Brev:
Siger ofte nej
30. april 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Siger ofte nej
Hej Helen,
Livet med en 2½-årig er for det meste sjovt og underholdende, men også nogle gange en udfordring. Udfordringen for tiden er, at min søn siger meget nej. Nogle dage føles det som hans eneste svar. Nej til at få skiftet ble, nej til at komme med til svømning, nej til at spise frokost, nej til at stige ud af bilen, nej til at vaske hænder, nej til at lægge sutten, ja, jeg kunne blive ved.
Jeg har læst en masse om børneopdragelse, så jeg prøver at have god tid og ikke at stresse, for så ved jeg at børn bliver (endnu) langsommere. Jeg forsøger at "varsle", at nu går jeg i gang med frokosten, så vi skal spise om lidt, at sige "enten stiger du selv ud, eller også løfter mor dig", ikke at give ham mange valgmuligheder "vi skal hen og handle, vil du selv tage kondisko på?", forsøger at spare på mine egne nej'er ved at sige "ja, du må lege med brandbilen, når du har spist", prøver at aflede "kom, nu skynder vi os ud i bilen for at se om dit tog er der" osv. Jeg forsøger altid at have min stemmeføring kærlig/bestemt, og jeg mener i langt de fleste tilfælde, hvad jeg siger, så jeg håber ikke, at jeg sender forvirrende signaler til ham.
Jeg forsøger at være large over for, at han er i gang med en leg, men når jeg har gjort ovenstående plus sagt tre-fire gange "kom, nu skal vi afsted/spise ...", så løber tålmodigheden altså ud.
De dage føler jeg mig som en elastik, som konstant spændes til det yderste, og jeg kommer til at råbe højt, selvom jeg straks fortryder det og som regel siger undskyld med det samme.
Jeg har de sidste par dage prøvet at give ham en tidsfrist ved f.eks. at sige "nu tæller jeg til tre, og så gør du det enten selv, eller mor gør det". Det har hjulpet de gange, hvor så har talt til tre, og han skynder sig selv at gøre det (som regel virker det som om, at han synes det er en leg), men jeg er usikker på, om det er en okay måde at gøre det på.
Det er så anstrengende at blive mødt med nej så mange gange nogle dage, specielt fordi det andre dage går så nemt, og han bare gør som jeg siger :) Jeg er klar over, at han prøver grænser af og ikke gør det for at genere mig, selvom det altså føles sådan i situationerne ;)
Har du nogle gode forslag til, om jeg kan takle alle hans nej'er anderledes og dermed få nogle rarere dage?
Med venlig hilsen
Mette