Brev:
Frustreret dreng som slår
10. maj 2012
Alder:
2 år, 1 mdr.
Frustreret dreng som slår
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar, som vi har haft meget glæde af og som har været god inspiration.
Denne gang har jeg brug for lidt hjælp til vores søn. Han er en dejlig lille dreng med meget gang i. Han er en lille storebror til vores datter på lidt over 10 måneder og så er hans sprog endnu ikke så godt. De to sidstenævnte ting har jeg mistænkt for, at kunne være årsag til hans store frustration, som vi alle er meget påvirket af for tiden. Han har meget temperament og han tænder af af ingenting. Vi skal bare se på ham på den forkerte måde, så bliver han sur og vrider sig på stolen eller hvor han nu er og er ikke til at tale med. Og vi fatter ikke, hvor det kommer fra...
Derudover har William siden han var ca. 5 måneder haft væske i ørerne, som vi har været til kontrol med. Men sidst vi var til kontrol fik vi besked på, at han skal have dræn. Vi håber meget, at det kan forbedre hans sprog, som ikke er alt for godt. Endnu en ting, som virkelig synes at gå ham på.
Jeg kan nævne et eksempel. William (som vores søn hedder) prøvede for 5 dage siden at for tælle mig noget, som jeg simpelthen ikke kunne forstå. Han havde sin sut i munden, som han forøvrigt er meget afhængig af, som jeg tog ud af munden på ham, for bedre at kunne høre, hvad han prøvede at sige. Men stadig kunne jeg ikke forstå, hvad han prøvede at sige, hvilket gjorde ham så frustreret, at han gik direkte ud og slog sin søster. Og dette sammenstød gjorde mig klar over, at han virkelig er frustreret over sit manglende sprog. Af den grund skældte jeg ham heller ikke ud, som jeg ellers gør, når han slår, for jeg forstod virkelig, at det var hans reaktion på afmagt eller hvad man kan kalde det. Men jeg sagde dog til ham, at jeg ikke ville have at han slog!
Ovennævnte fører til næste problem for tiden. William har fra starten været glad for sin søster og har ikke på et tidspunkt vist tegn på jalousi, indtil nu. Det er i hvertfald, hvad jeg gætter på, at det er. Han er i hvertfald begyndt at blive lige lovlig hårdhændet over for Victoria. Han skubber hende, rusker i hende, sparker hende og nogen gange slår han hende. Nogen gange tror jeg ikke, at han mener noget ondt med det, men andre gange er jeg i tvivl, for han får de dersens djævleøjne og et udfordrene smil, hvor jeg har svært ved at vurdere, hvordan jeg skal reagere. I starten irettesætter jeg ham, men som oftest fortsætter han indtil jeg eller min mand sætter ham ind på hans værelse eller til pause i hjørnet af sofaen.
William har også de sidste uger slået min mand, hvilket mange gange ender med, at han bliver sat på værelset, fordi intet andet synes at hjælpe. Som regel leger eller putter min mand og min søn og lige pludselig slår han min mand, til vores store overraskelse og forvirring. Og når min mand så siger, at han ikke må slå, så fortsætter han med at slå, og derfor har jeg ikke på fornemmelsen, at det er en misforstået kærlighedserklæring, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Han slår ikke mig som sådan. Han kan være lidt hårdhændet, men stopper som oftest ret hurtigt, når jeg giver ham besked på det.
Jeg håber du kan hjælpe os, for stemningen hjemme hos os er meget trykket for tiden på grund af det dette. Jeg har virkelig på fornemmelsen, at noget trykker William, men jeg er ikke sikker på, hvad det er.
Vi ser frem til at modtage dit svar!
Hilsen Betina