Har ikke lyst til at indgå i sociale aktiviteter

11. maj 2012

Kategori:
Alder:
4 år

Har ikke lyst til at indgå i sociale aktiviteter

Kære Helen,

Min søn er 4 år, og har ikke den store lyst til at indgå i sociale aktiviteter og er meget genert når der er andre mennesker. Derhjemme er han fuld af fis og ligesådan når han er sammen med folk han kender. Når vi f.eks. forsøger at gå til fritidsaktiviteter gymnastik, fodbold osv. går han "helt kold". Han vil helst sidde på sidelinjen og kigge på de andre.

Jeg oplever ikke, at andre børn gør det. Men min søn er med på at starte, men når vi først kommer vil han ikke indgå i aktiviteten. Vi har forsøgt at gå til eksempelvis gymnastik og der sad han på sidelinjen og kiggede næsten en hel sæson og ville ikke være med. Når jeg / vi prøver at motivere ham - bliver han sur og meget meget ked af det. Når vi f.eks. har ham med ude - så vil han ikke lege på en legeplads når der er andre børn. I børnehaven indgår han ...

Annonce

... i en drenge / vennegruppe og der trives han tilsyneladende. Mit spørgsmål er hvordan man som forældre balancerer - mellem at motivere og så at give ham "lov til ikke at være en del af det" - hvor meget har børn godt af at blive "presset" og er det bedst, at han bare sidder på sidelinjen og kigger en hel sæson til en aktivitet - eller skal man stoppe og prøve noget andet? Det er lidt hårdt at se ham sidde der - "udenfor" og blive ked såsnart man forsøger at motivere ham til at være med?

Jeg vil ham det allerbedste og jeg vil meget gerne støtte ham til det bedste, jeg ønsker ikke for ham, at han senere i livet skal føle sig udenfor når han trækker sig socialt. Så derfor vil jeg meget gerne have nogle redskaber til hvad man egentlig gør for at snakke med ham osv.

På forhånd mange tak !

Mange hilsner en kærlig mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København