Brev:
Har ikke lyst til at indgå i sociale aktiviteter
11. maj 2012
Alder:
4 år
Har ikke lyst til at indgå i sociale aktiviteter
Kære Helen,
Min søn er 4 år, og har ikke den store lyst til at indgå i sociale aktiviteter og er meget genert når der er andre mennesker. Derhjemme er han fuld af fis og ligesådan når han er sammen med folk han kender. Når vi f.eks. forsøger at gå til fritidsaktiviteter gymnastik, fodbold osv. går han "helt kold". Han vil helst sidde på sidelinjen og kigge på de andre.
Jeg oplever ikke, at andre børn gør det. Men min søn er med på at starte, men når vi først kommer vil han ikke indgå i aktiviteten. Vi har forsøgt at gå til eksempelvis gymnastik og der sad han på sidelinjen og kiggede næsten en hel sæson og ville ikke være med. Når jeg / vi prøver at motivere ham - bliver han sur og meget meget ked af det. Når vi f.eks. har ham med ude - så vil han ikke lege på en legeplads når der er andre børn. I børnehaven indgår han i en drenge / vennegruppe og der trives han tilsyneladende. Mit spørgsmål er hvordan man som forældre balancerer - mellem at motivere og så at give ham "lov til ikke at være en del af det" - hvor meget har børn godt af at blive "presset" og er det bedst, at han bare sidder på sidelinjen og kigger en hel sæson til en aktivitet - eller skal man stoppe og prøve noget andet? Det er lidt hårdt at se ham sidde der - "udenfor" og blive ked såsnart man forsøger at motivere ham til at være med?
Jeg vil ham det allerbedste og jeg vil meget gerne støtte ham til det bedste, jeg ønsker ikke for ham, at han senere i livet skal føle sig udenfor når han trækker sig socialt. Så derfor vil jeg meget gerne have nogle redskaber til hvad man egentlig gør for at snakke med ham osv.
På forhånd mange tak !
Mange hilsner en kærlig mor :)