Siger ofte nej

30. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Siger ofte nej

Hej Helen,

Livet med en 2½-årig er for det meste sjovt og underholdende, men også nogle gange en udfordring. Udfordringen for tiden er, at min søn siger meget nej. Nogle dage føles det som hans eneste svar. Nej til at få skiftet ble, nej til at komme med til svømning, nej til at spise frokost, nej til at stige ud af bilen, nej til at vaske hænder, nej til at lægge sutten, ja, jeg kunne blive ved.

Jeg har læst en masse om børneopdragelse, så jeg prøver at have god tid og ikke at stresse, for så ved jeg at børn bliver (endnu) langsommere. Jeg forsøger at "varsle", at nu går jeg i gang med frokosten, så vi skal spise om lidt, at sige "enten stiger du selv ud, eller også løfter mor dig", ikke at give ham mange valgmuligheder "vi skal hen og handle, vil du selv tage kondisko på?", forsøger at spare på mine egne nej'er ved at sige "ja, du må lege med brandbilen, når du har spist", prøver at aflede "kom, nu skynder vi os ud i bilen for at se om dit tog er der" osv. Jeg forsøger altid at have min stemmeføring kærlig/bestemt, og jeg mener i langt de fleste tilfælde, hvad jeg siger, så jeg håber ikke, at jeg sender forvirrende signaler til ...

Annonce

... ham.

Jeg forsøger at være large over for, at han er i gang med en leg, men når jeg har gjort ovenstående plus sagt tre-fire gange "kom, nu skal vi afsted/spise ...", så løber tålmodigheden altså ud.
De dage føler jeg mig som en elastik, som konstant spændes til det yderste, og jeg kommer til at råbe højt, selvom jeg straks fortryder det og som regel siger undskyld med det samme.

Jeg har de sidste par dage prøvet at give ham en tidsfrist ved f.eks. at sige "nu tæller jeg til tre, og så gør du det enten selv, eller mor gør det". Det har hjulpet de gange, hvor så har talt til tre, og han skynder sig selv at gøre det (som regel virker det som om, at han synes det er en leg), men jeg er usikker på, om det er en okay måde at gøre det på.

Det er så anstrengende at blive mødt med nej så mange gange nogle dage, specielt fordi det andre dage går så nemt, og han bare gør som jeg siger :) Jeg er klar over, at han prøver grænser af og ikke gør det for at genere mig, selvom det altså føles sådan i situationerne ;)

Har du nogle gode forslag til, om jeg kan takle alle hans nej'er anderledes og dermed få nogle rarere dage?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire