Frustreret dreng som slår

10. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Frustreret dreng som slår

Hej Helen

Tak for dine tidligere svar, som vi har haft meget glæde af og som har været god inspiration.

Denne gang har jeg brug for lidt hjælp til vores søn. Han er en dejlig lille dreng med meget gang i. Han er en lille storebror til vores datter på lidt over 10 måneder og så er hans sprog endnu ikke så godt. De to sidstenævnte ting har jeg mistænkt for, at kunne være årsag til hans store frustration, som vi alle er meget påvirket af for tiden. Han har meget temperament og han tænder af af ingenting. Vi skal bare se på ham på den forkerte måde, så bliver han sur og vrider sig på stolen eller hvor han nu er og er ikke til at tale med. Og vi fatter ikke, hvor det kommer fra...

Derudover har William siden han var ca. 5 måneder haft væske i ørerne, som vi har været til kontrol med. Men sidst vi var til kontrol fik vi besked på, at han skal have dræn. Vi håber meget, at det kan forbedre hans sprog, som ikke er alt for godt. Endnu en ting, som virkelig synes at gå ham på.

Jeg kan nævne et eksempel. William (som vores søn hedder) prøvede for 5 dage siden at for tælle mig noget, som jeg simpelthen ikke kunne forstå. Han havde sin sut i munden, som han forøvrigt er meget afhængig af, som jeg tog ud af munden på ham, for bedre at kunne høre, hvad han prøvede at sige. Men stadig kunne jeg ikke forstå, hvad han prøvede at sige, hvilket gjorde ham så frustreret, at han gik direkte ud og slog sin søster. Og dette sammenstød gjorde mig klar over, at han virkelig er frustreret over sit manglende sprog. Af den grund skældte jeg ham heller ikke ud, som jeg ellers gør, når han slår, for jeg forstod virkelig, at det var hans reaktion på afmagt eller hvad man ...

Annonce

... kan kalde det. Men jeg sagde dog til ham, at jeg ikke ville have at han slog!

Ovennævnte fører til næste problem for tiden. William har fra starten været glad for sin søster og har ikke på et tidspunkt vist tegn på jalousi, indtil nu. Det er i hvertfald, hvad jeg gætter på, at det er. Han er i hvertfald begyndt at blive lige lovlig hårdhændet over for Victoria. Han skubber hende, rusker i hende, sparker hende og nogen gange slår han hende. Nogen gange tror jeg ikke, at han mener noget ondt med det, men andre gange er jeg i tvivl, for han får de dersens djævleøjne og et udfordrene smil, hvor jeg har svært ved at vurdere, hvordan jeg skal reagere. I starten irettesætter jeg ham, men som oftest fortsætter han indtil jeg eller min mand sætter ham ind på hans værelse eller til pause i hjørnet af sofaen.

William har også de sidste uger slået min mand, hvilket mange gange ender med, at han bliver sat på værelset, fordi intet andet synes at hjælpe. Som regel leger eller putter min mand og min søn og lige pludselig slår han min mand, til vores store overraskelse og forvirring. Og når min mand så siger, at han ikke må slå, så fortsætter han med at slå, og derfor har jeg ikke på fornemmelsen, at det er en misforstået kærlighedserklæring, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Han slår ikke mig som sådan. Han kan være lidt hårdhændet, men stopper som oftest ret hurtigt, når jeg giver ham besked på det.

Jeg håber du kan hjælpe os, for stemningen hjemme hos os er meget trykket for tiden på grund af det dette. Jeg har virkelig på fornemmelsen, at noget trykker William, men jeg er ikke sikker på, hvad det er.

Vi ser frem til at modtage dit svar!

Hilsen Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.