været rigtigt godt med på det motoriske plan, men har f.eks. til gengæld ikke så travlt med at lære at bruge sproget: det kommer dog stille og roligt og han bruger flittigt en 5 – 10 ord og et hav af lyde og snak vi ikke forstår en pind af (men prøver). Og hans appetit har aldrig fejlet noget, og han er nem at få til at grine og elsker at lave alt muligt med os – især at tumle rundt på madrasser på guldet, indtil at sveden hagler ned af ham.

Så vi har ingen anledning til bekymringer på det plan :)

Vi er dog bekymret for om hans pasningssituation er god nok, når han nu stadig kan have det så svært ved afleveringerne.

De siger jo godt nok at de synes han trives fint dernede og at han virker glad, men vi kan da godt være lidt bekymrede når de f.eks. ikke formår at få ham trøstet og så må ringe ham hjem. Dette er dog heldigvis kun sket én gang. De andre gange han har været ringet hjem kan tælles på en hånd og har altid været i forbindelse med lidt forhøjet temperatur.

Vi synes nu efterhånden det har stået på længe med de svære afleveringer og vi kunne rigtig godt tænke os at tilbyde ham en mere stabil hverdag og vi overvejer derfor at få ham flyttet. Vi har fået ham skrevet op til en anden vuggestue med kun 12 børn, den eneste sted vi reel ser som værende et sted, der virker til at være et skifte værd. Kommunen siger dog at vi ikke skal regne med at få en plads her inden han skal starte i børnehave.

Vi er derfor begyndt at overveje at få en privat børnepasser og få ham passet med et andet barn.

Dette vil i hvert fald som udgangspunkt give ham en hel anden rolig og stabil hverdag end den han har nu. Vi har et hjem som er super egnet til det, med en hel lukket have med legeplads og god plads til at udfolde sig indenfor.

Derforuden bor vi centralt til gode legepladser og 2 min gang fra et kulturhus der har legestuer osv. Noget som de private børnepassere jo gerne benytter sig af.

Vi kan dog være bekymret for om alle de børn han så kommer til at være sammen med fra nu og frem til børnehavealderen, alle vil være meget yngre end ham. Idet det typisk er i en yngre alder forældre benytter børnepassere. Vores plan var så at få ham ind i en børnehave, når han når den alder.

Har du nogle tanker om dette. Er dette en overreaktion fra vores side. Vi kan jo sagtens risikere han stadig vil have rigtig svært ved at sige farvel. Og kan vi risikere det bliver for ´kedeligt´ for ham f.eks. i 2- 3 års alderen?

Vi synes jo ikke hans vuggestue er ALL BAD. Men vi synes bare heller ikke den er ALL GOOD. Og nu hvor ynglingspædagogen skal stoppe ovenpå en lang række udskiftninger generelt, syntes vi måske bare det var ved at være på tide at give ham en mere stabil voksenkontakt.

Fra de tænksomme forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder